Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
16:00 Czy ekologiczny samochód przyszłości zrobiony będzie z konopi? Reintrodukcja marihuany w przemyśle motoryzacyjnym. 15:45 Ważne zmiany w prawie zostały odwołane! Co z podatkiem od aut spalinowych? 14:15 Montaż DKZ w Audi krok po kroku [FILM] 12:06 Jak działają inteligentne pasy bezpieczeństwa? [FILM] 02.07 Wielka Wyprawa Maluchów już na starcie! Wyruszy spod Pałacu Kultury i Nauki.

Technika

Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania

Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”. W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, […]

Wskazówki dotyczące przedwczesnego zużycia łożyska oporowego turbosprężarki

Turbosprężarki osiągają bardzo wysokie obroty i pracują w wysokich temperaturach. Nawet częściowe zablokowanie układu wydechowego może prowadzić do nadmiernego ciśnienia i w efekcie uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce. Regularna konserwacja i prawidłowa kontrola strumienia spalin chronią przed przedwczesnym zużyciem łożyska. Zaniedbania sprawiają, że właściciele nie są nawet świadomi ryzyka usterki. Chociaż rozbudowana elektronika w nowszych […]

Toyota Corolla i Matrix: hałasujące klocki hamulcowe

Niektórzy posiadacze Toyoty Corolla lub Matrix mogą narzekać na niepokojące odgłosy wydobywające się z przednich hamulców podczas jazdy po wybojach. Dźwięk ten, który można określić “turkotaniem” może być wywołany przez nieprawidłowe, zbyt luźne prowadzenie klocka hamulcowego. Ważne jest by upewnić się, czy hałas pojawia się w momencie jazdy po nierównej nawierzchni i wybojach. Często taki […]

Inwestycje Lumag w rozwój klocków hamulcowych

Firma Lumag od kliku lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesne linie technologiczne, a uruchomienie kolejnej linii prasowalniczej IAG w 2010 roku pozwoliło na 50-procentowe zwiększenie wydajności w asortymencie klocków osobowych. Liniowe centrum prasowalnicze, wyprodukowane przez austriacką firmę IAG Industrie Automatisierungsgesellschaft mbH, to automat do produkcji klocków hamulcowych o budowie modułowej – 12 pras pracujących niezależnie i […]

Coraz bardziej skomplikowane amortyzatory

Wzrastające wymagania dotyczące bezpieczeństwa to przyczyna pojawiania się zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP. Początkowo montowane w najdroższych pojazdach, z czasem trafiają do coraz szerszej gamy modeli. Wprowadzenie owych systemów wymusza zmiany konstrukcyjne układu zawieszenia pojazdu, ale i całej jego koncepcji. Z układu statycznego coraz bardziej ewoluuje on w stronę dynamicznego, płynnie reagującego […]

Blokujący się napinacz w modelach Renault

W różnych modelach Renault, napinacze sprzedawane w kompletach Contitech CT 604K1, CT 684K1, CT 711K1, CT 840 K1/K2, CT 935 K1/K2, CT 940 K1/K2 i CT 949 K1, po krótkiej pracy blokują się, a rolka zwrotna ulega uszkodzeniu termicznemu. Przyczyną opisanego problemu może być nieprawidłowo włożona oś obrotu lub nieodpowiednio dokręcona nakrętka. Pod obciążeniem rolka […]

Montaż napinacza w 16-zaworowych silnikach Daewoo i Chevrolet

Podczas montażu napinacza CT 887 K1 w samochodach marki Daewoo i Chevrolet z silnikami 1.4 16V, 1.5 16V i 1.6 16V, może dojść do odłamania wskaźnika napinacza, skutkującego uszkodzeniem paska. Mogą być dwie przyczyny odłamania wskaźnika: niepoluzowana pompa wodna, której należy używać do regulacji naprężenia lub zbytnie obciążenie ogranicznika przy wymaganym wykonaniu dwóch obrotów silnika […]

Wymiana samej tarczy sprzęgła – pozorna oszczędność

Sprzęgło to specyficzny element samochodu: relatywnie drogi, kłopotliwy przy montażu – a co najgorsze, w ocenie kierowców – prędzej czy później trzeba go i tak wymienić. Właściciele kilkuletnich, dość intensywnie eksploatowanych pojazdów, przyjmują najczęściej z pokorą wszelkie zalecenia producenta, przekazywane im przez mechaników. Sytuacja zmienia się kiedy do warsztatu trafia posiadacz leciwego już pojazdu. W […]

Cichsze układy kierownicze dzięki rozwiązaniu Nexteer Automotive

Termoplastyczny łącznik stworzony przez inżynierów Nexteer Automotive sprawi, że kolumny wspomaganych elektrycznie układów kierowniczych (EPS) będą lżejsze i cichsze. Rozwiązanie wykorzystuje system elastycznych, użebrowanych segmentów w celu połączenia i przeniesienia momentu obrotowego z jednego wałka obrotowego na inny. Łącznik wydłuża się i skraca, aby dostarczyć wymaganego skoku osiowego przy zachowaniu warunku równobieżności przegubu. Tworzywo, które […]

Silnikowy filtr powietrza – wszystko zależy od uszczelki

O jakości filtra powietrza obok właściwego medium filtracyjnego decyduje skuteczna uszczelka. Połączenie między elementem filtracyjnym a obudową musi być elastyczne, podatne na wciskanie, odporne na wysoką temperaturę i na rozrywanie. Uszczelki filtrów powietrza, wykonane z pianki poliuretanowej (PUR), muszą spełniać wysokie wymogi, aby zagwarantować szczelność połączenia między elementem filtracyjnym a obudową filtra. Powinny odznaczać się […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.