Jak działa zawieszenie w nowym Oplu Astra?

10 lutego 2010, 0:00

W Oplu Astra nowej generacji montowane jest zawieszenie oparte na elektronicznym systemie tłumienia drgań CDC (Continuous Damping Control) zaprojektowanym przez ZF Sachs. Inteligentne zawieszenie zintegrowane jest dodatkowo z elektronicznymi systemami wspomagającymi oraz ze skrzynią biegów. Nowa Astra wykorzystuje również system FlexRide – dotychczas dostępny wyłącznie w modelu Insignia.

Optymalne tłumienie drgań w każdych warunkach drogowych

Inteligentny system Sachs CDC odczytuje aktualną sytuację: czujniki rejestrują dane dotyczące warunków na drodze oraz prędkości pojazdu, a następnie przekazują je do elektronicznej jednostki sterującej (ECU). Układ elektroniczny co 5 milisekund oblicza siłę tłumienia odpowiednią dla aktualnych warunków. W oparciu o te obliczenia, zawory w amortyzatorach odpowiednio dostosowują siłę tłumienia drgań dla każdego koła.

Indywidualne dostosowanie siły tłumienia – w zależności od stylu jazdy.

System FlexRide użyty w nowym Oplu Astra, umożliwia kierowcy dopasowanie siły tłumienia drgań do swojego indywidualnego stylu jazdy. Wystarczy nacisnąć przycisk, aby wybrać jeden z dwóch dostępnych trybów tłumienia:
– w komfortowym trybie Tour, amortyzatory przyjmują bardziej miękkie ustawienie
– w trybie Sport, system CDC w ciągu milisekund zmienia charakterystykę zawieszenia tak, aby było ono sztywniejsze


Wszechstronna integracja

System CDC zintegrowany jest także z innymi systemami elektronicznymi – systemem kontroli trakcji, wspomaganiem kierownicy, systemem kalibracji pedału gazu oraz układem kontrolujący pracę skrzyni biegów.
Sercem systemu jest zaawansowana technologicznie elektroniczna jednostka sterująca (ECU). Urządzenie to stale przetwarza dane o pracy silnika, prędkości jazdy oraz reakcjach układu kierowniczego. Jednostka sterująca współpracuje z amortyzatorami za pomocą magistrali CAN.
Precyzyjna współpraca amortyzatorów i układu kierowniczego umożliwia zachowanie panowania nad pojazdem podczas nawet niespodziewanych i niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

Inteligentny Servoelectric

W nowym Oplu Astra znalazł również zastosowanie układ wspomagania kierownicy Servoelectric opracowany przez ZF Steering Systems. W odróżnieniu od tradycyjnych, hydraulicznych układów wspomagania kierownicy, system Servoelectric zużywa energię tyko wtedy, kiedy kierowca wykonuje ruchy kierownicą. W tym przypadku silnik elektryczny zastąpił standardowy napęd hydrauliczny, a więc utrzymywanie stałego ciśnienia oleju w układzie nie jest już konieczne. Praca według zasady Power-on-Demand umożliwia zminimalizowanie zużycia energii: w porównaniu z tradycyjnymi, hydraulicznymi układami wspomagani kierownicy, system Servoelectric zużywa o 0.4 litra paliwa mniej w cyklu NEDC oraz nawet do 0.8 litra paliwa mniej na 100 kilometrów jazdy w cyklu miejskim.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!