Udział samochodów z automatyczną skrzynią biegów w sprzedaży nowych aut w Polsce systematycznie rośnie. W 2024 roku aż 65% nowych Mercedesów sprzedawanych w Polsce było wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Podobny trend obserwuje się u innych producentów, takich jak Skoda, gdzie w np. przypadku modeli Octavia i Karoq udział automatów wynosił 80%.
Co ciekawe wzrost tego segmentu nie idzie w parzę z liczbą warsztatów które oferują profesjonalny serwis tych podzespołów. Wielu mechaników nie podejmuje się nawet usługi wymiany oleju. Obawiają się pogorszenia pracy skrzyni biegów i ewentualnych roszczeń niezadowolonych klientów. Presja klientów będzie coraz większa więc chyba najwyższy czas, aby się przełamać. Podpowiadamy jak bezpiecznie przeprowadzić procedurę wymiany oleju nie narażając się na kłopoty.
Jak nie wymienisz oleju – wymienisz skrzynię
Wielu kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów często nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Najczęściej zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią. Szarpanie przy ruszaniu, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania wymiany oleju. Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym „automacie” znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.
Choć normy temperatur pracy nie są przy tym przekraczane, olej, starzejąc się, traci swe pierwotne właściwości, więc z czasem nie spełnia wszystkich stawianych mu wymagań. Zwiększa się lub zmniejsza jego gęstość, lepkość, własności smarne, myjące itd. Skrzynia ulega wówczas przyspieszonemu zużyciu. Gdy temperatury dopuszczalne zostaną przekroczone, skrzynia w skrajnych przypadkach może nawet ulec natychmiastowej awarii. Innymi słowy, z biegiem czasu olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni. Niewłaściwe działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwego zmieniania przełożeń. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie zmieniać olej i przy okazji płucząc wnętrze skrzyni specjalnym preparatem.
Wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów może być przeprowadzona za pomocą metody statycznej lub dynamicznej zależnie od preferencji serwisowych. Wymiana statyczna obejmuje opróżnienie skrzyni biegów z oleju przez spust i nalanie nowego oleju. Ta metoda może wymagać ponownego uzupełnienia płynów po pracy silnika, aby zapewnić właściwy poziom.
Istnieje również metoda dynamicznej wymiany oleju, która wykorzystuje urządzenie do wymiany oleju w trakcie pracy silnika, co pozwala na dokładniejsze usunięcie starych zanieczyszczeń i pełną wymianę oleju.
Urządzenie Liqui Moly GT3
Warto wspomnieć, że wymiana dynamiczna jest bardzo bezpieczna, jednakże musi być wykonywana odpowiednim urządzeniem.
Urządzenie Geartronic stworzył zespół doświadczonego producenta m.in. układów chłodzenia i filtracji we współpracy z wiodącymi warsztatami napraw automatycznych skrzyń biegów.
Urządzenie posiada w zestawie zestaw adapterów przyłączeniowych do większości modeli skrzyń biegów. Co bardzo ważne urządzenie automatycznie wykrywa kierunek przepływu oleju i dopasowywane ciśnienie tłoczenia do ciśnienia panującego w skrzyni biegów. Co równie istotne urządzenie posiada bardzo wydajna pompę dzięki czemu nie ma ryzyka zapowietrzenia nawet najbardziej wymagających skrzyń biegów. Oczywiście urządzenie posiada wagi i adaptery do podłączenia wag zewnętrznych dzięki czemu istnieje możliwość wymiany oleju bezpośrednio z beczek. Niewątpliwie bardzo ważne jest również możliwość aplikacji dodatku czyszczącego.
Uniwersalne oleje ATF od Liqui Moly – wysoka jakość i wszechstronność
Olej w skrzyni musi spełniać specyfikację producenta pojazdu i nie wolno dobierać go na podstawie barwy lub lepkości. Nieprawidłowy olej może powodować twardą lub zbyt miękką zmianę biegów, opóźnione ruszanie w przód lub w tył i dziwne odgłosy pracy. Aby nie ryzykować usterki warto dobierać olej w sprawdzonym miejscu np. w internetowym katalogu doboru oleju na www.liqui-moly.pl
W dzisiejszych czasach, kiedy różnorodność modeli samochodów jest ogromna, wybór odpowiedniego oleju ATF (Automatic Transmission Fluid) może być wyzwaniem. Firma Liqui Moly, znana z niemieckiej precyzji i wysokiej jakości produktów, oferuje rozwiązanie w postaci uniwersalnych olejów ATF.
Dlaczego jeden olej Liqui Moly obsługuje wiele pojazdów?
Odpowiedź jest bardzo prosta. Wielu producentów samochodów stosuje te same modele skrzyń biegów w różnych pojazdach. Można przyjąć, że kilkanaście modeli skrzyń biegów obsługuje większość pojazdów wyposażonych w „automat”. Oznacza to, że jeden olej ATF może spełniać wymagania wielu różnych modeli samochodów. Uniwersalne oleje ATF Liqui Moly są zaprojektowane tak, aby działały w szerokim zakresie skrzyń biegów, co eliminuje potrzebę posiadania wielu gatunków olejów innych producentów i ułatwia zakup oleju w większym opakowaniu, a nie konkretnie pod jedną wymianę.
Dowiedz się więcej o olejach ATF Liqui Moly: https://liqui-moly-oleje-atf.gr-site.com/
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Użytkownik AT, 27 marca 2025, 12:50 2 0
Bardzo ciekawa informacja na temat jednego oleju który można wlać do różnych typów skrzyń automatycznych. Nie do końca rozumiem spełnianie wymagań producentów samochodu. Olej powinien spełniać wymagania producenta skrzyni biegów. Do tego jeden producent skrzyni biegów posiada kilka generacji skrzyń i sam w zależności od modelu dedykuje różne typy atf. Jak się ma do waszej oferty? Piszecie również że wasze produkty cechuje precyzja. Jak można mówić o precyzji stosując środki multi, gdzie na trzy produkty oleju producenta skrzyni biegów, przypada jeden wasz....
Odpowiedz
Foka, 27 marca 2025, 18:20 2 0
Olej do wszystkiego do do niczego
Odpowiedz
Driver, 27 marca 2025, 18:23 0 0
„Bardzo ciekawa informacja na temat jednego oleju który można wlać do różnych typów skrzyń automatycznych. Nie do końca rozumiem spełnianie wymagań producentów samochodu. Olej powinien spełniać wymagania producenta skrzyni biegów. Do tego jeden producent skrzyni biegów posiada kilka generacji skrzyń i sam w zależności od modelu dedykuje różne typy atf. Jak się ma do waszej oferty? Piszecie również że wasze produkty cechuje precyzja. Jak można mówić o precyzji stosując środki multi, gdzie na trzy produkty oleju producenta skrzyni biegów, przypada jeden wasz....
Odpowiedz