Rachunek z wieloma niewiadomymi

3 lutego 2009, 0:00

Ryzyka i skutki uboczne związane ze stosowaniem biopaliw to szczególny problem. Przemawia za nim lepszy bilans CO2, ale nie wolno zapominać o skutkach ubocznych stosowania biopaliw.

Biopaliwo jest znaczniej bardziej agresywne w swoim środowisku aniżeli normalna benzyna i oddziałowuje niekorzystnie na zawarte w filtrach tworzywa sztuczne, elastomery, metale i złącza klejowe. Ponadto przez stosowanie biopaliwa może dochodzić do niezamierzonych uszkodzeń w systemach paliwa i wtrysku.

Dla filtrów paliwa z MANN+HUMMEL normalną i zwyczajowo stosowaną jest obecnie mieszanka 5% pojemności biooleju (B5) w oleju napędowym z 5% pojemności etanolu w benzynie (E5). Wydajność filtracji, wytrzymałość i separacja wody pozostają nienaruszone. W przypadku wyższych udziałow biopaliw należy jednak liczyć się z negatywnymi efektami ubocznymi, o ile samochód nie został przez jego producenta specjalnie przygotowany do współpracy z biopaliwami.
Kierowcy i warsztaty muszą dlatego zachować szczególną ostrożność w redukcji przerw konserwacyjnych.

Mydło blokuje filtr
Powyższe informacje poleca się szczególnej uwadze, ponieważ mamy także do czynienia z różną jakością biooleju napędowego, ponieważ w innych krajach zawartośc zanieczyszczeń w biodieslu jest znacznie wyższa niż w Niemczech.

Jeżeli układ paliwa nie jest przygotowany na współpracę z wysokim udziałem biopaliw, to biodiesel może negatywnie oddziaływać na materiały. Mogą powstawać m.in. podobne do mydła substancje, które w niesamowicie szybkim czasie mogą blokować filtr i negatywnie wpływać na częstość serwisowania. Mydło powstaje wtedy, gdy biodiesel przekształca się w kwas, który wchodzi w reakcje z metalami. Dochodzi do tego, że np. w Niemczech w wąskich gardłach zaopatrzenia doprowadzany jest metyl sojowy, który posiada inny profil właściwości aniżeli niemiecki olej napędowy z rzepaku, co daje dodatkowe efekty uboczne.

Wielką niewiadomą jest również zróżnicowane tankowanie paliw z wysokim udziałem biopaliw i normalnym olejem napędowym. Może to prowadzić w układzie paliwa do rozpuszczania się złogów zanieczyszczeń, które zbierają się w filtrze paliwa. Przy przestawieniu na tankowanie czystego biopaliwa (B100) filtr już po kilkuset kilometrach będzie wypełniony i jego wymiana będzie konieczna.

Biopaliwo rozcieńcza olej silnikowy

Szczególnym punktem, który w przyszłości przysporzy jeszcze wielu problemów jest różne rozkładanie się dodatków, uszlachetniaczy itp. w biopaliwach, które jest różne w rzepaku, soji czy oleju palmowym. Dodatki te wpływają na stabilność oksydacyjną biospaliwa. Od tego zależy jak szybko tworzą się szkodliwe produkty rozkładu, które szbciej zapychają filtr.
„Jeśli coś dzieje się z dodatkami, to należy się liczyć z ich negatywnym oddziaływaniem na filtrację „ – mówi Jochen Reyinger, szef działu rozwoju filtrów paliwa.

Niezależnie od wszystkiego w przypadku biopaliw należy wspomnieć o skutkach ubocznych i ich wpływie na inne komponenty w samochodzie. Przy stosowaniu czystego biopaliwa lub jego mieszanki z biopaliwem mamy do czynienia z jego rozkładaniem się na tłokach, powierzchniach cylindrów oraz z tzw. blow-by-gazami tworzącymi się w oleju silnikowym, co rozcieńcza olej i wzmaga powstawanie szlamu olejowego. Również z tego względu producenci samochodów zalecają jednoczesną wymianę filtra oleju i oleju juz w połowie okresu serwisowania.

Także regulacja systemu wtrysku musi być dopasowana do danej mieszanki. Inne komponenty jak np. zawory regulacji ciśnienia, filtry cząsteczkowe oleju napędowego i katalizatory mogą być uszkadzane przez stosowanie biopaliw.

Materiały dostarczyła firma MANN+HUMMEL

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 marca 2009, 0:00 0 0

Straszne jest to co autor napisał, mam wrażenie ze jak aby podjadę na stacje paliw to nawet jak nie zatankuje to mi się auto zepsuje. A firmie produkującej polecam podnieść jakość produktów i się kłopoty skończą.
pozdrawiam i polecam B100

Odpowiedz

Anonim, 26 marca 2009, 0:00 0 0

W kolejnym artykule ta sama firma pisze ze te filtry są odporne na biopaliwa wiec gratulacje. A ten ARTYKUŁ POWYŻEJ JEST NIE AKTUALNY
pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 11 czerwca 2009, 0:00 0 0

ford escort 1.8 1990 rok produkcji .Zasilanie tylko olejem rzepakowym posmażalniczym .w mieszance 200l oleju i10litrów oleju opałowego .Po przejechaniu 37000 km dalej zapalał normalnie spalał 4,5 litra tego na 100km.mocy mu nie ubyło .Po demontażu żadnych nagarów na zaworach żadnych nadpaleń tłok i pierścienie normalne.brak potrzeby stosowania chemii olej opałowy spełnił zadanie.Po co więc ta elektronika pompowtryski i ta pozostała reszta. Śmiem twierdzić że ford spełniał normę eur 5.Ale miał też wadę brak katalizatora zapachowego frytkami pachniało do bólu Czy rozpuszczał gumy lub plastyk nic podobnego nie miało miejsca a silnik ucichł szkoda tylko że nie znieśli akcyzy inie chcą pozwolić nam na tym jeździć. Może kiedyś. pozdrawiam

Odpowiedz