Próba ognia dla każdej uszczelki: turbosprężarka

31 sierpnia 2011, 12:06

Termin „downsizing“ w przypadku jednostek napędowych oznacza, że przy stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej są one w stanie zapewnić sporą moc i niskie spalanie. Dzisiejsze silniki są oszczędne jak nigdy wcześniej. Dzięki turbodoładowaniu, z ograniczonej pojemności silnika, otrzymujemy podobną moc, jak wcześniej z silników o większej pojemności. Niemniej jednak, turbosprężarka jest „ kawałkiem gorącego żelastwa“, a jej skuteczne uszczelnienie sporym wyzwaniem.

Wzrasta termodynamiczna efektywność silnika, co ma wpływ zarówno na same części silnikowe, jak i na turbosprężarkę: temperatura gazów spalinowych sięga nawet 1.050 °C. Skuteczne uszczelnienie, także z uwagi na normy emisji spalin jest absolutną koniecznością. Rozwiązaniem są ekonomiczne, lekkie i kompaktowe, metalowe uszczelnienia formowe firmy ElringKlinger ze stopów niklowych.

Przykładowo, stopy o zawartości 50 do 60% niklu, mają zastosowanie w jednostkach napędowych samolotów, jednak dotychczas były zbyt drogie do szerokiego zastosowania w silnikach samochodowych. Elring opracował wyjątkową technologię formowania, która obchodzi się wyjątkowo oszczędnie z drogim materiałem, jednocześnie umożliwiając, ekonomiczną produkcję seryjną pierścieni formowych.

Nowe uszczelnienia formowe Elring, były testowane z sukcesem w temperaturach do 800 °C, co i tak przekracza o 200 °C odporność na temperaturę stali klasy 1.4828 (stali żaroodpornej). Temperatura gazów spalinowych może być jednak znacznie wyższa, ponieważ znaczna jej część, jest odprowadzana poprzez korpus turbosprężarki, a pierścienie formowe, inaczej niż w przypadku uszczelnień płaskich, nie są poddawane bezpośredniemu oddziaływaniu gorących gazów spalinowych. Jednocześnie uszczelnienia formowe, działają jak elementy sprężyste. Pomagają w ograniczaniu drgań, powodowanych wysokimi obrotami turbiny, i przyczyniają się do poprawy komfortu akustycznego.

Produkcja seryjna uszczelnień formowych tego typu , rozpoczęła się w firmie ElringKlinger z początkiem 2010 rok

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów ElringKlinger AG.

Dowiedz się więcej

Moto-Remo Przedstawicielem Garrett Performance w Europie
Moto-Remo Przedstawicielem Garrett Performance w Europie

Zgodnie z nową polityką firmy Garrett by Honeywell, produkty tej firmy, używane do tuningu i sportu, będą rozprowadzane tylko przez sieć autoryzowanych dystrybutorów. Wśród firm, które będą mogły sprzedawać te produkty w Europie znalazła się firma Moto-Remo. Dzięki temu, że Moto-Remo jest nowym Autoryzowanym przedstawicielem Garrett Performance by Honeywell w Europie, wszystkie zainteresowane firmy i […]

Prawidłowy montaż elastomerowej uszczelki pokrywy głowicy cylindrów
Prawidłowy montaż elastomerowej uszczelki pokrywy głowicy cylindrów

W ciągu ostatnich lat metalowe pokrywy zaworów w silnikach spalinowych zostały sukcesywnie zastąpione przez pokrywy, wykonane z tworzywa sztucznego. Prezentujemy instrukcję prawidłowego montażu. Nowe, lepsze pokrywy zaworów Pokrywy zaworów z odlewów aluminiowych lub z metalu zostały przekonstruowane na wykonania z duroplastów lub termoplastów, wzmocnionych włóknem szklanym, i posiadające zintegrowaną profilowaną uszczelkę gumową. Zalety to: redukcja […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!