Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
21.11 Hankook kupuje koreańskiego producenta części samochodowych 21.11 Profesjonalna ochrona dłoni: pasta do mycia rak i niewidzialna rękawiczka od Liqui Moly 21.11 XIX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego – transmisja online 20.11 Konkurs Delphi 20.11 Innowacyjne laserowe latarki taktyczne M-TECH TLF10x

Technika

Jak działa zawieszenie w nowym Oplu Astra?

W Oplu Astra nowej generacji montowane jest zawieszenie oparte na elektronicznym systemie tłumienia drgań CDC (Continuous Damping Control) zaprojektowanym przez ZF Sachs. Inteligentne zawieszenie zintegrowane jest dodatkowo z elektronicznymi systemami wspomagającymi oraz ze skrzynią biegów. Nowa Astra wykorzystuje również system FlexRide – dotychczas dostępny wyłącznie w modelu Insignia. Optymalne tłumienie drgań w każdych warunkach drogowych […]

Właściwy montaż świec zapłonowych

Gdy świeca zapłonowa zawodzi, nie zawsze jest to wina samej świecy. Często przyczyna tkwi w nieprawidłowym momencie dokręcania. Specjaliści z firmy Denso podpowiadają, jak prawidłowo montować świece. Właściwy moment dokręcania Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania: · Nadmierne dokręcenie odkształca metalowy korpus świecy i obluzowuje ceramiczny izolator, uniemożliwiając […]

Technologia produkcji panewek sputterowych – cz. 2

Wprowadzenie do produkcji panewek o napylanej w warunkach próżniowych warstwie ślizgowej, czyli panewek sputterowych, było spowodowane rosnącymi obciążeniami w układzie korbowo-tłokowym, coraz bardziej wysilonych silników spalinowych, a zwłaszcza turbodoładowanych silników Diesla. Zmiany obciążeń w ciągu ostatnich lat zostały omówione w części 1 pt. „Obciążenia łożysk ślizgowych we współczesnych silnikach spalinowych”. Nazwę swą panewki sputterowe zawdzięczają […]

Obciążenia łożysk ślizgowych we współczesnych silnikach spalinowych cz.1

Wzrost mocy jednostkowej silników spalinowych w ostatnim ćwierćwieczu przywykliśmy uważać  za coś zupełnie normalnego. Jednocześnie nie godzimy się ze zmniejszeniem trwałości silników  i oczekujemy ciągłego zmniejszania jednostkowego zużycia paliwa. Realizacja tych wymagań wiąże się bezpośrednio  ze wzrostem obciążeń wszystkich elementów konstrukcyjnych silnika. W przypadku silników Diesla do samochodów osobowych i dostawczych, średnia moc z litra […]

Gwiazdy drugiego planu czyli elementy metalowo-gumowe

Właściwa jakość oraz odpowiedni montaż elementów gumowo-metalowych w samochodzie decydują dziś o komforcie i bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów i ładunku. Guma znajduje powszechne zastosowanie dzięki swojej najważniejszej właściwości – wysokiej zdolności do tłumienia drgań. Żeby wykorzystać najlepiej tę właściwość, od wielu lat laboratoria Lemförder pracują nad najlepszymi mieszankami o najlepszych własnościach tłumiących. Obecnie elementy metalowo gumowe […]

Budowa świec żarowych

Okres zimowy charakteryzuje się wzmożonym zainteresowaniem klientów świecami żarowymi. Charakterystyka silników Diesla sprawia, że uszkodzona świeca żarowa w lecie może nie wpływać na pracę silnika, natomiast zimą może przysporzyć kierowcom wielu problemów. Może dlatego właśnie teraz warto przypomnieć sobie budowę świecy żarowej oraz podstawowe zasady jej funkcjonowania. Poniżej przedstawiony jest schemat budowy świec Iskra.   […]

Nieudane rozruchy oraz włączanie się lampek kontrolnych w Renault Clio II Restyling 1.2 16V

Nowe Clio II Restyling 1.2 16V z oznaczeniem silnika D4F-712 jest wyposażone w system wtrysku Marelli IAW 5NR. Elektroniczna jednostka sterująca jest położona między silnikiem i szczelną przednią ścianą kabiny, zaś połączenie z nią jest zapewnione przez dwa złącza o całkowitej liczbie 96 pinów. Cechy szczególne związane z miejscem montażu, które sprzyjają gromadzeniu się ciepła […]

Dodatkowe, pneumatyczne zawieszenie

Bezpieczeństwo i komfort jazdy jest w obecnych czasach nie do przecenienia. Zły stan polskich dróg jak i jazda z maksymalnym obciążeniem powodują szybkie zużycie elementów zawieszenia oraz znaczne pogorszenie własności trakcyjnych samochodów dostawczych. Producenci pojazdów użytkowych projektują zawieszenia tak, aby spisywały się jak najlepiej, jednak tylko w określonym zakresie, przez co zazwyczaj zaniżają maksymalną ładowność, […]

Błędy przy wymianie turbosprężarki

Częstym błędem przy wymianie turbosprężarki jest tzw. suchy start. Suchy start to nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego. Poniżej przedstawiamy kilka faktów i porad dotyczących tego zjawiska. Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa […]

Elastyczne koła pasowe – porównanie oryginału z imitacją

Pasek wielorowkowy napędza alternator, pompę wspomagania kierownicy, pompę wody i inne agregaty o ruchu obrotowym. Jeżeli typowe drgania wału korbowego są przekazane na urządzenia napędzane ruchem obrotowym zwiększa to wyraźnie poziom hałasu, wywoływany przez pracujące urządzenia oraz przenosi wibracje na nadwozie samochodu. Silniki diesla oraz turbodoładowane benzynowe w sposób szczególny generują wibracje. W celu ich […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.