Typowe usterki układu klimatyzacji

18 lutego 2015, 10:27

Istnieje błędne przekonanie, że zakup stosunkowo taniej, automatycznej stacji klimatyzacji w zupełności wystarcza, by zapewnić klientom dobre usługi serwisowe przy zachowaniu niskich kosztów eksploatacji.

Jak działają układy klimatyzacji?

Aby stać się wiarygodnym, rozpoznawalnym serwisem klimatyzacji, potrzeba o wiele więcej: przede wszystkim inwestycji w sprzęt i profesjonalną edukację. Peter Valek, Product Manager w DENSO Europe After Market wyjaśnia, w jaki sposób działają układy klimatyzacji samochodowej oraz jakie są ich najczęstsze usterki.

Układ klimatyzacji samochodowej jest zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić kierowcy i pasażerom komfortowe warunki podróży niezależnie od pogody. Najistotniejszymi czynnikami są temperatura, wilgotność powietrza, promieniowanie cieplne oraz czyste powietrze.

Wszystkie samochodowe układy klimatyzacji opierają się na zjawisku sprężania pary i wykorzystują czynnik chłodniczy do zamiany dużych ilości ciepła z powietrza wdmuchiwanego do samochodu, by chłodzić, ogrzewać i osuszać wnętrze pojazdu.

Cykl chłodniczy składa się z czterech głównych elementów: parownika, sprężarki, skraplacza i zaworu rozprężnego. Dwa z nich odpowiadają za wzrost i spadek ciśnienia oraz temperatury, dwa pozostałe służą odprowadzaniu ciepła.

Osuszacz lub zbiornik akumulacyjny

W zależności od budowy układu klimatyzacji,  jest on wyposażony albo w osuszacz, albo w zbiornik akumulacyjny. Systemy z termicznym zaworem rozprężnym lub TXV posiadają osuszacz zamontowany za skraplaczem, a systemy wykorzystujące dysze dławiące  posiadają zbiornik akumulacyjny zainstalowany za parownikiem. Ich funkcje są ogólnie takie same, z tym wyjątkiem, że osuszacz oddziela gaz, a zbiornik akumulacyjny – ciecz.

Do ich pozostałych zadań należą akumulowanie czynnika, filtracja i jego osuszanie. Po pewnym czasie może się okazać, że część elementów układu należy wymienić. Jeśli układ klimatyzacji był pusty lub został otwarty, zawsze wymień osuszacz lub zbiornik akumulacyjny, nawet jeśli został on otwarty tylko po to, by wymienić uszczelkę o-ring. Jest to spowodowane tym, że materiał osuszający, który jest przeznaczony do jednokrotnego montażu, nasyci się wilgocią podczas kontaktu z powietrzem z zewnątrz.

Regularna konserwacja układu

Najczęstsze przyczyny usterek układu klimatyzacji to:

  • Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego. Powoduje obniżenie wydajności chłodzenia i zatarcie sprężarki na skutek złego smarowania. Główne przyczyny to niekorzystanie z klimatyzacji przez długi czas (np. jest używana tylko latem) i przeciekający skraplacz lub wąż/rura
  • Niewłaściwy olej lub barwnik UV powodują złe smarowanie sprężarki i/lub zatykanie zaworu rozprężnego lub dyszy dławiącej. Spowodowane jest mieszaniem niewłaściwych olejów
  • Niewystarczające oczyszczenie cyklu chłodniczego po zatarciu sprężarki. Awaria sprężarki oznacza, że wymagana jest wymiana większej ilości części, a inne potrzebują intensywnego płukania. Niezastosowanie się do tych porad zwiększa ryzyko powtarzających się awarii sprężarki do czasu podjęcia niezbędnych działań
  • Sprężanie cieczy, co skutkuje zatarciem się sprężarki lub hałasem. Zazwyczaj powodowane jest zbyt dużą ilością oleju w układzie oraz ładowaniem ciekłego czynnika do strony niskiego ciśnienia
  • Przeciągnięta w czasie konserwacja lub brak konserwacji stacji obsługi klimatyzacji. Powoduje zatarcie sprężarki i zablokowanie zaworu rozprężnego
  • Niewystarczająca wymiana ciepła w skraplaczu powoduje wysokie naprężenie termiczne sprężarki prowadzące do jej zatarcia. Przyczyną jest albo brak konserwacji oraz zanieczyszczenia zbierające się między skraplaczem a chłodnicą, albo uszkodzony wentylator skraplacza
  • Uszkodzenie koła DL sprzęgła „zrywnego” skutkujące brakiem pracy sprężarki. Prawie we wszystkich przypadkach powodem jest nadmierny obrót kątowy koła pasowego wieloklinowego. Inną przyczyną może być za mała ilość czynnika chłodniczego

 

Podczas konserwacji ważne jest, aby używać odpowiednich narzędzi i sprzętu oraz wiedzieć, jakie elementy układu należy sprawdzić. Co więcej, równie istotne jest, aby stacje obsługi klimatyzacji były poddawane regularnym przeglądom, co zapewni ich skuteczne i czyste działanie. Bez regularnego serwisowania niemożliwe jest sprawdzenie stanu czynnika chłodniczego wewnątrz, co zwiększa ryzyko ładowania zanieczyszczonego i niewłaściwego czynnika chłodniczego lub oleju – co z kolei będzie skutkowało skargami niezadowolonych kierowców, domagających się usunięcia awarii układu klimatyzacji.

Więcej informacji na temat części do układów klimatyzacji DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl.

Dowiedz się więcej

Jak dobrać właściwy olej do sprężarki?
Jak dobrać właściwy olej do sprężarki?

Eksperci DENSO przygotowali krótki poradnik, w którym omówiono rolę oleju w układzie klimatyzacji. Podpowiadają także, jak dobrać właściwy olej do sprężarki klimatyzacji i na co należy zwrócić uwagę podczas wymiany oleju? Olej w układzie klimatyzacji służy przede wszystkim do smarowania ruchomych części, czyli kompresora i iglicy zaworu rozprężnego, jak również do odprowadzania ciepła ze sprężarki. […]

Najczęstsze usterki zaworów EGR i czujników EGT
Najczęstsze usterki zaworów EGR i czujników EGT

System sterowania silnikiem (EMS) jest elektronicznie sterowanym układem, który używa modułu sterującego (ECU) w celu optymalizacji działania silnika przez cały czas. Różne rodzaje czujników w układzie sterowania silnikiem wykrywają stan działania silnika i przekazują te informacje do modułu ECU silnika, który z kolei steruje różnymi typami siłowników elektrycznych, by silnik działał z optymalnymi parametrami. Eksperci […]

Wiosenny przegląd – okazja do wymiany filtra kabinowego
Wiosenny przegląd – okazja do wymiany filtra kabinowego

Zanieczyszczony lub zatkany filtr kabinowy obniża jakość powietrza wewnątrz samochodu, może też być siedliskiem pleśni i bakterii wywołujących alergie i dyskomfort. Wiosenny przegląd auta jest dobrą okazją, by ten filtr wymienić. Filtr kabinowy jest medium filtracyjnym podłączonym do zewnętrznego wlotu powietrza w samochodowym systemie wentylacji. Jego zadaniem jest przechwytywanie zarówno większych elementów – np. liści […]

Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO
Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO

Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od szczególnych wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika. Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku paliwa) jest obecnie najczęściej […]

Najczęstsze usterki masowych przepływomierzy powietrza (MAF) – porady DENSO
Najczęstsze usterki masowych przepływomierzy powietrza (MAF) – porady DENSO

Czujnik MAF mierzy masę powietrza wpływającego do silnika samochodu i przesyła do elektronicznego układu sterującego (ECU) prąd o napięciu odpowiadającym wielkości przepływu. Obecnie najczęściej stosowanym czujnikiem MAF jest typ plug-in hot wire, który znajduje się wewnątrz kanału powietrza dolotowego, między filtrem powietrza a korpusem przepustnicy. Składa się on z opornika grzejnego, opornika pomiarowego temperatury powietrza […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!