Electronic Stability Control (ESC) to system kontroli zapobiegający obróceniu się samochodu podczas jazdy, ściąganiu auta w bok lub jego dachowaniu. Do prawidłowego działania tego systemuniezbędne jest w pełni sprawne zawieszenie.
Według statystyk, co najmniej 40 proc. śmiertelnych wypadków drogowych spowodowanych
jest wpadaniem pojazdów w poślizg, a badania wykazują, że system ESC mógłby obniżyć ogólną liczbę wypadków związanych z poślizgiem auta nawet o 80 proc. Większość wypadków związanych z utratą kontroli nad pojazdem ma miejsce wtedy, gdy w trakcie jazdy następuje utrata przyczepności, jak podczas jazdy w warunkach nadsterowności lub podsterowności albo z prędkością niedostosowaną do warunków na drodze.
Czujniki wykorzystywane przez ESC zbierają i przesyłają dane o sytuacji pojazdu na drodze do jednego z komputerów pokładowych pojazdu. Gdy komputer stwierdzi utratę kontroli, wtedy za pośrednictwem systemu sterowania silnikiem dokonuje natychmiastowej redukcji obrotów jednostki, a następnie uruchamia odpowiedni hamulec koła w proporcji właściwej do zachowania kontroli nad pojazdem.
Na podstawie szacunkowych danych zebranych ze stacji diagnostycznych można określić, że 60 proc. wszystkich pojazdów osobowych ma od czterech do 12 lat. Tak więc wiele aut 10- letnich posiada już ESC, prawie jedna trzecia samochodów wyprodukowanych w 2005 roku jest w niego wyposażona, zaś odsetek z systemem ESC wśród modeli z 2007 r. to ponad połowa ogólnej ich liczby. Nie tylko dla profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, ale również dla kierowców informacja o tym, czy dany pojazd ma na wyposażeniu ESC wiedzą istotną.
Dlaczego? Przynajmniej z dwóch ważnych powodów:
• Skuteczność ESC jest ograniczona przyczepnością opon i ogólną sprawnością układu zawieszenia pojazdu. Jeżeli opony nie trzymają się drogi, to auto jedzie jak po lodzie. Dlatego bardzo istotnym jest, by pojazd był wyposażony w dobre, nie zużyte opony oraz sprawne elementy zawieszenia.
• Aby części zamienne (takie jak amortyzatory czy sprężyny) mogły dobrze spełniać zadania, muszą być należycie dobrane. Niektóre części mogą nie mieć odpowiednich właściwości. Takie produkty będą pogarszać sprawność działania ESC i mogą powodować uruchomienie hamulców mimo woli kierowcy.
Podobnie jak wszystkie inne pojazdy, również te wyposażone w system ESC wymagają okresowej wymiany klocków hamulcowych, amortyzatorów i sprężyn, opon oraz innych części podlegających zużyciu. Należy się upewnić, że montowane części zamienne zagwarantują przywrócenie pierwotnych właściwości związanych z kontrolą pojazdu i jego prowadzeniem, co jest warunkiem podstawowym dla dalszego, sprawnego działania systemu ESC. Natomiast zastosowanie zużytych amortyzatorów lub produktów niezgodnych ze specyfikacjami producenta pojazdu może dodatkowo obniżyć możliwości ESC.
Czym ESC różni się od ABS i systemu kontroli trakcji (ASR)?
ESC, bazując na czujnikach wykorzystywanych przez ABS oraz system kontroli trakcji, otrzymuje dodatkowe sygnały z czujnika prędkości obrotowej wokół osi pionowej, a w niektórych przypadkach z czujnika kąta skręcenia kierownicy. Jest to system komputerowy, w którym znana jest szybkość obrotowa każdego koła, zamierzone obroty silnika, kąt przechylenia i obrócenia pojazdu względem jego osi, zamierzony kierunek jazdy oraz moment utraty przyczepności przez każdą oponę. System ESC jest zdolny do przyjmowania większej liczby roboczych sygnałów wejściowych oraz do wykonania tylu korekcji prowadzenia pojazdu, ile żaden człowiek nigdy nie byłby w stanie wykonać. Wspólne działanie systemów ESC, ABS oraz kontroli trakcji polega na sterowaniu pojazdem poprzez modulowanie działania hamulców na poszczególnych kołach z zachowaniem precyzyjnie określonych proporcji. W przeciwieństwie do innych rozwiązań, ESC umożliwia regulowanie mocy (obrotów silnika).
Komentarze