Menu
Infomracje Części Technika Po godzinach
23.04 Czy do starych silników należy wlewać “gęstszy” olej? 23.04 Retrofity LED – legalne czy nie, vademecum wiedzy – MotoFocus TV 23.04 Brembo prezentuje roczny raport zrównoważonego rozwoju 23.04 O.K. Serwis pozyskał nowego głównego partnera 23.04 Granty za projekty proekologiczne – szansa dla firm także z branży motoryzacyjnej

Technika

Przeciążenie termiczne uszczelki głowicy cylindrów z miękkiego materiału

Mocno napęczniały materiał miękki przy kanałach wody może być efektem niedostatecznego odpowietrzenia systemu chłodzenia silnika. W efekcie dochodzi do przegrzania silnika wskutek zbyt wysokiej temperatury środka chłodzącego. Tworząca się para doprowadza do napęcznienia uszczelki w obszarze kanałów wody. W wyniku tego materiał miękki odrywa się od metalowej płyty nośnej uszczelki. Innymi przyczynami przeciążenia termicznego uszczelki […]

Prawidłowa regulacja napięcia paska w silnikach Opla

Po pewnym czasie użytkowania napinacz (CT 870 K1, CT 873 K1, CT 975 K3) w szesnastozaworowych silnikach Opla 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0, powoduje powstanie odgłosów, których następstwem, w razie braku reakcji, może być pęknięcie przypory i utrata napięcia paska, zazwyczaj prowadząca do uszkodzenia silnika. Wskaźnik napinacza na zimno nie wskazuje na oznakowanie i po […]

Przeciążenie termiczne dwuwarstwowej metalowej uszczelki głowicy cylindrów

Metalowa warstwa funkcyjna uszczelki, w której znajduje się uszczelnienie komory spalania złamała się na mostku, widoczne są na niej czarne przebarwienia świadczące o przedmuchu gazów spalinowych. Przyczyną usterki jest skrzywienie części konstrukcyjnych, prowadzące do przedmuchu gazów spalinowych i w efekcie przeciążenia termicznego warstw metalowych uszczelki i jej uszkodzenia. Innymi możliwymi przyczynami usterki mogą być: – […]

Diagnostyka układu klimatyzacji wyposażonego w kompresor o zmiennej pojemności

Jeżeli dokonamy umownego podziału warsztatów zajmujących się klimatyzacją samochodową na specjalistów – naprawiających układy oraz na niewykwalifikowane warsztaty – dokonujące tylko szybkiej obsługi, to tych drugich znacznie przybyło w ostatnich latach i jest ich obecnie znacznie więcej niż pierwszych. Przyczyniła się do tego dostępność stacji klimatyzacji (przeważnie w pełni automatycznych), które ułatwiają obsługę układu klimatyzacji. […]

Uszkodzenie silnika – winna uszczelka głowicy cylindrów?

Na uszczelce, w obszarze kanałów wody widoczne są wyraźne ślady w formie linii, które pochodzą z powierzchni uszczelniającej głowicy i biegną w kierunku komór spalania. Kanały wody odznaczają się wyraźnym jasnym przebarwieniem. Przyczyną takiego uszkodzenia jest niewłaściwe obrobienie struktury powierzchni głowicy (lub jego brak). Wynikiem tego były przedmuchy gazów spalinowych do układu chłodzenia silnika i […]

Fachowy montaż turbosprężarki

Przed montażem nowej turbosprężarki należy rozpoznać i usunąć przyczynę uszkodzenia starej turbosprężarki. Może to być: – Niedobór oleju i przegrzanie, – Obcy materiał w turbosprężarce, – Obcy materiał w kolektorze wydechowym, – Zbyt wysokie obroty. Następnie należy oczyścić przewody wlotowe, przewody powietrza doładowującego, kolektor wydechowy i sprawdzić ich szczelność. Kołnierze i gwinty nie mogą być […]

Pozorne oszczędności

Pompy wody napędzane paskiem rozrządu charakteryzują się zwartą konstrukcją. Są praktycznie nierozbieralne. Ciągła praca, w szerokim zakresie temperatur oraz sposób napędu w głównej mierze determinują zarówno konstrukcję jak i jakość użytych materiałów do ich produkcji. Wśród użytkowników pojazdów jak i większości mechaników panuje przekonanie, że pompa wody nie należy do tzw. części eksploatacyjnych, w związku […]

Problemy z rolką napinającą w silnikach 1,7 DTI

W silnikach Opel/GM 1,7 DTI oznaczonych numerami do 328703 nowa rolka CT 1014 K3 nie pasuje do uchwytu starej rolki. Nie można przykręcić uchwytu przy silniku (skośne położenie). Przyczyną jest zaprzestanie używania starej, mechanicznej rolki napinającej CT 1014 K1, która została zamieniona nowszą wersją (fabrycznie w silnikach o numerze od 328704). Montaż nowej rolki w […]

Test na rolkach dla elektrycznego hamulca postojowego

Elektryczny hamulce postojowy został wprowadzony w 2001 r. w luksusowych limuzynach, dziś zastępuje on konwencjonalną dźwignię hamulca ręcznego również w mniejszych autach. Zamiast dźwigni hamulca ręcznego w tunelu przy dźwigni zmiany biegów lub pedału uruchamianego stopą, dziś wystarcza mały przycisk hamulca postojowego aby zabezpieczyć samochód. Do tego rozwiązania muszą przyzwyczaić się kierowcy, ale także warsztaty. […]

Płukanie klimatyzacji – cz. 1

Jednym z procesów przywracania sprawności starszym lub uszkodzonym klimatyzatorom jest ich płukanie. Gdy zamierzamy rozszerzyć prowadzone usługi o naprawę i wymianę elementów klimatyzatorów urządzenie do płukania staje się podstawowym wyposażeniem warsztatu samochodowego. Na rynku urządzeń warsztatowych spotkamy kilka rozwiązań pozwalających na płukanie rozpuszczalnikami bądź czynnikami chłodniczymi. Urządzenia te mogą być wbudowane w agregaty obsługowe lub […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.