Pył hamulcowy, osadzający się na kołach i innych częściach pojazdu, jest naturalnym produktem ubocznym procesu hamowania. Choć dla wielu kierowców stanowi problem estetyczny, jego obecność jest zjawiskiem normalnym. Eksperci marki Textar wyjaśniają, czym dokładnie jest pył hamulcowy, jak powstaje i czy wpływa na skuteczność hamowania.
Czym jest pył hamulcowy i jak powstaje?
Pył hamulcowy to drobne cząstki powstające w wyniku tarcia podczas hamowania. Przybiera postać ciemnego lub rdzawego osadu na felgach i innych elementach pojazdu. Jego obecność jest normalnym efektem tarcia w układzie hamulcowym i zazwyczaj nie stanowi powodu do niepokoju.
Pył hamulcowy jest efektem tarcia, które występuje podczas zwalniania lub zatrzymywania pojazdu. Ilość i rodzaj pyłu zależy od złożonych procesów fizykochemicznych zachodzących między klockiem a tarczą hamulcową. Na charakterystykę pyłu wpływa skład klocków, styl jazdy kierowcy oraz warunki zewnętrzne.
Klocki hamulcowe a pył. Jaki wpływ mają tarcze?
Materiał cierny klocków hamulcowych ma istotny wpływ na ilość i rodzaj powstającego pyłu. Zaawansowane mieszanki cierne mogą zawierać nawet 43 różne surowce. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje klocków: o niskiej zawartości stali, półmetaliczne i organiczne bezazbestowe (NAO). Wybór konkretnego rodzaju klocków zależy od dopasowania do układu hamulcowego, przeznaczenia pojazdu i warunków eksploatacji, a także od oczekiwanych właściwości, takich jak skuteczność, komfort czy żywotność.
Klocki hamulcowe odpowiadają jedynie za niewielką część pyłu powstającego podczas hamowania. Około 80% pyłu pochodzi ze ścierania tarczy hamulcowej, a ilość startego materiału tarczy zależy od składu materiału ciernego klocka.
Styl jazdy a ilość pyłu. Wpływ na skuteczność hamowania
Na ilość powstającego pyłu wpływa również styl jazdy. Agresywna jazda, charakteryzująca się ostrym hamowaniem i częstym zwalnianiem z dużej prędkości, zwiększa tarcie i generuje więcej pyłu. Jazda miejska, z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem, również prowadzi do większego nagromadzenia pyłu w porównaniu do jazdy autostradowej. Dodatkowo, czynniki zewnętrzne, takie jak brud drogowy, deszcz i rodzaj nawierzchni, mogą wpływać na powstawanie pyłu. Pojazdy używane do jazdy wyczynowej lub terenowej są narażone na szybsze gromadzenie się zanieczyszczeń z hamulców ze względu na intensywniejsze użytkowanie. Wybór klocków hamulcowych dostosowanych do stylu i warunków jazdy może pomóc zminimalizować powstawanie i gromadzenie się pyłu, wydłużając żywotność układu hamulcowego i utrzymując optymalną skuteczność hamowania.
Sam pył hamulcowy nie wpływa bezpośrednio na skuteczność hamowania. Jednak jego nadmierne gromadzenie się na elementach układu hamulcowego, takich jak zacisk, może pośrednio wpływać na skuteczność. Zabrudzony zacisk może mieć ograniczoną swobodę ruchu, co zmniejsza efektywność hamulców. Dlatego podczas wymiany hamulców zaleca się usunięcie nagromadzonego pyłu z zacisku i innych miejsc, w których może on utrudniać pracę układu.
Czyszczenie pyłu hamulcowego oraz jego wpływ na środowisko
Do usuwania pyłu hamulcowego z felg dostępne są różne środki czyszczące. Niektóre z nich mogą zawierać agresywne składniki, które mogą uszkodzić powierzchnie felg, tarcz hamulcowych, a także elementy gumowe układu hamulcowego. Zaleca się stosowanie się do instrukcji producenta preparatu i przetestowanie go na małej powierzchni przed użyciem na całej feldze. Podczas czyszczenia chemicznego i pracy z pyłem hamulcowym zaleca się stosowanie maski ochronnej.

Pył hamulcowy, oprócz wpływu na estetykę, może mieć negatywny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Od 2024 roku obowiązują przepisy normy Euro 7, które regulują emisję pyłu z hamulców. Producenci oferujący swoje produkty w Unii Europejskiej będą musieli dostosować rozwiązania do limitów ścierania hamulców określonych w tych regulacjach. Firma TMD Friction, właściciel marki Textar, pracuje nad koncepcjami hamulców niskoemisyjnych, zgodnymi z normą Euro 7, które mają na celu zmniejszenie emisji pyłu. TMD Friction brało udział w opracowaniu metodologii pomiarów emisji pyłu hamulcowego na potrzeby normy Euro 7.
Źródło: Textar
Komentarze