Menu
Informacje Części Technika Po godzinach
12:57 Rynek samochodów elektrycznych w Polsce: szanse i wyzwania dla dealerów 12:14 “Kodeks Dobrej Komunikacji”: nowy pomysł marki FORVIA. To odpowiedź na zmiany na rynku pracy. 11:58 Niemiecka Nagroda Przyszłości dla twórców rewolucyjnej technologii Digital Light 10:00 Jaguar F-Pace. Co sprawdzić przed zakupem i co wymienić po? 23.12 Ikony Motoryzacji 2024: idealny pomysł na czas wolny z rodziną. Fotorelacja.

Technika

Budowa uszczelnień podgłowicowych Metaloflex

Uszczelnienia podgłowicowe Metaloflex znalazły swoje zasłużone miejsce w nowoczesnych silnikach. Przyczyniają się one do wzrostu efektywności, pewności i wydajności nowoczesnych jednostek napędowych. Zadania uszczelki podgłowicowej Uszczelka podgłowicowa jest odpowiedzialna za skuteczne uszczelnienie gazów spalinowych, cieczy chłodzącej i oleju silnikowego. Jako ogniwo odpowiedzialne za przenoszenie energii kinetycznej pomiędzy skrzynią korbową i głowicą cylindrów, ma także bardzo […]

Wymiana rozrządu w silniku z grupy VW o kodzie CBDB cz. 1

Dwulitrowy silnik Common Rail o kodzie CBDB stosowany między innymi takich pojazdach jak: VW Golf V, VW Golf VI, VW Jetta, VW Scirocco, od momentu wprowadzenia stał się jednym z najpopularniejszych diesli w grupie VAG. Jego popularność, a co najważniejsze, wynikające z niej duże przebiegi wymuszają okresową wymianę komponentów rozrządu. W niniejszym artykule eksperci z […]

Paski rozrządu, wielorowkowe i klinowe vs środki chemiczne

Materiałem wyjściowym do produkcji zębów/klinów i części grzbietowej obecnie produkowanych pasków rozrządu, wielorowkowych i klinowych jest kauczuk syntetyczny. Jest to tworzywo elastyczne, łatwo nadawać mu kształt oraz posiada niski współczynnik tarcia, co jest istotne w miejscach styku części grzbietowej paska z rolką napinającą lub prowadzącą (tarcie = wzrost temperatury = stopienie paska). Ponadto proces wulkanizacji, […]

Typowe awarie przekładni kierowniczych

Przekładnia kierownicza to bardzo istotny element układu kierowniczego. Od wielu lat szerokie zastosowanie w pojazdach osobowych znajduje przekładnia zębatkowa. Przekładnie zębatkowe dostępne w ofercie TRW można podzielić na: przekładnie manualne do układów bez wspomagania, przekładnie, które powstały na tej bazie tj. przekładnie do układów ze wspomaganiem hydraulicznym, przekładnie z zabudowanym pełnym układem wspomagania elektrycznego.   […]

Zapobieganie usterkom sprężarki klimatyzacji

Sprężarki klimatyzacji są narażone na wiele sytuacji, które kończą się koniecznością ich wymiany na nowe. Nieprawidłowa lub nieregularna obsługa może zakończyć się przedwczesnym zużyciem sprężarki, a nawet uszkodzeniem innych elementów układu. Usterki skutkujące wymianą sprężarki Brak lub nadmiar olejów chłodniczych Wewnętrzna korozja Brak regularnej obsługi (nieregularna wymiana osuszacza) Blokada obwodu – zatkany osuszacz i/lub zatkany […]

Amortyzatory mają decydujące znaczenie dla systemu ESC

Electronic Stability Control (ESC) to system kontroli zapobiegający obróceniu się samochodu podczas jazdy, ściąganiu auta w bok lub jego dachowaniu. Do prawidłowego działania tego systemuniezbędne jest w pełni sprawne zawieszenie. Według statystyk, co najmniej 40 proc. śmiertelnych wypadków drogowych spowodowanych jest wpadaniem pojazdów w poślizg, a badania wykazują, że system ESC mógłby obniżyć ogólną liczbę […]

Elektrohydrauliczna rewolucja w mechanizmie rozrządu

Od końca 2009 roku Fiat produkuje samochody z pierwszym w pełni zmiennym mechanizmem rozrządu, opartym na elektrohydraulicznym sterowaniu zaworami. Układ INA UniAir pozwala na niemal dowolną zmianę skoku zaworów. Mechanizm rozrządu działa niezawodne i precyzyjne przez cały okres eksploatacji, nawet w bardzo niskich temperaturach. Partnerem biorącym udział w rozwoju tej technologii była Grupa Schaeffler, która […]

Opona w magazynie starzeje się 17 razy wolniej niż w eksploatacji

Kluczem do długowieczności opon jest ich przechowywanie w zamkniętym, wentylowanym pomieszczeniu, oraz ochrona przed działaniem promieni słonecznych, substancji chemicznych i wysokich temperatur. Tak przechowywane opony mogą być bezpiecznie użytkowane nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jak przechowywać opony by służyły jak najdłużej? Oto kilka wskazówek przygotowanych przez Michelin. Z badań wynika, że opona starzeje […]

Uszkodzenie rolki prowadzącej w silnikach Fiata 1.9 JTD

Firma ContiTech poinformowała o możliwej awarii rolki prowadzącej paska rozrządu wskutek przegrzania powierzchni bieżnej. Usterka występuje w samochodach Opel, Alfa Romeo, Fiat, i Saab z silnikami 1.9 JTD (nr zestawu rozrządu ContiTech: CT 1105 K1). Problem: Napęd pasowy przestaje pracować wskutek uszkodzonego rolki prowadzącej. Powierzchnia bieżna z tworzywa sztucznego wykazuje oznaki przegrzania (nadtopienie).   Przyczyna: Na skutek […]

Jak działa identyfikator czynnika chłodniczego Texa?

Wiosną, firma Texa ostrzegała o stosowaniu niewłaściwych czynników chłodniczych w układach klimatyzacji samochodów osobowych. Jednocześnie, aby zabezpieczyć właściwe wykonanie usługi i zadowolenie klientów, opracowała specjalny identyfikator czynnika oferowany jako wyposażenie stacji obsługi klimatyzacji Konfort. O działanie tego urządzenia zapytaliśmy Pawła Jędrasa, dyrektora techniczno-handlowego Texa Poland. Anna Kielak: Jaka Pana zdaniem jest skala zjawiska fałszowania czynników […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.