Jak powszechnie wiadomo, w niektórych typach samochodów powtarzalnie ujawniają się w nich te same wady. Poniżej opiszemy jeden z takich przypadków, a następnie wyjaśnimy przyczynę jego powstawania.
Niejednokrotnie właściciele samochodów Nissan Almera z silnikami 1,5 16v (QG15) i 1,8 16V (QG18 ) borykają się z problemem dotyczącym nierównomiernej pracy silnika („falowaniem”), jak również jego utrudnionym rozruchem.
Diagnozy przeprowadzane testerem w stacjach serwisowych w większości przypadków „falowania” silnika wskazują na konieczność wymiany czujnika położenia wałka rozrządu, wału korbowego lub przepływomierza.
Często zdarza się jednak, że pomimo wymian ww. elementów problem pozostaje nadal nierozwiązany, a dalsze próby naprawy ponownie wskazują na konieczność ich wymiany.
Jeżeli auto pomimo przeprowadzonych wymian elementów elektronicznych:
• czujnika położenia wałka rozrządu (Rys.1, 3),
• czujnika położenia wału korbowego (Rys.2),
• przepływomierza (Rys.4);
nadal pozostaje niesprawne, a objawia się to „falującymi obrotami”, utrudnionym rozruchem, a także zauważalny jest spadek mocy silnika, a przebieg samochodu jest większy niż 80 tysięcy kilometrów – zalecana jest wymiana rozrządu.
Dlaczego? To bardzo proste. Rozrząd łańcuchowy pomimo długowieczności podczas eksploatacji ulega wydłużeniu, koła zębate z którymi współpracuje również ulegają zużyciu, nie wspominając już o elementach napinających, takich jak: płoza napinacza, płoza prowadząca jak również sam napinacz.
Jak się okazuje, błędne jest zatem dość powszechne przekonanie, że układy rozrządów wyposażone w łańcuch należy serwisować dopiero gdy zaczynają hałasować.
Jak rozciągnięcie łańcucha wpływa na pracę silnika?
W największym skrócie rolą łańcucha rozrządu jest spinanie wałków rozrządu z wałem korbowym. Pierwszy czujnik umieszczony w głowicy silnika (Rys. 1) zlicza obroty wałka rozrządu, natomiast drugi umieszczony jest w bloku silnika (Rys. 2) i jego zadaniem jest zliczanie obrotów wału korbowego.
Przy rozciągnięciu łańcucha i zużyciu elementów składowych rozrządu, czujniki te wysyłają nieprawidłowe informacje o położeniach tych elementów, a jednostka sterująca („komputer”) odbiera to jako uszkodzenie jednego z nich, nie zawsze informując o problemach z elektroniką (kontrolka Check Engine ).
Układ rozrządu jest jednym z najważniejszych elementów silnika, ponieważ jego awaria może spowodować poważne uszkodzenia. Dlatego do wymiany rozrządu zaleca się używać części najlepszej jakości – tylko takich, które dają gwarancję niezawodności.
Przykładowo firma Hipol posiada w swojej ofercie komplet rozrządu marki Dokuji, do silników QG15 Nissana, który występuje pod nr Hipol: 15201 S.
Materiały dostarczyła firma Hipol.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 1 kwietnia 2009, 0:00 0 0
no niezle, widac ze w Hipolu to sami fachowcy pracuja :) jak sie zwolnie z Gepartsa to moze mnie u nich zatrudnia
Odpowiedz
Anonim, 1 kwietnia 2009, 0:00 0 0
To nie firma dokuji tylko konfekcja hipola - zycze powodzenia z jakoscia. My kupilismy do Nissana silnik szlag trafił - pieniądze oddali tylko co z tego...
Jakość dokuji jak wielkie d...
Odpowiedz
Anonim, 2 kwietnia 2009, 0:00 0 0
Tak to prawda dokuji to produkt częścio-podobny (lub częściowo podobny) made in hipol ;-))
Odpowiedz
Anonim, 2 kwietnia 2009, 0:00 0 0
haert ... przyznaj się, że sam wymieniałeś (rozrząd) :) dlatego padł silnik, a nie zwalasz winę na DOKUJI, wymieniać trzeba umieć (hahaha)
a na przyszłość jak chcesz wyrazić opinię (na jakiś temat) zapraszamy do Nas.
adres znasz ? czy trzeba Ci podać :)
Odpowiedz
Anonim, 2 kwietnia 2009, 0:00 0 0
Nie bądż taki killer - rynku też czasmi trzeba słuchać nie można być zadufanym i to w marnych produktach. PR jest PR, ale prawda jest taka, że dokuji to w dużej mierze chłam. Po co obrażać ludzi skoro piszą prawdę ?
Odpowiedz
Anonim, 2 kwietnia 2009, 0:00 0 0
Fachowcy z głową na karku to z Hipola już dawno uciekli a zostali fachury co dojeżdzają z jakiejś metrropolii Oława buhahaa ! Lolo chciałbyś pracować w GP ale mopmenów już chyba mają, pomarzyć dobra rzecz ! Trzymaj się i graj fair :) warto na przyszłość.
Odpowiedz
Anonim, 25 maja 2009, 0:00 0 0
Cóż za walka bez pardonu na sztachety....
Odpowiedz
Anonim, 8 grudnia 2011, 17:40 0 0
czysto polskie buractwo anie komentarze. Chciałem się dowiedzieć coś sensownego w kupsko wyszło jak zwykle. Baranie flaki. że też głupota dusi w tym karaju każdy pomysł i inicjatywę
Odpowiedz
Anonim, 1 kwietnia 2012, 20:50 0 0
O usterce warto wiedzieć jak jeszcze ktoś nie miał z nią do czynienia a że przy okazji ktoś reklamuje swój produkt , Wkońcu MOTOFOKUS musi z czegoś żyć :)
pozdrawiam
Odpowiedz
Sławek, 10 kwietnia 2022, 21:46 0 0
Kochani. W takim przypadku tylko wymiana łańcucha. Męczyłem się z jakimiś czujnikami, a po wymianie łańcucha samochód ,pszczółka. Pozdrawiam
Odpowiedz