Szybciej nie znaczy lepiej

, 8 listopada 2011, 11:55

Wymiana przewodów zapłonowych jest prostą naprawą, wykonywaną najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Mimo że jest to rutynowa czynność, w trakcie wymiany przewodów można popełnić błąd, który przedłuży czas naprawy lub zmusi użytkownika auta do ponownego odwiedzenia serwisu.

Razem, ale osobno

Jeśli awaria jednego z przewodów nastąpiła w wyniku jego zużycia, można spodziewać się, że w krótkim czasie zepsują się kolejne. By zapobiec ponownej usterce, najlepiej wymieniać przewody w kompletach. Trzeba też wziąć pod uwagę duże znaczenie przewodów dla działania silnika, dlatego producenci zalecają wymianę przewodów nawet wtedy, gdy jeszcze nie sprawiają problemów – co 3-4 lata lub co 50 tysięcy kilometrów, a w autach zasilanych LPG lub CNG –  co 30 tysięcy kilometrów (mieszanka wymaga większego napięcia między elektrodami, a przy wyższym napięciu łatwiej o przebicia na kablach).

Chociaż najszybszą metodą jest odpięcie wszystkich przewodów i zamontowanie nowych, łatwiej wtedy o pomyłkę skutkującą koniecznością kontrolą i korektą ich zamontowania. Bardziej zalecaną procedurą jest wymiana przewodów po kolei: po zdjęciu najlepiej porównać długość nowego ze starym i poprowadzić go tą samą drogą w komorze silnikowej. Następnie wymieniamy kolejne przewody. W ten sposób unikniemy pomyłki, która – szczególnie w nowszych pojazdach) wiąże się z utratą czasu potrzebnego na zdemontowanie elementów zasłaniających przewody zapłonowe.

Przewody i świece

Wymiana całego kompletu jest zalecana nie tylko ze względu na jakość przepływu prądu. Trudna dostępność przewodów zapłonowych – szczególnie w nowszych „upakowanych”, pojazdach – wymaga demontażu osłon i elementów osprzętu silnika, często też odczekania aż silnik ostygnie, by nie poparzyć się podczas wymiany. W takich sytuacjach warto rozważyć także wymianę świec – może okazać się, że od ponownego demontażu okolicznych podzespołów, bardziej opłacalna jest wymiana świec razem z przewodami.

Nie tylko jesienią i zimą

Chociaż jesień i zima są porami roku, w których usterki układu zapłonowego są najczęstsze, także wiosną i latem mogą stwarzać problemy. Zmywanie soli z wnętrza komory silnikowej nie usunie jej z miejsc, gdzie nie docierają bezpośrednio strumienie. Po zimie lepiej więc zdjąć kable i starannie je umyć.
Trzeba też mieć świadomość, że izolacja przewodu wystawiona jest na działanie dużej temperatury, a niekiedy też produktów ropopochodnych. Do tych czynników należy też dodać drgania mechaniczne i stopniowe wypalanie się rdzenia (w kablach z rdzeniem węglowym).

 

Podstawy, o których trzeba pamiętać:

  • Zdejmując przewód ze świecy, nie powinno się ciągnąć za kabel, lecz jego nasadkę – podobnie przy odłączaniu go od kopułki/cewki.
  • Przy montażu metalowe zakończenie powinno „wskoczyć” w gniazdo kopułki/cewki (w innym wypadku nagrzane powietrze zgromadzone pod osłoną może spowodować wysunięcie się przewodu).
  • Nieprawidłowy montaż na świecach, na aparacie zapłonowym oraz cewce, spowoduje „skakanie iskry”, prowadzące do punktowego przepalenia izolatora gumowego.

 

Dowiedz się więcej

Przyczyny uszkodzeń świec zapłonowych
Przyczyny uszkodzeń świec zapłonowych

Od świec zapłonowych zależy poprawność i skuteczność pracy silnika. Nieprawidłowy dobór lub błąd montażu może wpłynąć negatywnie na jego pracę. Obserwując wymontowane świece można poznać przyczyny niektórych problemów. Aby ułatwić dobór świec zapłonowych NGK, warto wiedzieć co kryje się pod symbolami składającymi się na numer referencyjny produktu. Na starych, wykręconych z silnika świecach po objawach […]

Nietypowe zastosowania przewodów zapłonowych Sentech
Nietypowe zastosowania przewodów zapłonowych Sentech

Firma GG Profits – producent przewodów zapłonowych marki Sentech wykonuje specjalne, nietypowe zamówienia na przewody zapłonowe do szerokiego zastosowania w urządzeniach przemysłowych z zapłonem iskrowym. Jedna z najnowszych realizacji to wiązka przewodów do agregatów prądotwórczych zasilanych biogazem. Zastosowanie ferromagnetycznych przewodów Sentech pozwala na bezproblemową pracę silnika agregatu, wydłużając dotychczasowe przebiegi (liczone w roboczogodzinach). Dodatkowo zastosowanie […]

Świece żarowe Denso na zimę
Świece żarowe Denso na zimę

Niemal 80% zamówień na świece żarowe przypada na okres jesienno-zimowy. Obok znanych świec ceramicznych, coraz większą popularnością cieszą się ostatnio te z szybkim grzaniem wstępnym. Świece ceramiczne oraz z szybkim grzaniem wstępnym od Denso Świece żarowe muszą zapewniać maksymalnie szybki i bezproblemowy rozruch silnika, niezależnie od pory roku i temperatury. W ostatnim czasie coraz większą […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 10 listopada 2011, 10:55 0 0

Bardzo mądre i wyszukane porady. Bez tych nowinek technicznych żaden warsztat sobie nie poradzi. Gratuluję inwencji twórczej redaktorom.
Z poważaniem, Dariusz Jaworski

Odpowiedz

Anonim, 10 listopada 2011, 19:21 0 0

poza tym,po co czekać aż 30 000 km?zmieniać co roku!

Odpowiedz