Przy wyborze koła pasowego należy kierować się technologią stosowaną przez producenta pojazdu. Ważne jest, aby wewnętrzna struktura koła pasowego odpowiednio rozkładała powstające drgania silnika – tylko tak może je wyrównać i zapobiec przenoszeniu drgań na układ napędu pasowego.
Najczęściej stosowanymi konstrukcjami są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych.
Koło zapewnia łatwą i skuteczną izolację wibracji, ponieważ piasta oddzielona jest poprzez elastomer od pierścienia koła pasowego.
Stosowane głównie w silnikach wysokoprężnych koła pasowe z tłumikami drgań izolują wysokie drgania obrotowe bezpośrednio na wale korbowym i znacząco odciążają pasek napędowy oraz pozostałe elementy układu od dynamicznych obciążeń.
Wielowarstwowa budowa koła pasowego z tłumikiem drgań z dwoma warstwami elastomeru i użyciem łożyska ślizgowego gwarantują sprawną pracę układu napędowego. Tych zadań nie spełnia koło całkowicie metalowe!
Dostępne są coraz tańsze, metalowe koła. Nie trzeba być ekspertem, aby na pierwszy rzut oka dostrzec różnicę. Nawet, jeśli te masywne koła pasowe mają pozorne zalety w cenie i żywotności, skutki dla innych elementów układu napędowego są nieprzewidywalne. Spowoduje to uszkodzenie tych elementów, ponieważ są one narażone na większe wibracje i zużycie.
Koła pasowe produkowane w technologii producentów pojazdów dostarcza m.in. firma SWAG. Zapewnia to prawidłową konstrukcję wewnętrzną koła pasowego do każdego pojazdu.
Komentarze