Technika
Uszkodzenie napędu w silnikach 1.8 16V oznaczonych kodami 4G93, B4184SJ, B4184SM na ogół jest spowodowane niewłaściwym ustawieniem napinacza. Pomimo, że układ ten wyposażony jest w napinacz automatyczny nadal musi być poprawnie ustawiony. Ścisłe przestrzeganie procedur montażowych może zapobiec powstaniu kosztownej awarii silnika. Rysunek pierwszy pokazuje przebieg paska na tym silniku z poprawnym umiejscowieniem znaków rozrządu. […]
W dwóch poprzednich artykułach dotyczących panewek zostały omówione zmiany obciążeń i wymagań w ostatnich latach wobec łożysk ślizgowych, stosowanych w układach korbowo-tłokowych (część 1) oraz technologia produkcji panewek sputterowych (części 2). W tej części chciałbym uzupełnić wiedzę, dotyczącą wysokowytrzymałych panewek sputterowych, o informacje związane z ich właściwościami i wymaganiami technicznymi. Podstawowa zasada w technice mówiąca, […]
W Oplu Astra nowej generacji montowane jest zawieszenie oparte na elektronicznym systemie tłumienia drgań CDC (Continuous Damping Control) zaprojektowanym przez ZF Sachs. Inteligentne zawieszenie zintegrowane jest dodatkowo z elektronicznymi systemami wspomagającymi oraz ze skrzynią biegów. Nowa Astra wykorzystuje również system FlexRide – dotychczas dostępny wyłącznie w modelu Insignia. Optymalne tłumienie drgań w każdych warunkach drogowych […]
Gdy świeca zapłonowa zawodzi, nie zawsze jest to wina samej świecy. Często przyczyna tkwi w nieprawidłowym momencie dokręcania. Specjaliści z firmy Denso podpowiadają, jak prawidłowo montować świece. Właściwy moment dokręcania Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania: · Nadmierne dokręcenie odkształca metalowy korpus świecy i obluzowuje ceramiczny izolator, uniemożliwiając […]
Wprowadzenie do produkcji panewek o napylanej w warunkach próżniowych warstwie ślizgowej, czyli panewek sputterowych, było spowodowane rosnącymi obciążeniami w układzie korbowo-tłokowym, coraz bardziej wysilonych silników spalinowych, a zwłaszcza turbodoładowanych silników Diesla. Zmiany obciążeń w ciągu ostatnich lat zostały omówione w części 1 pt. „Obciążenia łożysk ślizgowych we współczesnych silnikach spalinowych”. Nazwę swą panewki sputterowe zawdzięczają […]
Wzrost mocy jednostkowej silników spalinowych w ostatnim ćwierćwieczu przywykliśmy uważać za coś zupełnie normalnego. Jednocześnie nie godzimy się ze zmniejszeniem trwałości silników i oczekujemy ciągłego zmniejszania jednostkowego zużycia paliwa. Realizacja tych wymagań wiąże się bezpośrednio ze wzrostem obciążeń wszystkich elementów konstrukcyjnych silnika. W przypadku silników Diesla do samochodów osobowych i dostawczych, średnia moc z litra […]
Właściwa jakość oraz odpowiedni montaż elementów gumowo-metalowych w samochodzie decydują dziś o komforcie i bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów i ładunku. Guma znajduje powszechne zastosowanie dzięki swojej najważniejszej właściwości – wysokiej zdolności do tłumienia drgań. Żeby wykorzystać najlepiej tę właściwość, od wielu lat laboratoria Lemförder pracują nad najlepszymi mieszankami o najlepszych własnościach tłumiących. Obecnie elementy metalowo gumowe […]
Okres zimowy charakteryzuje się wzmożonym zainteresowaniem klientów świecami żarowymi. Charakterystyka silników Diesla sprawia, że uszkodzona świeca żarowa w lecie może nie wpływać na pracę silnika, natomiast zimą może przysporzyć kierowcom wielu problemów. Może dlatego właśnie teraz warto przypomnieć sobie budowę świecy żarowej oraz podstawowe zasady jej funkcjonowania. Poniżej przedstawiony jest schemat budowy świec Iskra. […]
Nowe Clio II Restyling 1.2 16V z oznaczeniem silnika D4F-712 jest wyposażone w system wtrysku Marelli IAW 5NR. Elektroniczna jednostka sterująca jest położona między silnikiem i szczelną przednią ścianą kabiny, zaś połączenie z nią jest zapewnione przez dwa złącza o całkowitej liczbie 96 pinów. Cechy szczególne związane z miejscem montażu, które sprzyjają gromadzeniu się ciepła […]
Bezpieczeństwo i komfort jazdy jest w obecnych czasach nie do przecenienia. Zły stan polskich dróg jak i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność, […]