Prawidłowy montaż tarcz hamulcowych

8 czerwca 2010, 0:00

Problem: bicie tarcz
Aby tarcze hamulcowe prawidłowo funkcjonowały i nie ulegały przedwczesnym awariom należy przestrzegać pewnych zasad podczas ich montażu. Często usterki na peryferiach pojazdu prowadzą do nierównomiernego zużycia tarcz czy wymyć, które prowadzą do bicia kierownicy. Przedstawiamy 8 wskazówek, które sprawią, że hamulce będą działały prawidłowo i nie będzie występował problem bicia.

1. Koło/Opony
Powinno być idealnie wyważone i pozbawione bicia bocznego (lub w górę). Felgi muszą pracować prawidłowo. Montaż powinien być przeprowadzony tylko zgodnie z przewidzianym momentem mocującym ( na krzyż).

2. Zacisk

Powinien być w dobrym stanie, osłonki nie mogą być uszkodzone, a tłoczki powinny się swobodnie poruszać. Ważna jest także sprawność elementów prowadzących, a nowe klocki powinny swobodne przesuwać się w zacisku

3. Klocki

Należy stosować tylko klocki spełniające wymogi producenta, dokładnie dopasować ich rodzaj, a przez pierwsze 200 km – unikać gwałtownego hamowania i przeciążania klocków hamulcowych.


4. Tarcze hamulcowe

 Wymiana powinna być przeprowadzana tylko osiowo ( z jednego opakowania), powłoka antykorozyjna usunięta właściwym środkiem, zaś powierzchnia mocowania (centrowania) musi być czysta i bez uszkodzeń. W przypadku tarcz wentylowanych należy zwrócić uwagę na kierunek obrotu i nie usuwać klamer wyważających. Często należy je wycentrować i przykręcić zgodnie z przypisanym momentem mocującym, we właściwej kolejności.
Wskazówka producenta: głównie na krzyż, jednakże z praktyki: często dwustopniowo zgodnie ruchem wskazówek zegara.
Wraz z tarczami hamulcowymi, należy zamontować nowe klocki, w przypadku problematycznych pojazdów, przymocować tarczę zgodnie momentem mocującym. Sprawdzić miernikiem zegarowym w odległości 10 mm od brzegu tarczy bicie boczne (przy podwyższonym biciu bocznym – o ile jest to możliwe).


5. Piasta koła

Trzeba dokładnie oczyścić miejsce mocowania, musi być metalicznie czyste, nie należy nakładać żadnych past ( np. pasty miedzianej), nie może być śladu rdzy lub brudu. Miejsce mocowania nie może być skrzywione lub uszkodzone, należy też sprawdzić ew. skrzywienie miejsca mocowania.
UWAGA! Skrzywienie piast prowadzi w efekcie do podwójnie dużego bicia bocznego tarcz.

Podczas montażu tarcz, powinno się dochować momentu mocowania oraz właściwej kolejności (na krzyż), sprawdzić ew. wybicie poduszek ( silentblok) i poduszek stabilizatora. Również amortyzator musi być sprawny i bez usterek, a parametry nastawienia osi przedniej muszą spełniać wymogi producenta pojazdu.

6. Zawieszenie kół

Należy sprawdzić ew. wybicie poduszek ( silentblok), ew. wymienić na twardsze. Trzeba też sprawdzić ew. wybicie poduszek stabilizatora. Także amortyzator musi być sprawny i bez usterek. Parametry nastawienia osi przedniej muszą spełniać wymogi producenta pojazdu

7. Łożyska koła

Należy sprawdzić zużycie i ew. uszkodzenia oraz nastawić je zgodnie z zaleceniami i zabezpieczyć.

8. Elementy zawieszenia

Trzeba sprawdzić zużycie mechanizmu napędowego i końcówki drążka. Należy upewnić się o bezwadliwym działaniu amortyzatorów i poduszek układu kierowniczego.

Na podstawie materiałów ATE

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Identyfikacja klocków hamulcowych
Identyfikacja klocków hamulcowych

Logo twórcy systemu hamulcowego nagminnie bywa traktowane jako symbol producenta klocka, choć w rzeczywistości jest nim z reguły zupełnie inna firma. System hamulcowy każdego samochodu składa się z kilku podstawowych komponentów takich jak układ hydrauliczny (lub elektryczny), zaciski, klocki (szczęki), tarcze (bębny) hamulcowe itp. Choć całość projektowana jest przez jedną firmę nie zdarza się, by […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!