Przekładnia kierownicza to bardzo istotny element układu kierowniczego. Od wielu lat szerokie zastosowanie w pojazdach osobowych znajduje przekładnia zębatkowa. Przekładnie zębatkowe dostępne w ofercie TRW można podzielić na:
- przekładnie manualne do układów bez wspomagania,
- przekładnie, które powstały na tej bazie tj. przekładnie do układów ze wspomaganiem hydraulicznym,
-
przekładnie z zabudowanym pełnym układem wspomagania elektrycznego.
Układy elektryczne i elektrohydrauliczne są nowocześniejszymi rozwiązaniami niż układ hydrauliczny z pompą napędzaną bezpośrednio przez silnik spalinowy. Nie można jednak o nim zapomnieć, gdyż rozwiązania tego typu stale są montowane w samochodach i potrafią przysporzyć wielu problemów związanych z obsługą lub trafnym zdiagnozowaniem usterki.
Usterki hydraulicznych układów wspomagania można podzielić na kilka grup:
Wycieki oleju z układu
Szczególnie często do czynienia z tego rodzaju usterką mamy w okresie jesienno-zimowym, kiedy na drogach pojawia się słona woda. Dostaje się do wnętrza poprzez uszkodzone lub niewłaściwie zamontowane osłony przekładni, bardzo szybko powodując korozję zębatki. Korozja jest szczególnie groźna na odcinakach zębatki współpracujących z uszczelniaczami, ponieważ doprowadza do szybkiego ich zniszczenia i rozszczelnienia układu zmuszając użytkownika do wymiany przekładni.
Nieszczelności w zaworze sterującym
Spadek siły wspomagania w pojeździe wiązany jest ze zużyciem się pompy hydraulicznej. Często zdarza się, że jej wymiana nie przynosi pożądanej poprawy, ponieważ przyczyną są powstałe na skutek eksploatacji nieszczelności w zaworze sterującym zabudowanym w przekładni kierowniczej. Powodują one powstawanie niepożądanych wewnętrznych przepływów wstecznych mających znaczący wpływ na siłę wspomagania, jaka jest dostarczana do układu.
Skokowe lub jednostronne działanie wspomagania
Źle przeprowadzone odpowietrzenie układu po wymianie któregoś z elementów może doprowadzić, do np. skokowego lub jednostronnego działania wspomagania. Może też stać się przyczyną uszkodzenia dopiero co zamontowanego nowego elementu. W celu przeprowadzenia odpowietrzania w sposób prawidłowy należy napełnić zbiorniczek odpowiednim olejem hydraulicznym, a następnie 10 – 15 razy skręcać powoli koła od prawej strony do lewej, nie przytrzymując kierownicy w położeniach skrajnych. Trzeba również pamiętać o uniesieniu kół przednich w celu zmniejszenia oporów w układzie. Po przeprowadzeniu odpowietrzania należy sprawdzić poziom oleju w zbiorniczku oraz jego stan. Jeżeli olej jest spieniony trzeba odczekać ok. 30 min i przeprowadzić ponownie procedurę odpowietrzania układ.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 19 lipca 2012, 8:53 0 0
A może ktoś mi podpowie, jaka jest przyczyna podnoszenia się poziomu płynu w zbiorniczku podczas kręcenia kierownicą. Po zaprzestaniu poziom opada. Przekładnia regenerowana. Mondeo III 2005 TDCi.
Odpowiedz