Ponad dwustu pięćdziesięciu uczestników wzięło udział w IX konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów”, która odbyła się w Zakopanem.
Wiele godzin obrad podczas konferencji SKP
Gośćmi konferencji, która trwała od 17 do 19 kwietnia 2013 r., były najważniejsze osobistości związane z branżą SKP w Polsce. Przybyli m.in. Andrzej Bogdanowicz – Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Stanisław Chmielewski – Podsekretarz Stanu Ministerstwa Sprawiedliwości, Andrzej Kolasa – Zastępca Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, Małgorzata Kaniewska – Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji oraz Jan Grabkowski – Wiceprezes Zarządu Związku Powiatów Polskich. Stawili się takze Alfred Franke – Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Waldemar Witek – Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych oraz Andrzej Gąsienica-Makowski Starosta Tatrzański.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonał Prezes Zarządu PISKP dr inż. Leszek Turek, następnie głos zabrali zaproszeni goście. W głównej sesji merytorycznej prezentowano referaty, związane ze stanem oraz wyzwaniami stojącymi przed branżą badań technicznych w Polsce.
Dyrektor Andrzej Bogdanowicz podkreślał, jak istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest rzetelne i uczciwe wykonywanie badań technicznych. Zauważył, że procedury unijne, które zostaną w Polsce wdrożone w niedługim czasie, dokładnie określą miejsce SKP w systemie badań technicznych. Dyrektor podziękował grupie roboczej za rzetelną pracę i przygotowanie projektu dokumentu, który został przedstawiony do rozpatrzenia Ministrowi Tadeuszowi Jarmuziewiczowi. Wyraził nadzieję, że efekt pracy grupy roboczej odpowie na pytanie, które stało się hasłem tegorocznej konferencji „Co z tymi badaniami?”. Poruszył również kwestię cen za badania techniczne, które, jak uzasadniał, powinny ulec zmianie dopiero po wprowadzeniu w systemie kontroli technicznej pojazdów koniecznych reform stanowiących realizację tez przedstawionych przez grupę roboczą.
W kolejnych referatach zaproszeni wykładowcy przedstawili m.in. ocenę stanu technicznego pojazdów na podstawie kontroli drogowych wykonywanych przez funkcjonariuszy ITD oraz analizę liczby wypadków spowodowanych niesprawnością techniczną pojazdów w roku 2012. W poszczególnych sesjach omówiono zagadnienia związane z dopuszczeniem jednostkowym pojazdów czy klasyfikacją usterek podczas badań technicznych pojazdów. Przeanalizowano wybrane problemy prawne pojawiające się w bieżącym funkcjonowaniu SKP, a także wymagań i szkolenia diagnostów.
W dalszej części Wojciech Jarosiński z Instytutu Transportu Samochodowego poruszył tematykę związaną z pakietem w sprawie przydatności do ruchu drogowego, procesem legislacyjnym w Brukseli i możliwymi implikacjami nowych europejskich przepisów dla polskiego systemu badań technicznych pojazdów. Uczestnicy mogli zapoznać się referatami dotyczącymi badania oświetlenia samochodowego w SKP, jak również problematyki diagnozowania pojazdów hybrydowych oraz badanie w warunkach SKP złącza elektrycznego pojazd-przyczepa.
Zamykający obrady referat dr. inż. Leszka Turka był omówieniem dwudziestu dwóch tez (więcej w artykule: "Szykują się duże zmiany na SKP – zobacz propozycje zmian"), które wypracowała powołana przez Ministra Tadeusza Jarmuziewicza grupa robocza do opracowania propozycji zmian w systemie badań technicznych pojazdów. W skład grupy wchodzili przedstawiciele organizacji takich jak: TDT, PISKP, Polskie Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, OSDS, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Związek Powiatów Polskich, Związek Dealerów Samochodowych, POLGAS Sp. z o.o., Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.
Komentarze