Identyfikacja klocków hamulcowych

, 13 sierpnia 2008, 0:00

Logo twórcy systemu hamulcowego nagminnie bywa traktowane jako symbol producenta klocka, choć w rzeczywistości jest nim z reguły zupełnie inna firma.

System hamulcowy każdego samochodu składa się z kilku podstawowych komponentów takich jak układ hydrauliczny (lub elektryczny), zaciski, klocki (szczęki), tarcze (bębny) hamulcowe itp. Choć całość projektowana jest przez jedną firmę nie zdarza się, by jednocześnie była ona producentem wszystkich kluczowych elementów systemu. Duża ich część, czy nawet większość, pochodzi od wyspecjalizowanych producentów, aczkolwiek są one oczywiście wytwarzane zgodnie z wymogami konstruktorów systemu (pracujących na zlecenie wytwórcy pojazdu). Jako klasyczny przykład mogą tu służyć klocki hamulcowe. Otóż niezależnie od tego kto jest twórcą całego systemu, a w Europie najczęściej spotykane są systemy opracowane przez firmy Bosch, ATE, Lucas/TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż w tychże systemach produkowane są przez kogo innego. W dużej mierze aut osobowych pochodzą z firm Textar, Jurid i Ferodo. Wytwórców klocków na naszym kontynencie jest rzecz jasna dużo więcej, ale najwyraśniej akurat te firmy zdobyły sobie największe zaufanie tak twórców systemów hamulcowych jak i samych firm samochodowych.

O tym kto jest producentem klocków zastosowanych na pierwszy montaż (OE) bez większego trudu można się dowiedzieć patrząc na ich oznaczenia. Z tyłu takich klocków zawsze bowiem znajdują się informacje wskazujące na producenta pojazdu, twórcę systemu hamulcowego oraz właśnie producenta klocka. Najłatwiej będzie to pokazać na kilku konkretnych przykładach.

I tak na fot. 1 mamy klocek do samochodu produkowanego przez koncern DaimlerChrysler (A), do którego to auta system hamulcowy opracowa-ła firma TRW (B), zaś sam klocek wykonany został przez firmę Ferodo (C). Pozostałe symbole literowo- cyfrowe oznaczają numer partii, datę produkcji itp.

Klocek przedstawiony na fot. 2, jak nietrudno się domyślić, pochodzi z kolei z samochodu produkcji koncernu General Motors (A), w którym wykorzystywany jest system hamulcowy stworzony przez ATE (B). Producentem klocka jest znów firma Ferodo (C).

 


Od tego samego wytwórcy pochodzi też klocek uwidoczniony na fot. 3. Przeznaczony jest on do samochodu marki Ford z systemem hamulcowym skonstruowanym przez ATE.

Również ATE stworzyło system, w którym wykorzystywany jest klocek produkcji Ferodo pokazany na fot. 4. Jego zastosowanie to auto koncernu VW/Audi, konkretnie zaś Golf V

Inaczej wyglądają oznaczenia klocków kierowanych na rynek części zamiennych. Otóż z klocków takich znika symbol producenta samochodu oraz twórcy systemu hamulcowego, dodawany jest zaś na nich numer i pełna nazwa producenta klocka oraz numer certyfikatu dopuszczeniowego regulaminu R90. W wersji „aftermarketowej“ klocek do Golfa V przedstawiony na fot. 4 wygląda więc tak jak na fot. 5.

Warto o tym wszystkim wiedzieć, zwłaszcza dokonując zakupów przed wymianą wyeksploatowanego klocka „oemowego“ na wersję aftermarketową, bo bardzo często logo twórcy systemu hamulcowego (B) jest zupełnie błędnie traktowane przez użytkowników samochodu lub warsztatowców jako symbol producenta klocka.

Tymczasem, powtórzmy to raz jeszcze, żaden z dostawców systemów hamulcowych w Europie nie jest jednocześnie producentem klocków OE do tychże systemów.

Jakie z całej tej wiedzy płyną wnioski? 
Pierwszy może być taki, że przy wymianie klocków hamulcowych w pierwszej kolejności należy używać klocków pochodzących od tego producenta, którego wybrał dostawca systemu hamulcowego i wytwórca pojazdu, bo będą one w stu procentach zgodne z ich wymaganiami. Tym samym zagwarantują nienaganną pracę hamulców. Jako drugi wniosek nasuwa się zaś spostrzeżenie, iż różnorodna oferta klocków na polskim rynku części zamiennych ma niewiele wspólnego z występowaniem tychże klocków na taśmach montażowych fabryk samochodów. 


 

 

 

 

Dowiedz się więcej

Toyota Corolla i Matrix: hałasujące klocki hamulcowe
Toyota Corolla i Matrix: hałasujące klocki hamulcowe

Niektórzy posiadacze Toyoty Corolla lub Matrix mogą narzekać na niepokojące odgłosy wydobywające się z przednich hamulców podczas jazdy po wybojach. Dźwięk ten, który można określić “turkotaniem” może być wywołany przez nieprawidłowe, zbyt luźne prowadzenie klocka hamulcowego. Ważne jest by upewnić się, czy hałas pojawia się w momencie jazdy po nierównej nawierzchni i wybojach. Często taki […]

Test na rolkach dla elektrycznego hamulca postojowego
Test na rolkach dla elektrycznego hamulca postojowego

Elektryczny hamulce postojowy został wprowadzony w 2001 r. w luksusowych limuzynach, dziś zastępuje on konwencjonalną dźwignię hamulca ręcznego również w mniejszych autach. Zamiast dźwigni hamulca ręcznego w tunelu przy dźwigni zmiany biegów lub pedału uruchamianego stopą, dziś wystarcza mały przycisk hamulca postojowego aby zabezpieczyć samochód. Do tego rozwiązania muszą przyzwyczaić się kierowcy, ale także warsztaty. […]

Elektryczny hamulec postojowy EPB
Elektryczny hamulec postojowy EPB

Z uwagi na coraz nowocześniejsze rozwiązania w pojazdach, mechanik do przeglądów i napraw potrzebuje przyrządy diagnostyczne, bez których wielokrotnie naprawa nie byłaby możliwa. Tam gdzie kiedyś były systemy czysto mechaniczne lub hydrauliczne, dziś weszła elektronika. Najlepszym przykładem na to są elektrohydrauliczne hamulce SBC i elektryczny hamulec postojowy EPB. Przy serwisowaniu tego typu systemów tradycyjne przyrządy […]

Prawidłowy montaż tarcz hamulcowych
Prawidłowy montaż tarcz hamulcowych

Problem: bicie tarcz Aby tarcze hamulcowe prawidłowo funkcjonowały i nie ulegały przedwczesnym awariom należy przestrzegać pewnych zasad podczas ich montażu. Często usterki na peryferiach pojazdu prowadzą do nierównomiernego zużycia tarcz czy wymyć, które prowadzą do bicia kierownicy. Przedstawiamy 8 wskazówek, które sprawią, że hamulce będą działały prawidłowo i nie będzie występował problem bicia. 1. Koło/Opony […]

Technika – Ocena zdatności płynu hamulcowego
Technika – Ocena zdatności płynu hamulcowego

Wielu kierowców i mechaników, uważa płyn hamulcowy za „wieczny”. Terminy wymiany olejów są raczej dotrzymywane, ale o płynie hamulcowym pamięta jeszcze niewielu. Zapomina się o tym, że wraz z poprawą dynamiki samochodów, wzrosły wymagania odnośnie sprawności układu hamulcowego. Płyn hamulcowy – zadania i cechy Płyn hamulcowy, w hydraulicznym układzie hamulcowym lub sterowania sprzęgłem, jest cieczą […]

Fota tnie ceny produktów Ate, Sachs i Lemforder
Fota tnie ceny produktów Ate, Sachs i Lemforder

Wraz z nadejściem wiosny, Fota S.A. obniżyła ceny detaliczne topowych produktów Ate. Nowe ceny są nawet o 19 proc. niższe. Dodatkowo, ceny ponad 900 indeksów Sachs i Lemförder są teraz niższe średnio o 6 proc. Więcej informacji w oddziałach Fota S.A.

Ceramiczne klocki hamulcowe Jurid White w Inter Cars SA
Ceramiczne klocki hamulcowe Jurid White w Inter Cars SA

190 referencji klocków hamulcowych Jurid White jest już dostępnych w ofercie Inter Cars SA. Referencje pokrywają 44% parku samochodowego większości marek aut osobowych segmentu od małych przez średnie po luksusowe. Zaletą produktów Jurid White jest minimalne pylenie, pozwalające na zachowanie czystych felg. Inne atuty tych klocków to cicha praca, oszczędność zużycia i długa żywotność. Jurid […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 22 czerwca 2011, 10:26 0 0

Bardzo fajny artykuł

Odpowiedz

Anonim, 13 lipca 2011, 12:06 0 0

bardzo fajna rekalma

Odpowiedz

Anonim, 26 lipca 2011, 11:06 0 0

wartościowy artykuł i dający duży zasób nowej wiedzy.

Odpowiedz