Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

, 17 sierpnia 2011, 9:59

We współczesnych silnikach występuje zwiększony poziom wibracji skrętnych na wale korbowym. Szczególnie dotyczy to silników wysokoprężnych, w których dokonano modyfikacji mających na celu spełnianie norm Euro 4, 5, 6. Wibracje te wynikacją częściowo z większych sił oddziaływujących na wale i maja wpływ na nierównomieną prędkość obrotową koła pasowego na wale.

Wibracje skrętne przyczyniają się do nadmiernego zużycia łożysk, zużycia/ hałasu paska układu pomocniczego a także w skrajnych przypadkach uszkodzenia wału korbowego.

Wytłumienie nadmiernych wibracji jest bardzo istotne. W większości nowoczesnych samochodów stosuje się w tym celu dwumasowe koło zamachowe. Powszechnym zastosowaniem cieszą się również koła pasowe z tłumikiem drgań (TVD). Koła te są kołami wału korbowego z elementem gumowym pomiędzy dwoma częściami metalowymi (Zdj. 1).

Łącznik gumowy pełni funkcję elementu tłumiącego. Ze względu na wytrzymałość (tłumienie wibracji) i specyfikę materiału (guma) element ten zużywa się i wymaga wymiany w określonym czasie (Zdj. 2).

Występują dwa główne typu kół pasowych z tłumikiem drgań (TVD). Typ „otwarty” występuje głównie w silnikach benzynowych, podczas gdy typ „zamknięty” stosowany jest w większości przypadków w silnikach wysokoprężnych (Zdj. 3).

Nawiercany(e) otwór/ otwory, które można znaleźć na TVD, wykonano dla wyważenia (kalibracji) koła TVD (Zdj. 4).

Zużyte/ uszkodzone koła spowodują zwiększenie poziomu drgań, głośną pracę paska i przyśpieszone zużycie wszystkich komponentów danego układu. Mogą również doprowadzić do uszkodzenia jednokierunkowego sprzęgiełka alternatora, a w konsekwencji alternatora.

Kontrola wzrokowa

Poniżej określono symptomy, które wskazują na konieczność wymiany koła pasowego z tłumikiem drgań:

  1. Pęknięcia gumy (Zdj. 2)
  2. Brakujące fragmenty gumy (Zdj. 5).
  3. Wyraźne znaki kontaktu metalowego wskaźnika w otworze szczelinowym (Zdj. 6)
  4. Drobiny rdzy pojawiające się po stronie zewnętrznej na niektórych kołach TVD stanowią rodzaj wczesnego ostrzeżenia o zbliżającym się problemie
  5. Pasek wieloklinowy (Zdj. 7) może się zsuwać na skutek uszkodzonego koła TVD
  6. Narysuj/ namaluj linie na kole TVD (od strony zewnętrznej do środka), uruchom na minutę silnik (dodając kilkukrotnie gazu), wyłącz silnik i sprawdź czy występuje załamanie naniesionej linii. Jeżeli taki koło TVD wymaga wymiany!

 

Zalecenia Gates:

  • Koło pasowe z tłumikiem drgań należy wymienić przy wymianie paska pomocniczego i napinacza. Wymiana ta powinna nastąpić nie później niż co 120.000km
  • Koło pasowe z tłumikiem drgań należy zweryfikować ze względu na ślady zużycia i uszkodzenia przy każdej naprawie auta, szczególnie powypadkowej. Powinno to nastąpić nie później niż co 60.000 km! W większości przypadków ewentualne zużycie i/lub uszkodzenia pojawiają się wcześniej na tylnej stronie koła aniżeli na przedniej.
  • Zużycie nie zawsze musi być widoczne, ale głośna praca koła TVD lub paska może sygnalizować powstanie problemu
  • Aby zagwarantować optymalne osiągi, koło pasowe TVD należy montować zawsze zgodnie z zaleceniami producenta samochodu
  • Wiele kół TVD’s jest mocowanych na silniku za pomocą specjalnych śrub rozciągliwych, które należy wymienić po demontażu i dokręcić właściwym momentem obrotowym!!!
     

Uwagi:

  1. Prędkość obrotowa na biegu jałowym i jazda sportowa stanowią najgorsze warunki pracy dla TVD i innych komponentów napędu.
  2. W niektórych przypadkach kół TVD nie należy używać bez zainstalowanego paska pomocniczego!!!
  3. Uwaga na podróbki (Zdj.8)! Te tanie koła nie posiadają żadnego elementu tłumiącego drgania. Wewnątrz nie ma gumy, jedynie O-ring zamocowany do części zewnętrznej.

Dowiedz się więcej

Mniejsze drgania robocze dzięki nowym częściom w palecie ContiTech
Mniejsze drgania robocze dzięki nowym częściom w palecie ContiTech

Nic nie działa dobrze bez skutecznego tłumienia. ContiTech rozszerza paletę oferowanych części zamiennych o jednokierunkowe sprzęgła alternatorów (OAP), wysprzęglacze alternatorów (OAD) oraz tłumiki drgań skrętnych (TSD) i wysprzęglone tłumiki drgań skrętnych (eTSD). Wszystkie są idealnie dopasowane do żebrowanych pasków klinowych koncernu. Powyższe części niwelują drgania robocze w w agregatach zasilania dodatkowego, wydłużają żywotność napędu pasowego […]

Na co należy uważać przy wyborze koła pasowego?
Na co należy uważać przy wyborze koła pasowego?

Przy wyborze koła pasowego należy kierować się technologią stosowaną przez producenta pojazdu. Ważne jest, aby wewnętrzna struktura koła pasowego odpowiednio rozkładała powstające drgania silnika – tylko tak może je wyrównać i zapobiec przenoszeniu drgań na układ napędu pasowego. Najczęściej stosowanymi konstrukcjami są koła pasowe i koła pasowe dwumasowe z tłumikami drgań skrętnych. Koło zapewnia łatwą […]

Elastyczne koła pasowe – porównanie oryginału z imitacją
Elastyczne koła pasowe – porównanie oryginału z imitacją

Pasek wielorowkowy napędza alternator, pompę wspomagania kierownicy, pompę wody i inne agregaty o ruchu obrotowym. Jeżeli typowe drgania wału korbowego są przekazane na urządzenia napędzane ruchem obrotowym zwiększa to wyraźnie poziom hałasu, wywoływany przez pracujące urządzenia oraz przenosi wibracje na nadwozie samochodu. Silniki diesla oraz turbodoładowane benzynowe w sposób szczególny generują wibracje. W celu ich […]

Film ilustrujący działanie systemu kontroli i tłumienia wibracji
Film ilustrujący działanie systemu kontroli i tłumienia wibracji

Przeniesienie typowych drgań wału korbowego na agregaty silnikowe poza zwiększonym hałasem prowadzi do przyspieszonego ich zużycia oraz nieprzyjemnych wibracji całego pojazdu.

Promocja produktów Ruville w Hart
Promocja produktów Ruville w Hart

Od 12 września do 15 października 2011 r. w firmie Hart będzie trwać promocja produktów marki Ruville. Zakupy za łączną kwotę 750 lub 2500 zł netto będą w tym okresie nagradzane bonami Sodexo oraz dyskami zewnętrznymi. Zakupy produktów Ruville za kwotę 750 zł netto premiowane będą bonem Sodexo o wartości 50 zł. Osiągnięcie kwoty 2500 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!