Texa Poland poinformowała o pojawiających się fałszywych mieszankach gazów chłodniczych, proponowanych jako R134a. Zastosowanie takiego czynnika chłodniczego ma niebezpieczne konsekwencje dla układu klimatyzacji, obsługujących je stacji, a także dla samych mechaników. Dlatego stacje obsługi klimatyzacji Texa Konfort wyposażane są w specjalny identyfikator czynnika.
Fałszowanie czynnika polega na mieszaniu najtańszych gazów chłodzących, takich jak R-40 (chlorek metylu), R-22, R-290 (propan) i R-142b: wykorzystanie tych gazów wywołuje niezmiennie kosztowne w skutkach problemy (w szczególności związane z korozją), dotykające stacje obsługi i układy klimatyzacji w pojazdach oraz stwarza wysokie ryzyko eksplozji z powodu braku stabilności mieszanek.
Niestety zgłaszane są również przypadki śmiertelne, dlatego apele o zachowanie ostrożności rozpowszechniane są przez liczne organizacje międzynarodowe.
Zakup czynnika R134a znanej i wiarygodnej marki nie jest niestety wystarczającym środkiem zapobiegawczym, ponieważ częsty jest również proceder podrabiania samych etykiet.
W celu ochrony własnego bezpieczeństwa oraz ochrony interesu klientów zagrożonych poważnymi uszkodzeniami samochodu, coraz większego znaczenia nabiera analiza typu czynnika chłodniczego znajdującego się w układzie klimatyzacji pojazdu.
Texa opracowała innowacyjny identyfikator czynnika, który obecnie jest montowany seryjnie w stacjach Konfort 770S i opcjonalnie dostępny dla wszystkich modeli stacji serii 700 (z wyjątkiem 720). Identyfikator chroniony jest trzema międzynarodowymi zgłoszeniami patentowymi i jest w stanie zapewnić czystość zarówno R134a jaki i R1234yf. Dzięki niemu mechanik może być pewny, ze obsługuje wyłącznie autentyczne mieszanki i pracuje w bezpiecznych warunkach. Jego wykorzystanie zapobiega również ewentualnemu dochodzeniu roszczeń klientów z tytułu utraty czynnika zawartego w ich pojazdach.
Poza aktualnymi zagrożeniami, wykorzystanie identyfikatora będzie również przydatne do codziennej pracy w warsztacie w okresie przejściowym – współistnienia na rynku “starego”(R134a) i “nowego” (R1234yf) czynnika, ponieważ mieszanie tych dwóch gazów pomiędzy sobą, nawet w czystej ich postaci, jest również niebezpieczne dla stacji obsługi i dla instalacji w pojeździe.
Komentarze