Prace konserwacyjne przy układach hydraulicznych wymagają maksymalnej staranności i czystości. W dzisiejszych czasach niewiele pojazdów ma wyłącznie mechaniczny układ sterowniczy. Dlatego wszelkie naprawy mechanizmu kierowniczego w coraz większym stopniu obejmują prace przy układzie hydraulicznym. Hydrauliczny układ kierowniczy składa się z pompy napędzanej silnikiem, zbiornika oleju, serwozaworu, cylindra hydraulicznego i powiązanych z nim przewodów – ssącego i ciśnieniowego. Najmniejsze zanieczyszczenia w układzie hydraulicznym mogą spowodować uszkodzenia, a nawet całkowitą awarię.
Przed wymianą pompy hydraulicznej, należy najpierw podnieść pojazd tak, by można było swobodnie poruszać osią kierującą. Następnie zwolnić i usunąć pasek napędu pompy, jak również przewody pompy – wlotowy (6) i ciśnieniowy (3). Należy zebrać i usunąć olej hydrauliczny. Dopiero wówczas można usuwać samą pompę.
Przepłukiwanie układu kierowniczego
Aby wypłukać olej hydrauliczny z przewodów ciśnieniowego i wlotowego, należy przytrzymać oba przewody nad miską zlewową i poprosić inną osobę, aby w tym samym czasie przekręciła kierownicę 10-15 razy w jedną i drugą stronę, aż wypłynie cały płyn. W żadnym wypadku nie należy ponownie używać starego płynu hydraulicznego ani starych uszczelek na przewodach. Przed zainstalowaniem nowej pompy trzeba napełnić ją ręcznie: należy powoli obracać koło napędowe pompy i wlewać nowy płyn hydrauliczny przez stronę wlotową do pompy układu kierowniczego, aż jego nieznaczna ilość wypłynie ze złączki rurowej po stronie ciśnieniowej. Po zainstalowaniu nowej pompy układu sterowniczego należy połączyć przewód wlotowy oraz ciśnieniowy, zamontować z powrotem pasek napędu. Następnie należy odłączyć przewód wtórny (2) od zbiornika wyrównawczego (1), a jego koniec umieścić w misce zlewowej i zlać pozostały płyn. W razie potrzeby uprzednio oczyścić zbiornik a nawet – jeśli to niezbędne – wymienić go. Zamknąć otwór powrotny na zbiorniku wyrównawczym. Jeśli układ hydrauliczny ma dodatkowy element filtrujący, należy go wymienić. Zbiornik można wówczas wypełnić nowym olejem hydraulicznym. Należy mieć do dyspozycji przynajmniej jeden dodatkowy litr oleju. Aby nie uszkodzić systemu wtrysku i układu zapłonowego, nie wolno uruchamiać wtedy silnika (należy trzymać się ściśle instrukcji producenta pojazdu). Po tych zabiegach wystarczy uruchomić pojazd i włączyć silnik na wolne obroty. Brudny olej hydrauliczny wypłynie z przewodu wtórnego. Wylewającego się oleju nie można użyć ponownie, trzeba go usunąć. Po przepłukaniu zbiornika przewód wtórny należy ponownie połączyć ze zbiornikiem wyrównawczym i wówczas wlać ciągłym strumieniem nowy olej hydrauliczny.
Odpowietrzanie układu kierowniczego
Aby odpowietrzyć układ kierowniczy, należy najpierw przygotować silnik do rozruchu, po czym uruchomić pojazd. Pozostawić silnik na biegu jałowym, nie obracać kołem kierownicy. Kontrolować wzrokowo, czy zbiornik został już odpowiednio napełniony, i w razie potrzeby dolać oleju. Następnie powoli i w sposób ciągły – od oporu do oporu – obracać koło uniesionego pojazdu (10-15 razy), zwracając przy tym uwagę, aby przy każdym zatrzymaniu (lewym/prawym) koła nie pozostawały bezczynnie dłużej niż pięć sekund. Druga osoba powinna obserwować, czy w zbiorniku pompy jest wystarczająca ilość płynu hydraulicznego. Należy wyłączyć silnik i sprawdzić, czy w układzie hydraulicznym nie ma przecieków. Około dziesięciu minut później trzeba powtórzyć odpowietrzanie. Przed próbną jazdą jeszcze raz sprawdzić poziom oleju w zbiorniku wyrównawczym oraz upewnić się, że w układzie hydraulicznym nie ma przecieków.
Opis ilustracji:
1. Zbiornik wyrównawczy
2. Przewód wtórny
3. Przewód ciśnieniowy
4. Mechanizm kierowniczy
5. Pompa hydrauliczna
6. Przewód wlotowy
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 7 czerwca 2011, 0:00 0 0
Może ktoś mi podpowie dlaczego podczas kręcenia kierownicą poziom płynu w zbiorniczku się podnosi, a po zaprzestaniu kręcenia poziom opada do normalnego. Globalny poziom nie rośnie z czasem. Auto Mondeo III TDCi 2005r.
Odpowiedz