Amortyzatory dwururowe – budowa i zasady działania

25 października 2011, 13:49

Zarówno w samochodach osobowych jak i pojazdach użytkowych stosowane są amortyzatory dwururowe. Ich budowę i zasady działania wyjaśniają inżynierowie i mechanicy firmy ZF związani z marką Sachs.

Amortyzatory dwururowe w pojazdach osobowych

Amortyzatory dwururowe marki SACHS to konstrukcja posiadająca dwie komory wypełnione olejem (zdjęcie nr 1). Komora robocza, to część w której porusza się tłok i tłoczysko. Komora olejowa znajduje się pomiędzy cylindrem roboczym, a zewnętrzną obudową. Jest ona w 2/3 wypełniona olejem. Amortyzatory dwururowe, w porównaniu do jednorurowych amortyzatorów olejowo-gazowych, są znacznie krótsze, ponieważ komora wyrównawcza znajduje się pomiędzy komorą roboczą, a rurą zewnętrzną. Dwururowe amortyzatory mogą występować także w wersji olejowo-gazowej, przy czym ciśnienie w ich komorze wyrównawczej wynosi od 6 do 8 barów. Wówczas zachowują się podobnie do amortyzatorów jednorurowych.

W amortyzatorach dwururowych stosuje się dwa zawory tłumiące – denny i tłokowy. Składają się one z systemu płytek sprężynowych, sprężyn śrubowych oraz korpusów z otworami tłumiącymi. Gdy ruchy pojazdu powodują ściskanie amortyzatora, za tłumienie odpowiada zawór denny (zdjęcie nr 2, po lewej). Olej wypierany przez wchodzące tłoczysko wpływa do komory olejowej, przy czym zawór denny stawia mu opór i w taki sposób hamuje ruch. Zawór tłokowy jest otwarty. W takim stanie pracuje jako zawór zwrotny. Z kolei, gdy ruchy pojazdu powodują rozciąganie amortyzatora, za tłumienie odpowiada zawór tłokowy (zdjęcie nr 2). Zawór tłokowy stawia opór olejowi wypływającemu z komory ponad tłokiem w dół. Ruch tłoka w dół zostaje zahamowany. Poprzez zawór denny olej może wypłynąć do komory pomocniczej.

Zawory tłumiące są skonstruowane tak, aby siła tłumienia mogła się ustawić automatycznie, w zależności od prędkości przesuwu tłoka, tzn. im szybciej się on porusza, tym większa jest siła tłumienia.

W amortyzatorach dwururowych Sachs zastosowanie znalazła również technologia Vario. Pozwala ona na skuteczne tłumienie w sytuacjach, w których pojazd jest poddawany często zmieniającym się obciążeniom, a tym samym trudne jest przyjęcie jednego, optymalnego ustawienia wpływającego na komfort jazdy. Tłumienie wykorzystujące technologię Vario odbywa się za pomocą specjalnego kanału przepływowego (bypass) w cylindrze roboczym amortyzatora (zdjęcie nr 3). W zależności od położenia tłoka, następuje przepływ oleju tym kanałem lub jest on zamknięty przez tłok, co powoduje zmiany siły tłumienia.

Amortyzatory dwururowe w pojazdach użytkowych

Zasada działania amortyzatorów dwururowych do samochodów użytkowych i autobusów jest taka sama jak w przypadku samochodów osobowych (zdjęcie nr 4). Jednak z uwagi na zdecydowanie większe obciążenie, pojedyncze elementy są znacznie mocniejsze.

W samochodach użytkowych i autobusach również wykorzystuje się amortyzatory typu Vario (tłumienie zależne od obciążenia i warunków drogowych) dla podwozia i kabiny kierowcy (zdjęcie nr 5).
 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Amortyzatory „z innej bajki”
Amortyzatory „z innej bajki”

Zawieszenia półaktywne mają na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy dzięki wykorzystaniu mechatronicznych elementów wykonawczych i procesorowych układów sterowania. Rozwiązania tego rodzaju stosowane są coraz częściej jako standardowe wyposażenie samochodów klasy wyższej i opcjonalne w klasie średniej. Z technicznego punktu widzenia wymaga się od takich układów: · regulacji intensywności tłumienia, a przez to ilości rozpraszanej energii drgań pionowych samochodu, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!