Termin „downsizing“ w przypadku jednostek napędowych oznacza, że przy stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej są one w stanie zapewnić sporą moc i niskie spalanie. Dzisiejsze silniki są oszczędne jak nigdy wcześniej. Dzięki turbodoładowaniu, z ograniczonej pojemności silnika, otrzymujemy podobną moc, jak wcześniej z silników o większej pojemności. Niemniej jednak, turbosprężarka jest „ kawałkiem gorącego żelastwa“, a jej skuteczne uszczelnienie sporym wyzwaniem.
Wzrasta termodynamiczna efektywność silnika, co ma wpływ zarówno na same części silnikowe, jak i na turbosprężarkę: temperatura gazów spalinowych sięga nawet 1.050 °C. Skuteczne uszczelnienie, także z uwagi na normy emisji spalin jest absolutną koniecznością. Rozwiązaniem są ekonomiczne, lekkie i kompaktowe, metalowe uszczelnienia formowe firmy ElringKlinger ze stopów niklowych.
Przykładowo, stopy o zawartości 50 do 60% niklu, mają zastosowanie w jednostkach napędowych samolotów, jednak dotychczas były zbyt drogie do szerokiego zastosowania w silnikach samochodowych. Elring opracował wyjątkową technologię formowania, która obchodzi się wyjątkowo oszczędnie z drogim materiałem, jednocześnie umożliwiając, ekonomiczną produkcję seryjną pierścieni formowych.
Nowe uszczelnienia formowe Elring, były testowane z sukcesem w temperaturach do 800 °C, co i tak przekracza o 200 °C odporność na temperaturę stali klasy 1.4828 (stali żaroodpornej). Temperatura gazów spalinowych może być jednak znacznie wyższa, ponieważ znaczna jej część, jest odprowadzana poprzez korpus turbosprężarki, a pierścienie formowe, inaczej niż w przypadku uszczelnień płaskich, nie są poddawane bezpośredniemu oddziaływaniu gorących gazów spalinowych. Jednocześnie uszczelnienia formowe, działają jak elementy sprężyste. Pomagają w ograniczaniu drgań, powodowanych wysokimi obrotami turbiny, i przyczyniają się do poprawy komfortu akustycznego.
Produkcja seryjna uszczelnień formowych tego typu , rozpoczęła się w firmie ElringKlinger z początkiem 2010 rok
Komentarze