Wskazówki dotyczące przedwczesnego zużycia łożyska oporowego turbosprężarki

25 lutego 2011, 0:00

Turbosprężarki osiągają bardzo wysokie obroty i pracują w wysokich temperaturach. Nawet częściowe zablokowanie układu wydechowego może prowadzić do nadmiernego ciśnienia i w efekcie uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce.

Regularna konserwacja i prawidłowa kontrola strumienia spalin chronią przed przedwczesnym zużyciem łożyska. Zaniedbania sprawiają, że właściciele nie są nawet świadomi ryzyka usterki. Chociaż rozbudowana elektronika w nowszych samochodach informuje o problemach z katalizatorem, ciśnienie zwrotne spalin powinno być sprawdzane we wszystkich podczas wymiany turbosprężarki.

W silnikach Diesla turbosprężarki nie pracują w tak ekstremalnych warunkach, co w benzynowych, ale urządzenia takie jak filtry DPF czy hamulce wydechowe także mogą doprowadzić do uszkodzenia łożyska oporowego. Temperatury przed i za filtrem są monitorowane, ale częste problemy wynikające z przerwania „regeneracji” filtra DPF mogą prowadzić do problemów.

Uszkodzenia łożyska oporowego turbosprężarki mogą występować także wskutek zmiany spalania spowodowanej wyższym niż standardowe ciśnieniem paliwa. Nadmierna prędkość i ciśnienie mogą zniszczyć turbosprężarkę.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Wymień intercooler po awarii turbosprężarki
Wymień intercooler po awarii turbosprężarki

Przy poważnym uszkodzeniu turbosprężarki istnieje ryzyko, że do intercoolera dostały się zanieczyszczenia stałe, jak opiłki metalu, odłamane elementy łopatek turbiny fragmenty obudowy turbiny czy olej wydostający się z zatartych łożysk. Początkowo pozostają one w chłodnicy powietrza doładowania, lecz później stopniowo przedostają się do układu ssącego, stwarzając zagrożenie przedostania się drobin metalu do cylindrów, a w […]

Polskie urządzenie do obsługi elektronicznych zaworów turbosprężarek
Polskie urządzenie do obsługi elektronicznych zaworów turbosprężarek

Chęć uzyskania mniejszego zużycia paliwa, większej mocy od najniższych obrotów oraz coraz bardziej restrykcyjne normy spalin wymusiły zastąpienie zaworu podciśnieniowego, sterującego geometrią łopatek w turbosprężarkach zaworami elektronicznymi, sterowanymi bezpośrednio z komputera ECU. Bardziej skomplikowany układ sterowania ciśnieniem charakteryzuje się większą precyzją działania, ale jednocześnie jest bardziej narażony na awarie, dlatego potrzebna jest odpowiednia diagnostyka która […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!