Elastyczne koła pasowe – porównanie oryginału z imitacją

30 września 2009, 0:00

Pasek wielorowkowy napędza alternator, pompę wspomagania kierownicy, pompę wody i inne agregaty o ruchu obrotowym. Jeżeli typowe drgania wału korbowego są przekazane na urządzenia napędzane ruchem obrotowym zwiększa to wyraźnie poziom hałasu, wywoływany przez pracujące urządzenia oraz przenosi wibracje na nadwozie samochodu.

Silniki diesla oraz turbodoładowane benzynowe w sposób szczególny generują wibracje. W celu ich redukcji producenci samochodów zwiększają zastosowanie odsprzęglonych i elastycznych kół pasowych. Elastyczne kompozyty metalowo- gumowe łączą napęd paska z wałem korbowym i redukują wibracje do poziomu założonego przez producenta samochodu. Kompletną ofertę takich oryginalnych kół pasowych oferuje firma Corteco.

Według zaleceń, elastyczne koła pasowe powinny być kontrolowane co ok. 90.000 km i wymieniane bezwzględnie wraz z układem paska wielorowkowego.

Co ważnego jest w środku?

Złożona struktura tego elementu ma na celu zapewnienie najwyższego stopienia tłumienia. Optymalna kombinacja indywidualnych komponentów jest kluczowa dla bezpieczeństwa, komfortu i trwałości wyrobu. Elementy odsprzęglający i tłumiące spełniają krytyczną funkcję. Porównanie dwóch poniższych przekrojów wskazuje wyraźnie różnice pomiędzy oryginalnym kołem Corteco a jego imitacją.

Element odsprzęglający łączy wał korbowy z bieżnią paska poprzez specjalny elastomer. Optymalne połączenie metalu z tworzywem i odpowiedni dobór materiału elastycznego są szczególnie ważne. Element tłumiący koła Corteco 80001103 jest posadowiony w oleju wiskotycznym i wywołuje dodatkową i konieczną redukcję drgań.

Imitacja koła (fot. 2) nie spełnia parametrów oryginalnych. Po jego zainstalowaniu niskie tłumienie drgań będzie objawiać się podwyższoną głośnością silnika i wzmożonymi wibracjami, które negatywnie wpłyną na komfort jazdy. Imitacja w sposób widoczny pokazuje niewłaściwe połączenie pomiędzy metalem i elastomerem zauważalne nawet w nieużywanej części. Optymalne zwulkanizowanie elastomeru z metalem jest niezbędne dla uzyskania podstawowej funkcji koła pasowego. W przypadku niewłaściwego połączenia dochodzi do zniszczenia koła, a w najgorszym z przypadków do uszkodzenia silnika.

Materiał dostarczyła firma Corteco

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych
Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

We współczesnych silnikach występuje zwiększony poziom wibracji skrętnych na wale korbowym. Szczególnie dotyczy to silników wysokoprężnych, w których dokonano modyfikacji mających na celu spełnianie norm Euro 4, 5, 6. Wibracje te wynikacją częściowo z większych sił oddziaływujących na wale i maja wpływ na nierównomieną prędkość obrotową koła pasowego na wale. Wibracje skrętne przyczyniają się do […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!