Test na rolkach dla elektrycznego hamulca postojowego

30 czerwca 2010, 0:00

Elektryczny hamulce postojowy został wprowadzony w 2001 r. w luksusowych limuzynach, dziś zastępuje on konwencjonalną dźwignię hamulca ręcznego również w mniejszych autach. Zamiast dźwigni hamulca ręcznego w tunelu przy dźwigni zmiany biegów lub pedału uruchamianego stopą, dziś wystarcza mały przycisk hamulca postojowego aby zabezpieczyć samochód. Do tego rozwiązania muszą przyzwyczaić się kierowcy, ale także warsztaty. Zmienił się bowiem przebieg prac naprawczo-serwisowych układu hamulcowego. Serwis techniczny firmy ATE przygotował w tym celu szeroki zakres informacji i dokumentacji.

Przed rozpoczęciem prac konieczne jest rozpoznanie systemu jaki został zastosowany w danym pojeździe, gdyż stosowane są dwie różne zasady funkcjonowania elektrycznego hamulca postojowego. W związku z tym prace naprawczo-serwisowe powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju i budowy systemu hamulca elektrycznego postojowego.

Elektryczny hamulec postojowy (EPB ) z centralnym aktywatorem: w samochodach takich jak FORD-C-Max ( EPB – opcja), Renault Laguna i Scénic oraz w BMW serii 7 zaciski hamulcowe sa wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator (Cable Puller np. ATE, rys. 1), który jest uruchamiany poprzez cięgno hamulca ręcznego. Przy takim rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi są jeszcze konwencjonalne. Gdy kierowca naciśnie przycisk uruchamiający lub zwalniający hamulec postojowy, sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który wówczas uruchamia albo zwalnia hamulec. W tym systemie klocki i tarcze hamulcowe mogą być wymieniane tak jak w hamulcach konwencjonalnych.

Elektryczne hamulce postojowe z własnym silnikiem elektrycznym: Jako alternatywny system zadomowił się w pojazdach koncernu VW – w Audi A4, VW Passacie i Tiguanie, gdzie silnik elektryczny jest bezpośrednio wbudowany w zacisk (zdjęcie nr 2). Również on jest uruchamiany sygnałem sterownika i na przyciśniecie przycisku hamulca postojowego otwiera i zamyka oba zaciski równocześnie. W tym hamulcu elektrycznym postojowym naprawa i serwis są związane z dużo większym nakładem pracy.

W związku z budową zacisku, tłoczek hamulcowy przy zużytym klocku nie da się wycofać przy pomocy zwykłego przyrządu do cofania tłoczków. Najpierw musi zostać uruchomiony i elektrycznie wycofany. W tym celu należy zastosować specjalistyczny przyrząd albo tester diagnostyczny. Jeśli serwisant będzie próbował na siłę cofnąć tłoczek w zacisku może doprowadzić do uszkodzenia silnika, który uruchamia tłoczek hamulcowy. Dopiero po wycofaniu tłoczka elektrycznie można ręcznie do końca wycofać tłoczek przy pomocy tradycyjnego przyrządu do cofania tłoczków.

Podczas naprawy/serwisu hamulców należy zwrócić uwagę aby nie wyłączyć wtyczki silnika elektrycznego zacisku hamulcowego. Po zakończeniu prac należy dokonać kalibracji systemu za pomocą odpowiedniego sprzętu serwisowego lub za pomocą przyrządu diagnostycznego.

Test na rolkach ( na przykładzie VW Passata)

Ważnym tematem związanym z elektrycznym hamulcem postojowym jest kontrola systemu na stacji diagnostycznej – test na rolkach hamulcowych.

Do tego celu VW Passat został wyposażony w automatyczne rozpoznanie funkcji testu na rolkach hamulcowych. Układ hamulcowy zostaje przełączony w modus „HU/TÜV Modus“, gdy rolki zaczynają kręcić się z prędkością 2,5 km/h do 9 km/h i równocześnie oba koła przednie pozostają w stanie spoczynku. Moduł kontrolny sygnalizowany jest również na desce rozdzielczej poprzez błyskającą kontrolkę układu hamulcowego.

Następnie należy 5 razy uruchomić przycisk elektrycznego hamulca postojowego – co również można skontrolować wzrokowo na desce rozdzielczej. Przy ostatnim naciśnięciu powinno nastąpić otwarcie hamulca postojowego. Po wyjechaniu z rolek należy koniecznie skontrolować działanie elektrycznego hamulca postojowego poprzez wciśnięcie przycisku i ponowne jego zwolnienie.

Podobne moduły kontrolne posiadają inne pojazdy wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, jednakże mogą różnić się w szczegółach. Z uwagi na te niewielkie czasami a jednak istotne różnice należy zapoznać się ze wskazaniami producenta danego pojazdu przed rozpoczęciem prac serwisowych pojazdu.

By swobodnie pracować i wykonywać wyżej wymienione czynności wokół elektrycznego hamulca postojowego zalecane jest zastosowanie przyrządu diagnostycznego takiego, jak ContiSys OBD.

Więcej informacji na hotlinii ATE: 728 878 889 (www.contisys-diag.com).

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Wypożyczanie testerów zawieszenia febi w Auto Partner S. A.
Wypożyczanie testerów zawieszenia febi w Auto Partner S. A.

Od połowy 2011 roku ruszył w Auto Partner S.A. program bezpłatnego wypożyczania testerów zawieszenia firmy febi. Przy ich pomocy można przeprowadzić weryfikację sworzni dolnych i górnych, tulei metalowo-gumowych, wahaczy, łączników stabilizatora, tulei stabilizatora, łożysk kół, łożysk kolumny McPersona, końcówek drążków kierowniczych, przekładni kierowniczej. Warsztat może wykorzystać to urządzenie do przeprowadzenia samodzielnej akcji promocyjnej. Wystarczy tylko […]

Identyfikacja klocków hamulcowych
Identyfikacja klocków hamulcowych

Logo twórcy systemu hamulcowego nagminnie bywa traktowane jako symbol producenta klocka, choć w rzeczywistości jest nim z reguły zupełnie inna firma. System hamulcowy każdego samochodu składa się z kilku podstawowych komponentów takich jak układ hydrauliczny (lub elektryczny), zaciski, klocki (szczęki), tarcze (bębny) hamulcowe itp. Choć całość projektowana jest przez jedną firmę nie zdarza się, by […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!