Najczęstsze usterki masowych przepływomierzy powietrza (MAF) – porady DENSO

16 kwietnia 2015, 8:52

Czujnik MAF mierzy masę powietrza wpływającego do silnika samochodu i przesyła do elektronicznego układu sterującego (ECU) prąd o napięciu odpowiadającym wielkości przepływu.

Obecnie najczęściej stosowanym czujnikiem MAF jest typ plug-in hot wire, który znajduje się wewnątrz kanału powietrza dolotowego, między filtrem powietrza a korpusem przepustnicy. Składa się on z opornika grzejnego, opornika pomiarowego temperatury powietrza dolotowego (równoważącego temperaturę powietrza wlotowego), czujnika temperatury powietrza wlotowego i obwodu sterującego (płytka drukowana).

Część powietrza wlotowego z filtra powietrza jest kierowana do obszaru pomiarowego, gdzie mierzona jest masa powietrza dolotowego. Czujnik MAF typu hot wire reaguje na zmiany temperatury w elemencie grzejnym. Zmiany wartości oporności i natężenia prądu w elemencie grzejnym przepływomierza są przetwarzane na proporcjonalne napięcie w obwodzie sterowania, a następnie przesyłane do ECU w celu obliczenia masy powietrza dolotowego silnika

Czujnik temperatury powietrza dolotowego także wykrywa temperaturę powietrza i przesyła ją do ECU. Odpowiadając na ten sygnał, moduł sterujący ECU oblicza gęstość powietrza i koryguje ilość wtryskiwanego paliwa do komór spalania.

Najczęstsze usterki MAF

Zanieczyszczenie lub uszkodzenie czujnika MAF następuje zwykle w wyniku złego stanu lub nieprawidłowej instalacji filtra powietrza. Uszkodzony lub zanieczyszczony czujnik MAF może nadal funkcjonować, ale zmiany w jego charakterystyce mogą spowodować wiele problemów w prawidłowej pracy silnika. Do najczęstszych objawów nieprawidłowego działania czujnika MAF należą:

  • Słaby rozruch: Następuje pierwsze odpalenie silnika, ale spalanie jest niepełne
  • Brak stabilności biegu jałowego: Wysoka bądź niska prędkość biegu jałowego lub nierównomierny bieg jałowy
  • Niski komfort jazdy: Szarpanie podczas przyspieszania, wypadanie zapłonów, anormalne dźwięki silnika lub emitowanie czarnego dymu z wydechu
  • Gaśnięcie silnika: Wkrótce po rozruchu lub gdy pedał gazu zostaje wciśnięty bądź zwolniony

 

Problem z czujnikiem MAF może spowodować zapalenie się lampki kontrolnej silnika. Usterka ta jest zapisana w postaci kodu diagnostycznego (DTC) w ECU silnika i może być odczytana przez skaner DTC. Jeśli jednak przyczyną awarii jest zapchany kanał czujnika MAF, silnik zwykle się uruchomi, będzie pracować nierównomiernie lub zgaśnie, i może nie wywołać kodu diagnostycznego DTC. Jeśli okaże się, że czujnik MAF jest wadliwy, konieczna jest jego wymiana. To bardzo prosty proces.

Jeżeli czujnik MAF jest zanieczyszczony, czyszczenie może stanowić tymczasowe rozwiązanie, ale może spowodować uszkodzenie delikatnego oprzyrządowania czujnika. Jeżeli czujnik MAF został wymieniony, należy sprawdzić, czy filtr powietrza również został prawidłowo zainstalowany.

Czujniki MAF są – obok zaworów EGR, czujników EGT, cewek zapłonowych i pomp paliwa – częścią programu systemów sterowania silnikiem DENSO. Obecnie na rynku wtórnym DENSO oferuje 29 czujników MAF, które zastępują 161 numerów OE i mają 1.009 zastosowań w 18 milionach pojazdów. Więcej informacji o programie EMS DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.pl.

Dowiedz się więcej

Typowe usterki układu klimatyzacji
Typowe usterki układu klimatyzacji

Istnieje błędne przekonanie, że zakup stosunkowo taniej, automatycznej stacji klimatyzacji w zupełności wystarcza, by zapewnić klientom dobre usługi serwisowe przy zachowaniu niskich kosztów eksploatacji. Jak działają układy klimatyzacji? Aby stać się wiarygodnym, rozpoznawalnym serwisem klimatyzacji, potrzeba o wiele więcej: przede wszystkim inwestycji w sprzęt i profesjonalną edukację. Peter Valek, Product Manager w DENSO Europe After […]

Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO
Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO

Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od szczególnych wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika. Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku paliwa) jest obecnie najczęściej […]

DENSO Europe zmienia prezesa
DENSO Europe zmienia prezesa

Masato (Max) Nakagawa zastąpił Yasushiego Yamanakę na stanowisku Dyrektora Generalnego (CEO) i Prezesa DENSO International Europe. Yasushi Yamanaka objął stanowisko Senior Executive Dyrektora i będzie nadzorował działania związane z badaniami i rozwojem. – „Czuję się zaszczycony i zarazem jestem pełen entuzjazmu. Jako kolejny prezes i dyrektor generalny regionu europejskiego skupię się nie tylko na wprowadzaniu […]

Przewodnik po sondach lambda – wywiad z Product Managerem firmy DENSO
Przewodnik po sondach lambda – wywiad z Product Managerem firmy DENSO

Stefan Verhoef, Product Manager DENSO odpowiada na najczęściej zadawane pytania na temat sond lambda. Jaką rolę pełnią sondy lambda? Sondy lambda współpracują z systemem wtrysku paliwa, katalizatorem i elektronicznym modułem sterującym (ECU) w celu uzyskania możliwie najmniejszej emisji szkodliwych dla środowiska składników spalin. Sonda lambda realizuje ten cel poprzez monitorowanie procentowej zawartości tlenu w spalinach […]

Co trzeba wiedzieć na temat oleju do sprężarki?
Co trzeba wiedzieć na temat oleju do sprężarki?

Olej w układzie klimatyzacji służy przede wszystkim do smarowania ruchomych części, czyli sprężarki i iglicy zaworu rozprężnego, jak również do odprowadzania ciepła ze sprężarki. Warstwa oleju chroni również gumowe uszczelki w przewodach i na złączkach, zmniejszając wycieki czynnika. Istnieją ogromne różnice pomiędzy różnymi typami olejów do sprężarek. W celu zapewnienia prawidłowego obiegu oleju i czynnika […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 grudnia 2016, 5:59 0 0

wymieniłem silnik w fordzie fokusie miałem zeteka s a założyłem zeteka se .auto nuto an postoju pracuje lecz podczac jazdy i zmiany biegów silnik gaśnie .po podłączeniu pod komputer pokazuje uszkodzoną przepływke po wymianie nis się nie zmieniło .może ktoś mi pomoże

Odpowiedz

kami, 26 lutego 2019, 19:56 3 0

PRZEWODY WTYCZKA

Odpowiedz