Jak działa identyfikator czynnika chłodniczego Texa?

, 13 czerwca 2012, 8:26

Wiosną, firma Texa ostrzegała o stosowaniu niewłaściwych czynników chłodniczych w układach klimatyzacji samochodów osobowych. Jednocześnie, aby zabezpieczyć właściwe wykonanie usługi i zadowolenie klientów, opracowała specjalny identyfikator czynnika oferowany jako wyposażenie stacji obsługi klimatyzacji Konfort. O działanie tego urządzenia zapytaliśmy Pawła Jędrasa, dyrektora techniczno-handlowego Texa Poland.

Anna Kielak: Jaka Pana zdaniem jest skala zjawiska fałszowania czynników chłodniczych?

Paweł Jędras: Skala się powiększa, ale trudno, na dzień dzisiejszy określić ją precyzyjnie. Sporo samochodów, napełnionych czynnikami innymi niż R134a, trafia do Polski m.in z Czech i Słowacji.
 

Mechanik podczas serwisowania układu klimatyzacjiAK: Jakie uszkodzenia może spowodować niewłaściwy czynnik i jak szybko można zaobserwować pierwsze objawy?

PJ: Objawy można podzielić na te widoczne i ukryte. „Widoczne” to np. słabsza wydajność układu klimatyzacji, niestabilna praca, przerwy w pracy itp. Objawy ukryte mogą pojawić się po dłuższym czasie użytkowania układu klimatyzacji. Są to np. ubytki czynnika spowodowane rozszczelnieniem układu. Bywały nawet przypadki pożaru samochodu z nieszczelnym układem klimatyzacji, będące efektem zapłonu propan-butanu, którym układ był napełniony.
 

AK: Jak wybierać czynnik chłodniczy, by uchronić się przed zakupem podrabianego produktu?

PJ: Należy wybierać czynnik oferowany przez sprawdzonych dostawców/importerów, których na polskim rynku jest aktualnie trzech. Umieszczają oni na butlach, na żądanie odbiorców hurtowych, swoje znaki firmowe, datę i miejsce napełnienia butli, a zawory obsługowe są zawsze zafoliowane. Więksi hurtownicy dodatkowo umieszczają jeszcze na butlach swoje oznaczenia. Wiarygodny dostawca gazu powinien przede wszystkim dostarczyć kartę charakterystyki produktu.

Jeśli butle nie są oznakowane, a dostawca nie jest znany, przy tym cena różni się od średniej rynkowej, choćby o kilkanaście procent, to może wskazywać na złą jakość czynnika. Jest to sygnał, by nie interesować się takim produktem. Kilkanaście złotych oszczędności na kilogramie może być zgubne w skutkach dla układu A/C w samochodzie, jak również dla samej stacji obsługi klimatyzacji.
 

AK: Texa oferuje obecnie urządzenia do obsługi klimatyzacji ze specjalnym identyfikatorem czynnika. Jakie czynniki odróżnia?

TEXA KONFORT 770SPJ: Tak. Mamy w swojej ofercie produkt flagowy, stację KONFORT 770S, która w standardzie zawiera wbudowany identyfikator czynnika (na życzenie producentów pojazdów takich jak Mercedes i Opel). Stacja ta rozpoznaje nowy czynnik R1234yf i uznaje go za czysty, gdy zawiera on 98,5% R1234yf. Każda inna mieszanka jest uznawana za gaz niewłaściwy. Jest to związane z tym, że K770S jest przeznaczona tylko i wyłącznie do nowego czynnika.

Natomiast w przypadku modeli K760, K760 Bus wykrywane są czyste gazy R1234yf oraz R134a. O wyniku, operator jest informowany na 2 sposoby, co uzależnione jest od pierwotnej konfiguracji stacji, w jakiej została ona zakupiona, na czynnik R1234yf czy R134a. Jeszcze inną procedurę stosuje urządzenie KONFORT 780Bi-Gas (stacja klimatyzacji obsługująca równocześnie 2 czynniki, R1234yf i R134a), która przełącza się na ten gaz, który rozpoznaje w układzie klimatyzacji w samochodzie. Również w tym przypadku, gdy czystość badanego gazu nie jest zadawalająca, K780 Bi-Gas informuje o tym fakcie poprzez zablokowanie odzysku czynnika i podanie komunikatu „czynnik zanieczyszczony”.Identyfikator czynnika chłodniczego

Identyfikator czynnika jest dostępny jako opcja dla stacji KONFORT K760, K760 Bus i 780 Bi-Gas. Można zainstalować go w tych stacjach nie tylko w momencie zakupu, ale również później, w trakcie użytkowania produktu. Modele K760 i K780 Bi-Gas można zamówić w wersji z już fabrycznie zamontowanym identyfikatorem.
 

Jak działa identyfikator i co zrobić, gdy wykryje niewłaściwy lub zanieczyszczony czynnik?


 

AK: W jaki sposób identyfikator odróżnia czynniki i jaka jest skuteczność takiej analizy?

PJ: Sposób odróżniania, identyfikacji właściwego czynnika jest opatentowany przez Texa, a wynika z długoletniego doświadczenia w produkcji urządzeń do analizy spalin. Skuteczność odczytu jest bardzo wysoka i jak wspominałem, identyfikator jest w stanie wykryć obecność innego gazu przy jego domieszce powyżej 1,5%.
 

AK: Czy identyfikacja czynnika jest wykonywana przez urządzenie automatycznie, czy jest do tego osobna procedura uruchamiana przez mechanika? Ile trwa test?

PJ: Identyfikacja jest uruchamiana automatycznie, jeśli identyfikator jest zainstalowany w stacji klimatyzacji. Test trwa mniej niż 2 minuty, czyli naprawdę krótko. Najważniejsze jest jednak to, że urządzenie potrzebuje do wykonana analizy mniej niż 1g czynnika. To jest bardzo istotne w przypadku wykrycia w samochodzie gazu R1234yf, który na dzień dzisiejszy jest dość drogi i trudno dostępny. To daje gwarancję naprawdę małych strat czynnika.
 

AK: W jaki sposób urządzenie informuje mechanika o nieprawidłowym czynniku i co należy zrobić w takiej sytuacji?

Ostrzeżenie o zanieczyszczonym czynniku w j. angielskimOstrzeżenie o zanieczyszczonym czynniku chłodniczym w j. polskim

PJ: Urządzenie informuje mechanika o nieprawidłowym czynniku sygnałem dźwiękowym oraz pełnym komunikatem pojawiającym się na wyświetlaczu. W takim przypadku należy usunąć mieszankę, poprzez specjalny „zawór spustowy”, do butli zewnętrznej.
 

AK: W jaki sposób można reklamować zakupiony czynnik, jeśli w trakcie pracy okaże się on niezgodny z etykietą?

PJ: Podstawą do reklamacji mógłby być wydruk z urządzenia stwierdzający fakt niewłaściwego składu czynnika. Należałoby jednak dysponować kartą charakterystyki zakupionego gazu, którą pozyskujemy od dostawcy i sprawdzić dokładnie jego skład procentowy. Jeśli napotykamy na jakiekolwiek problemy związane z jakością czynnika, to najistotniejsza jest szybka reakcja i zmiana dostawcy na takiego, który świadczy usługi na najwyższym poziomie, co zagwarantuje bezpieczeństwo serwisanta i pasażerów, oraz zadowolenie z wykonanej usługi.
 

AK: Dziękuję za rozmowę.

 

Dowiedz się więcej

A/C Konfort wykrywa fałszywy czynnik chłodniczy
A/C Konfort wykrywa fałszywy czynnik chłodniczy

Texa Poland poinformowała o pojawiających się fałszywych mieszankach gazów chłodniczych, proponowanych jako R134a. Zastosowanie takiego czynnika chłodniczego ma niebezpieczne konsekwencje dla układu klimatyzacji, obsługujących je stacji, a także dla samych mechaników. Dlatego stacje obsługi klimatyzacji Texa Konfort wyposażane są w specjalny identyfikator czynnika. Fałszowanie czynnika polega na mieszaniu najtańszych gazów chłodzących, takich jak R-40 (chlorek […]

Mercedes-Benz zatwierdza i rekomenduje stację Konfort 770S
Mercedes-Benz zatwierdza i rekomenduje stację Konfort 770S

Texa poinformowała, że Mercedes-Benz udzielił homologacji oraz rekomenduje swoim autoryzowanym dystrybutorom stację obsługi układów klimatyzacji Konfort 770S. Urządzenie na czynnik R1234yf zostało zaprojektowane zgodnie z normami niemieckich producentów pojazdów oraz układów klimatyzacji. Stacja otrzymała homologację TÜV Rheinland, międzynarodowej jednostki certyfikującej. Rekomendacja firmy Mercedes-Benz, została przyznana ze względu na jakość produktu, a takżę zdolności dystrybucji i […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 czerwca 2012, 8:52 0 0

Kiedyś robiłem próbę i na propanbutanie nieźle chłodziło. Podobno R1234 jest mniej wydajny, palny i wybuchowy więc jaka różnica? - w cenie na pewno. Ekologia... śmiechu warte.

Odpowiedz

Anonim, 14 czerwca 2012, 8:56 0 0

ekologią przejmują się tylko,, zieloni,,-z tego jest ich pensja :)

Odpowiedz