Wiosenny przegląd – okazja do wymiany filtra kabinowego

4 marca 2015, 15:32

Zanieczyszczony lub zatkany filtr kabinowy obniża jakość powietrza wewnątrz samochodu, może też być siedliskiem pleśni i bakterii wywołujących alergie i dyskomfort. Wiosenny przegląd auta jest dobrą okazją, by ten filtr wymienić.

Filtr kabinowy jest medium filtracyjnym podłączonym do zewnętrznego wlotu powietrza w samochodowym systemie wentylacji. Jego zadaniem jest przechwytywanie zarówno większych elementów – np. liści – jak i bardzo drobnych cząstek, które wraz z powietrzem dostają się do wnętrza kabiny. Filtry kabinowe DENSO zatrzymują cząstki, które są nawet 1000 razy mniejsze niż średnica ludzkiego włosa (40-120 mikrometrów). Neutralizują również przykre zapachy i niebezpieczne gazy (np. pochodzące ze spalin związki siarki i azotu).

Wyróżnia się dwa rodzaje filtrów kabinowych: filtr standardowy oraz filtr z węglem aktywnym. Ten pierwszy zapewnia ochronę przed kurzem, sadzą, pyłkami roślin i cząstkami stałymi. Wyposażone w wielowarstwową włókninę w celu skutecznej eliminacji kurzu i cząstek stałych, standardowe filtry kabinowe charakteryzują się bardzo dużą pojemnością i minimalnym oporem przepływu powietrza. Filtr z dodatkową warstwą węgla aktywnego charakteryzuje się tymi samymi właściwościami co filtr standardowy, ale dodatkowo neutralizuje spaliny oraz nieprzyjemne zapachy i zapewnia świeże, przyjemne i zdrowe powietrze w kabinie. Warstwa węgla aktywnego działa jako dodatkowy czynnik filtrujący, który na zasadzie adsorpcji skrapla gazy na powierzchni filtra, dzięki czemu są one jeszcze bardziej skuteczne. Wkłady filtrów kabinowych DENSO zawierają do pięciu pojedynczych warstw i są produkowane z wysokiej jakości włókniny, w przeciwieństwie do tanich zamienników, w których często stosuje się nieefektywne wkłady papierowe.

W trakcie użytkowania na filtrze kabinowym gromadzi się kurz i brud, stopniowo go zatykając i obniżając jego wydajność. Zużywanie się filtrów kabinowych nie jest niczym zaskakującym, ponieważ w ciągu roku przefiltrowuje on olbrzymie ilości powietrza. Jeśli założymy, że średni roczny przebieg pojazdu to 15 000 km, to przy prędkości 60 km/h całkowity czas pracy filtra kabinowego wyniesie 250 godzin. Średni przepływ powietrza przez filtr kabinowy to około 300 m3/h, co oznacza, że w ciągu roku przefiltruje on 75 000 m3 powietrza. Jednym z łatwo dostrzegalnych objawów zużytego filtra kabinowego jest problem z zaparowanymi szybami – to skutek utrudnionego przepływu powietrza z wylotu wentylatorów – oraz nieprzyjemny zapach, wynikający z rozwijających się w filtrze pleśni i bakterii. Ograniczony przepływ powietrza może również powodować przegrzanie silnika dmuchawy.

Do wymiany filtra kabinowego nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia, a cały proces trwa około 15 minut. Koszt nowego filtra wynosi kilkadziesiąt złotych.

Program filtrów kabinowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje obecnie 310 numerów katalogowych mających ponad 1200 zastosowań, co zapewnia 84% pokrycie europejskiego parku pojazdów. Więcej informacji można znaleźć w katalogu filtrów kabinowych DENSO na stronie www.denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.

Dowiedz się więcej

Typowe usterki układu klimatyzacji
Typowe usterki układu klimatyzacji

Istnieje błędne przekonanie, że zakup stosunkowo taniej, automatycznej stacji klimatyzacji w zupełności wystarcza, by zapewnić klientom dobre usługi serwisowe przy zachowaniu niskich kosztów eksploatacji. Jak działają układy klimatyzacji? Aby stać się wiarygodnym, rozpoznawalnym serwisem klimatyzacji, potrzeba o wiele więcej: przede wszystkim inwestycji w sprzęt i profesjonalną edukację. Peter Valek, Product Manager w DENSO Europe After […]

Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO
Najczęstsze usterki pomp paliwa – poradnik DENSO

Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od szczególnych wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika. Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku paliwa) jest obecnie najczęściej […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!