Menu
Infomracje Części Technika Po godzinach
26.04 The Power Behind Your Drive – febi uzupełnia ofertę 26.04 Nowość wśród olejów silnikowych 26.04 Plany i cele nowej prezes PISKP – wywiad z Jolantą Źródłowską 26.04 Dostawca podzespołów silnika zbuduje nowy magazyn 26.04 Nowe części sprzęgłowe znanego producenta w ofercie BSL

Technika

Koła dwumasowe (zobacz film)

Dynamiczny rozwój silników spalinowych szczególnie turbodoładowanych oraz rosnące wymagania dotyczące czystości spalin spowodowały, że silniki takie pracują bardzo dynamicznie. Taka praca powoduje zwiększone drgania wału korbowego. Stosowane dotychczas tłumiki drgań w tarczach sprzęgłowych przestały wystarczać do zabezpieczenia skrzyni biegów przed tymi drganiami. W związku z tym opracowano nowy system tłumienia drgań, koła dwumasowe. Połączone systemem […]

Transformacja samodiagnozy

Samodiagnozą w systemach wtrysku benzyny zajmuję się od wielu lat. We wrześniu 1996r. w czasopiśmie „Auto Expert” ukazał się mój artykuł „Samodiagnoza w systemach wtrysku benzyny”, w którym opisałem obowiązujące prawo w stanie Kalifornia (złącze OBD) i napisałem „Można przypuszczać, że w niedługim czasie doświadczenia amerykańskie znajdą swoje odzwierciedlenie w Europie, gdyż amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów […]

Układy Wtrysku Benzyny

Pracownik serwisu otwierając maskę, samochodu nie dysponuje przeważnie dokładnym opisem danego modelu pojazdu. Powinien on więc umieć rozpoznać jakie układy sterujące są zastosowane w danym silniku, i podzielić je na trzy grupy: – układ zasilania – doprowadzający paliwo, – układ zapłonowy, – inne układy, które mogą występować lub nie w różnych modelach samochodów. Podam przykładowo, […]

Unikalna konstrukcja tłoka silnikowego z podwójną galerią chłodzącą

Coraz większe wymagania dotyczące parametrów eksploatacyjnych silników spalinowych doprowadziło do opracowania nowej konstrukcji tłoka, z podwójną galerią obiegu chłodziwa. Rozwiązanie to umożliwia skuteczniejsze odprowadzenie ciepła z korony tłoka, a tym samym zapewnia niższą temperaturę pracy w określonych warunkach (w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami). ]1[ Powyższy tłok znajduje się na wyposażeniu samochodów Mercedes serii OM 500 Zalety […]

Zestawy wałków rozrządu – Przyczyny awarii i sposoby ich unikania

Współczesne mechanizmy rozrządu silników samochodowych wyposażone są najczęściej w układ hydraulicznej regulacji luzów zaworowych. Podstawowe urządzenie tego układu, zwane popularnie popychaczem hydraulicznym, współpracuje z wałkiem rozrządu bezpośrednio lub za pośrednictwem dźwigienki zaworowej. Typowe konfiguracje omawianych elementów przedstawione są na rysunkach 1, 2 i 3. ]1[ Rys.1 Układ regulacji luzów z jednostronną, „pływającą” dźwigienką zaworową (Opel […]

Czujniki temperatury silnika

Prowadząc szkolenia dla mechaników naprawiających systemy wtrysku benzyny nieraz mówię, że silniki krokowe uszkadzają się mechanicznie, a nie pod względem elektrycznym. Wówczas z sali protestują przede wszystkim instalatorzy gazu, gdyż zwarcia między zwojowe, czy też przerwy w obwodach cewek są na porządku dziennym. Gdy podczas szkoleń stwierdzę, że jednym z najważniejszych parametrów określających pracę silnika […]

Obniżanie zawieszenia

Obniżanie zawieszenia jest standardową czynnością wykonywaną przez firmy tuningowe. W jej następstwie obniża się położenie środka ciężkości samochodu, co poprawia jego zachowanie przy szybkich zmianach kierunku ruchu lub przy jeździe po łukach. Też jeżdżę samochodem z zawieszeniem obniżonym o 20mm, o charakterystyce zbliżonej do sportowej (Opel Corsa Sport), ale w moim samochodzie modyfikacja zawieszenia została […]

Świece iskrowe odporne na zanieczyszczenia

Producent świec, konstruując świecę zapłonową do określonego silnika, zwraca przede wszystkim uwagę na to, by świeca ta (a więc jej tzw. wartość cieplna) była odpowiednio dopasowana do warunków cieplnych pracy silnika, umożliwiając mu prawidłowe funkcjonowanie. Oznacza to, że trwała temperatura pracy świecy, mierzona na końcówce wewnętrznego izolatora świecy, musi znajdować się w przedziale od około […]

Elementy regulacyjne geometrii ustawienia kół – cz. II

Rodzaje elementów regulacyjnych Elementy regulacyjne dzielimy na dwie grupy: – standardowe – przewidziane przez producenta samochodu do regulacji określonych wielkości, charakterystycznych dla geometrii ustawienia kół; – niestandardowe – umożliwiające regulację określonych wielkości, charakterystycznych dla geometrii ustawienia kół, mimo że producent samochodu nie przewidział takiej możliwości. Elementy niestandardowe należy stosować wówczas, jeśli pomiar wykaże, że wartość […]

Elementy regulacyjne geometrii ustawienia kół – cz.I

W niektórych konstrukcjach zawieszeń, do regulacji geometrii ustawienia kół przewidzianej przez producenta, niezbędne są dodatkowe elementy regulacyjne tzw. standardowe – np. podkładki regulacyjne. Zdarza się jednak, że niektóre parametry charakteryzujące geometrię ustawienia kół, nie są przewidziane przez producenta do regulacji i nie daje on ku temu możliwości technicznych. Jeśli jednak ich wartości są poza zakresem […]

Nawet najlepsi fachowcy potrzebują regularnie aktualizować i odświeżać swoją wiedzę. Czy wiesz, jakie możliwości ma najnowsze narzędzie do regulacji geometrii  zawieszenia? A może zastanawiałeś się, jaki wpływ na układ hamulcowy ma malowanie i zabiegi pielęgnacyjne felg? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w dziale “Technika”. To praktyczne informacje techniczne, wskazówki i porady przydatne podczas pracy w każdym warsztacie samochodowym. 

Publikujemy wysokiej jakości artykuły i poradniki, w których znajdują się liczne komentarze ekspertów z renomowanych firm dostarczających komponenty i akcesoria dla branży motoryzacyjnej.