Wiosną, firma Texa ostrzegała o stosowaniu niewłaściwych czynników chłodniczych w układach klimatyzacji samochodów osobowych. Jednocześnie, aby zabezpieczyć właściwe wykonanie usługi i zadowolenie klientów, opracowała specjalny identyfikator czynnika oferowany jako wyposażenie stacji obsługi klimatyzacji Konfort. O działanie tego urządzenia zapytaliśmy Pawła Jędrasa, dyrektora techniczno-handlowego Texa Poland.
Anna Kielak: Jaka Pana zdaniem jest skala zjawiska fałszowania czynników chłodniczych?
Paweł Jędras: Skala się powiększa, ale trudno, na dzień dzisiejszy określić ją precyzyjnie. Sporo samochodów, napełnionych czynnikami innymi niż R134a, trafia do Polski m.in z Czech i Słowacji.
AK: Jakie uszkodzenia może spowodować niewłaściwy czynnik i jak szybko można zaobserwować pierwsze objawy?
PJ: Objawy można podzielić na te widoczne i ukryte. „Widoczne” to np. słabsza wydajność układu klimatyzacji, niestabilna praca, przerwy w pracy itp. Objawy ukryte mogą pojawić się po dłuższym czasie użytkowania układu klimatyzacji. Są to np. ubytki czynnika spowodowane rozszczelnieniem układu. Bywały nawet przypadki pożaru samochodu z nieszczelnym układem klimatyzacji, będące efektem zapłonu propan-butanu, którym układ był napełniony.
AK: Jak wybierać czynnik chłodniczy, by uchronić się przed zakupem podrabianego produktu?
PJ: Należy wybierać czynnik oferowany przez sprawdzonych dostawców/importerów, których na polskim rynku jest aktualnie trzech. Umieszczają oni na butlach, na żądanie odbiorców hurtowych, swoje znaki firmowe, datę i miejsce napełnienia butli, a zawory obsługowe są zawsze zafoliowane. Więksi hurtownicy dodatkowo umieszczają jeszcze na butlach swoje oznaczenia. Wiarygodny dostawca gazu powinien przede wszystkim dostarczyć kartę charakterystyki produktu.
Jeśli butle nie są oznakowane, a dostawca nie jest znany, przy tym cena różni się od średniej rynkowej, choćby o kilkanaście procent, to może wskazywać na złą jakość czynnika. Jest to sygnał, by nie interesować się takim produktem. Kilkanaście złotych oszczędności na kilogramie może być zgubne w skutkach dla układu A/C w samochodzie, jak również dla samej stacji obsługi klimatyzacji.
AK: Texa oferuje obecnie urządzenia do obsługi klimatyzacji ze specjalnym identyfikatorem czynnika. Jakie czynniki odróżnia?
PJ: Tak. Mamy w swojej ofercie produkt flagowy, stację KONFORT 770S, która w standardzie zawiera wbudowany identyfikator czynnika (na życzenie producentów pojazdów takich jak Mercedes i Opel). Stacja ta rozpoznaje nowy czynnik R1234yf i uznaje go za czysty, gdy zawiera on 98,5% R1234yf. Każda inna mieszanka jest uznawana za gaz niewłaściwy. Jest to związane z tym, że K770S jest przeznaczona tylko i wyłącznie do nowego czynnika.
Natomiast w przypadku modeli K760, K760 Bus wykrywane są czyste gazy R1234yf oraz R134a. O wyniku, operator jest informowany na 2 sposoby, co uzależnione jest od pierwotnej konfiguracji stacji, w jakiej została ona zakupiona, na czynnik R1234yf czy R134a. Jeszcze inną procedurę stosuje urządzenie KONFORT 780Bi-Gas (stacja klimatyzacji obsługująca równocześnie 2 czynniki, R1234yf i R134a), która przełącza się na ten gaz, który rozpoznaje w układzie klimatyzacji w samochodzie. Również w tym przypadku, gdy czystość badanego gazu nie jest zadawalająca, K780 Bi-Gas informuje o tym fakcie poprzez zablokowanie odzysku czynnika i podanie komunikatu „czynnik zanieczyszczony”.
Identyfikator czynnika jest dostępny jako opcja dla stacji KONFORT K760, K760 Bus i 780 Bi-Gas. Można zainstalować go w tych stacjach nie tylko w momencie zakupu, ale również później, w trakcie użytkowania produktu. Modele K760 i K780 Bi-Gas można zamówić w wersji z już fabrycznie zamontowanym identyfikatorem.
Jak działa identyfikator i co zrobić, gdy wykryje niewłaściwy lub zanieczyszczony czynnik?
AK: W jaki sposób identyfikator odróżnia czynniki i jaka jest skuteczność takiej analizy?
PJ: Sposób odróżniania, identyfikacji właściwego czynnika jest opatentowany przez Texa, a wynika z długoletniego doświadczenia w produkcji urządzeń do analizy spalin. Skuteczność odczytu jest bardzo wysoka i jak wspominałem, identyfikator jest w stanie wykryć obecność innego gazu przy jego domieszce powyżej 1,5%.
AK: Czy identyfikacja czynnika jest wykonywana przez urządzenie automatycznie, czy jest do tego osobna procedura uruchamiana przez mechanika? Ile trwa test?
PJ: Identyfikacja jest uruchamiana automatycznie, jeśli identyfikator jest zainstalowany w stacji klimatyzacji. Test trwa mniej niż 2 minuty, czyli naprawdę krótko. Najważniejsze jest jednak to, że urządzenie potrzebuje do wykonana analizy mniej niż 1g czynnika. To jest bardzo istotne w przypadku wykrycia w samochodzie gazu R1234yf, który na dzień dzisiejszy jest dość drogi i trudno dostępny. To daje gwarancję naprawdę małych strat czynnika.
AK: W jaki sposób urządzenie informuje mechanika o nieprawidłowym czynniku i co należy zrobić w takiej sytuacji?
PJ: Urządzenie informuje mechanika o nieprawidłowym czynniku sygnałem dźwiękowym oraz pełnym komunikatem pojawiającym się na wyświetlaczu. W takim przypadku należy usunąć mieszankę, poprzez specjalny „zawór spustowy”, do butli zewnętrznej.
AK: W jaki sposób można reklamować zakupiony czynnik, jeśli w trakcie pracy okaże się on niezgodny z etykietą?
PJ: Podstawą do reklamacji mógłby być wydruk z urządzenia stwierdzający fakt niewłaściwego składu czynnika. Należałoby jednak dysponować kartą charakterystyki zakupionego gazu, którą pozyskujemy od dostawcy i sprawdzić dokładnie jego skład procentowy. Jeśli napotykamy na jakiekolwiek problemy związane z jakością czynnika, to najistotniejsza jest szybka reakcja i zmiana dostawcy na takiego, który świadczy usługi na najwyższym poziomie, co zagwarantuje bezpieczeństwo serwisanta i pasażerów, oraz zadowolenie z wykonanej usługi.
AK: Dziękuję za rozmowę.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 14 czerwca 2012, 8:52 0 0
Kiedyś robiłem próbę i na propanbutanie nieźle chłodziło. Podobno R1234 jest mniej wydajny, palny i wybuchowy więc jaka różnica? - w cenie na pewno. Ekologia... śmiechu warte.
Odpowiedz
Anonim, 14 czerwca 2012, 8:56 0 0
ekologią przejmują się tylko,, zieloni,,-z tego jest ich pensja :)
Odpowiedz
Jacek, 12 lutego 2023, 16:36 0 0
Analizator gazu Texa dołączony do stacji klimatyzacji to porażka podpinane nowe samochody mają zanieczyszczony gaz, to nie nadaje się do pracy odradzam nowe stacje Texa posiadam dwie 760r jedna z 2015 na 134a druga 2022 760r z identyfikatorem i ona jest bardzo problemowa ciągle się zawiesza brak reakcji identyfikatora a na dodatek nie daje się robić obsługi ponieważ ciągle według stacji gaz jest zanieczyszczony.
Odpowiedz