Zapobieganie usterkom sprężarki klimatyzacji

18 lipca 2012, 11:18

Sprężarki klimatyzacji są narażone na wiele sytuacji, które kończą się koniecznością ich wymiany na nowe. Nieprawidłowa lub nieregularna obsługa może zakończyć się przedwczesnym zużyciem sprężarki, a nawet uszkodzeniem innych elementów układu.

Usterki skutkujące wymianą sprężarki

  • Brak lub nadmiar olejów chłodniczych
  • Wewnętrzna korozja
  • Brak regularnej obsługi (nieregularna wymiana osuszacza)
  • Blokada obwodu – zatkany osuszacz i/lub zatkany zawór rozprężny
  • Niepoprawne płukanie lub brak płukania układu podczas montażu nowej sprężarki
  • Elektryczna usterka w sprzęgle

Przygotowanie sprężarki przed jej uruchomieniem

Tak samo, jak wyremontowany silnik należy wstępnie zalać olejem, sprężarkę klimatyzacji również trzeba odpowiednio przygotować do rozruchu. Aby zadziałała poprawnie, należy upewnić się, że jest w niej odpowiednia ilość oleju, a następnie obrócić ją ręcznie za pomocą odpowiedniego narzędzia po to, by wszystkie jej elementy zostały „wstępnie nasmarowane”. Nieprzeprowadzenie wstępnego smarowania przed uruchomieniem sprężarki może spowodować jej głośną pracę oraz przedwczesne zużycie.

Delphi dostarcza dwa typy sprężarek – napełnione olejem i suche (bez oleju). Sprężarki napełnione olejem należy opróżnić, a następnie ponownie napełnić olejem odpowiedniego typu i w odpowiedniej ilości. Sprężarki suche należy napełnić odpowiednim olejem przed ich uruchomieniem. Bez względu na typ sprężarki zawarte tu instrukcje prezentują sposób, w jaki należy poprawnie smarować je i obracać przed uruchomieniem.

Płukanie układu klimatyzacji

Podczas płukania układu klimatyzacji za pomocą środków chemicznych należy upewnić się, że w jego wnętrzu nie pozostanie żadna ciecz. Obecność jakiejkolwiek cieczy w układzie może spowodować rozcieńczenie i zanieczyszczenie smaru sprężarki przyczyniając się do wystąpienia hałaśliwej pracy oraz powodując jej przedwczesne zużycie. Aby zminimalizować ryzyko występowania problemów wynikających z pozostawienia cieczy płuczącej, podczas płukania układu klimatyzacji należy używać urządzeń i środków chemicznych renomowanych producentów.

Zalecane oleje sprężarkowe

Częstą przyczyną usterek sprężarek jest stosowanie nieodpowiednich olejów, co zmniejsza szanse na długoterminowe i stabilne działanie tego urządzenia. Najpopularniejszym typem oleju jest glikolowy olej syntetyczny (PAG). Oprócz tego, że należy stosować wysokiej jakości oleje PAG, obowiązkiem techników jest postępowanie zgodnie z zaleceniami dołączonymi do nowej sprężarki, precyzującymi typ, ilość oraz odpowiednią lokalizację stosowanego oleju. Powszechnie dostępne są również oleje estrowe, ale nie zaleca się ich stosowania, ponieważ ulegają one rozpadowi w wysokich temperaturach, co prowadzi do zmiany parametrów oleju i w konsekwencji pojawienia się usterek sprężarki.
 

Zespół obrotowy sprężarki układu klimatyzacji zniszczony z powodu braku smarowania w trakcie rozruchu. Szczególną uwagę zwraca brązowo-niebieski kolor części, które uległy przegrzaniu i zatarciu powodując katastrofalną w skutkach usterkę.
Zniszczony zespół tłoków sprężarki, który uległ uszkodzeniu na skutek braku smarowania. Olej usunięty ze sprężarki był rzadki (niewystarczająco lepki) i wydzielał nieprzyjemny chemiczny zapach.
Wnętrze uszkodzonej sprężarki z olejem, który w jej wnętrzu zamienił się w gęsty, czarny szlam. Tego typu osad powstaje przy stosowaniu w sprężarkach Delphi niezalecanych olejów estrowych, które w wysokiej temperaturze zmieniają swoją konsystencję i właściwości i powodują powstaniu szlamu.
Aby olej dopłynął bezpośrednio do zespołu obrotowego we wnętrzu sprężarki, proces usuwania starego oleju i zalewania nowego należy dokonywać przez otwór w skrzyni korbowej zabezpieczony korkiem spustowym.


 

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów firmy Delphi

Dowiedz się więcej

Nowości Delphi na targach Automechanika 2012
Nowości Delphi na targach Automechanika 2012

Delphi Product & Service Solutions zaprezentuje swoje rozwiązania serwisowe oraz nowatorskie produkty na targach Automechanika 2012, odbywających się we Frankfurcie. Firma zaprasza na swoje stoisko wszystkich chętnych do zapoznania się z nową ofertą. Dział Delphi Product & Service Solutions (DPSS) ogłosił, że na targach Automechanika, które odbędą się w dniach 11–16 września 2012 roku zaprezentuje […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!