Szykują się duże zmiany na SKP – zobacz propozycje zmian

24 kwietnia 2013, 17:09

Z inicjatywy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej powołana została grupa robocza, której zadaniem było sformułowanie propozycji zmian w systemie badań technicznych pojazdów. Po raz pierwszy zapraszamy do zapoznania się ze z wybranymi tezami wypracowanymi przez grupę.

Grupa robocza złożona z ekspertów, została powołana w grudniu 2012 r. z inicjatywy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jej zadaniem było sformułowanie propozycji rozwiązań strategicznych systemu badań technicznych pojazdów.

Jest to pierwszy tego typu zespół w historii. Jego zadaniem było wskazanie obszarów zmian w prawie, które sprawią, że system kontroli pojazdów w Polsce zacznie w końcu realnie funkcjonować. Grupa sformułowała 22 tezy dotyczące postulowanych zmian w przepisach o SKP. Poniżej przedstawiamy wybrane tezy, które zostały przedstawione przez Premiera Janusza Piechocińskiego:

  • wprowadzenie ujednoliconych programów funkcjonujących w Stacjach Kontroli Pojazdów (rejestr badań technicznych SKP wraz z rejestrem przebiegu pojazdu podczas badania)
  • określenie standardów systemów teleinformatycznych do obsługi SKP
  • stworzenie centralnego rejestru stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów
  • wprowadzenie obowiązkowych okresowych szkoleń dla diagnostów
  • wprowadzenie w przepisach jednoznacznego zapisu zobowiązującego diagnostę do tego, aby rozpoczęcie badania technicznego pojazdu poprzedzone było: identyfikacją i wykonaniem dokumentacji fotograficznej, wpisaniem numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań oraz pobraniem opłaty za badanie techniczne przed jego wykonaniem
  • stworzenie przepisu regulującego zasadę odliczania kosztu z tytułu użytkowania pojazdu przez przedsiębiorcę, jedynie w przypadku gdy pojazd posiada ważne badanie techniczne
  • wprowadzenie zapisów w prawie nakładających na właściciela pojazdu sankcje z tytułu użytkowania pojazdu bez ważnych badań technicznych
  • zwiększenie możliwości kontrolnych nad SKP przez starostów (w tym możliwość kontroli niezapowiedzianej)
  • ograniczenie możliwości powstawania nowych stacji kontroli pojazdów (zmniejszenie konkurencji powodującej pozorowanie badań). 

 

Zdaniem Premiera Janusza Piechocińskiego większość z tych propozycji jest możliwa do szybkiego wdrożenia. 

Proces legislacyjny wymaga jednak czasu, więc jeszcze trochę minie zanim przepisy wejdą w życie w ostatecznej formie. Tymczasem jesteśmy ciekawi Państwa zdania na temat proponowanych zmian, dlatego zapraszamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

IX Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2013” już za nami
IX Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2013” już za nami

Ponad dwustu pięćdziesięciu uczestników wzięło udział w IX konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów”, która odbyła się w Zakopanem. Wiele godzin obrad podczas konferencji SKP Gośćmi konferencji, która trwała od 17 do 19 kwietnia 2013 r., były najważniejsze osobistości związane z branżą SKP w Polsce. Przybyli m.in. Andrzej Bogdanowicz – Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Transportu, Budownictwa […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 25 kwietnia 2013, 10:19 0 0

Zapomniano o najwazniejszym!
23. Zwiekszyć częstotliwość badań pojazdów - pojazdy nowe , pierwsze badanie po pół roku; pojazdy starsze niz pół roku badanie co miesiąc.

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 10:24 0 0

Proponuję jeszcze naklejkę na szybę o aktualnym ubezpieczeniu samochodu ,naklejkę z numerem homologacji zbiornika LPG ,naklejkę z homologacja haka holowniczego ,naklejkę z data produkcji opon.I naklejkę na czoło kierowcy z aktualnymi badaniami lekarskimi .CZy kogoś w tym kraju już całkiem po****ło .?

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 10:45 0 0

Termin nastepnego badania technicznego - tylko miesiac i rok, jak na zachodzie. Nie co do dnia, bo nieraz koniec wypadnie w weekend, swięto, przeoczymy date i na badanie jedziemy autem bez waznego juz badania, a w razie kolizji np. z AC problem.

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 13:40 0 0

Koledzy zapomnieli jeszcze o naklejkach za przejazdy autostradami, drogami szybkiego ruchu, drogami miejskimi i polnymi, naklejce z imieniem kierowcy i jego grupą krwi, dla kobiet obowiązkowa naklejka z aktualną fazą cyklu (bezpośredni wpływ na szybkość reakcji a zatem również na bezpieczeństwo ruchu) , no i jako standardowe wyposażenie PERYSKOP, bo przez przednią szybę przecież już nic nie widać!!!!!!!! ;)

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 14:09 0 0

a bardziej poważnie, to warto zainteresować się jak do tej pory działają wszystkie "Centralne systemy teleinformatyczne" (CEPiK, rejestry ubezpieczonych w ZUS, Funduszu Gwarancyjnego,
fotoradarów, osób karanych, meldunkowy, rejestrów sądowych itp. itd.) ile kosztowały, ile było afer w związku z ich wdrożeniem etc. Czy znowu jakiś "swojak" potrzebuje kasy? Sama "dokumentacja fotograficzna" wywali system w kosmos po kilku miesiącach;). Tyle ostatnio o uwalnianiu różnych zawodów, a tu co? licencja (czytaj kolejny centralnie sterowany podatek)!!! bo przecież zdane egzaminy, uprawnienia nie wystarczą. Ogólnie - PARANOJA (jak zwykle, niestety).

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 15:54 0 0

Witam - już pisałem na tym forum, trzeba pogonić wszystkich udających debili, którzy dbają tylko o swoje stołki i swoje bezpieczeństwo finansowe. Trzeba zlikwidować wszelkie imunitety, (lub objąć wszystkich w Polsce Imunitetem), następnie ustanowić w konstytucji wpis o odpowiedzialności karnej i majątkowej obowiązujący każdego na każdym stanowisku, za to co zrobił i za to co powinien zrobić a nie zrobił, wtedy tak mechanik, jak i diagnosta nie będą ryzykowali naprawy i przeglądu na wariackich papierach, i cały problem z jeżdżącymi wrakami w co najmniej 75% zniknie.
Niestety zwalczanie czegokolwiek w Polsce to są pieniądze, których trzeba szanować, -zlikwidujemy, np. bezrobocie, czy też problem wraków to obetną nam pieniądze, nie będziemy mieli się czym zajmować, staniemy się niepotrzebni,stracimy stołki, a to jest niedopuszczalne, to przecież my jesteśmy najważniesi. najmądrzejsi, to my wiemy jak pielęgnować problemy żeby nie stracić bardzo dobrze płatnych i ważnych stanowisk, bez nas byłoby tylko gorzej.

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 17:08 0 0

programowe bicie piany i na końcu jak zawsze u nas- WIELKA KUPA

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 20:17 0 0

I 24 samochody starsze niż 20 lat obligatoryjnie otrzymują przegląd bezterminowy, bo są lepsze i pewniejsze niż te z salonu :)

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 20:19 0 0

9. Wprowadzić możliwość dokonywania czasowego wycofania z ruchu wszystkich rodzajów pojazdów. A to po co niby ??

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2013, 20:48 0 0

ogulno dostepny (online) rejestr negatywów, diagnosta powinien byc zatrudniony przez staroste i oddelegowany na skp ( bedzie autentycznie niezalezny) z pensją srednia krajową ( odpowiednia pensja spowoduje eliminacje łapowek, nikt nie będzie ryzykował dobrej pensji) i np co rok imnna skp (zmiana delegacji)

Odpowiedz

Anonim, 26 kwietnia 2013, 15:17 0 0

Dlaczego mówi się tak mało o tym ze stacje dają gratisy/ Paliwo Myjnie /ITP NIE KAŻDEGO NATO STAĆ .

Odpowiedz

Anonim, 26 kwietnia 2013, 15:22 0 0

Nie wspomina się też o roku produkcji pojazdu a tu są dopiero przewały Piszą rok modelowy anie rok produkcji ale o tom żaden urzędnik nie wspomni- Pozdrawiam,

Odpowiedz

Anonim, 26 kwietnia 2013, 20:27 0 0

To wszystko jest robione by podnieść kosztt przeglądu.

Odpowiedz

Anonim, 26 kwietnia 2013, 20:47 0 0

Jestem diagnostą. Co te tezy - psełdotezy mają sie do bezbieczeństwa pjazdów???
Co do bezpieczeństwa wniesie CENTRALNA BAZA STACJI KONTROLI POJAZDÓW I DIAGNOSTÓW - pracę dla kilkudziesięciu nowych urzędników !!!!!
Jak diagnosta weźmie kasę przed badaniem to na pewno wszystko będzie rzetelniej :) , akurat .
Co diagnostę obchodzi identyfikacja pojazdu - on ma sprawdzić czy samochód jest bezpieczny dla ruchu drogowego - Banda urzędników w urzędach rejestracyjnych wystarczająco się wysługują diagnostami w przypadku identyfikacji pojazdów - TO ONI POWINNI PRZEJŚĆ SZKOLENIA - i przestać chociażby wpisywać w numerze nadwozia w dowodach rej . nagminnie literkę "O" a nie "0" ( zero ). LUDZIE TEN KRAJ CORAZ BARDZIEJ ZMIERZA W KIERUNKU PAŃSTWA POLICYJNEGO !!!! , NADZÓR , KONTROLA , KARA , SANKCJA TO DZIŚ NAJCZĘŚCIEJ SŁYSZANE SŁOWA . NO I NIE TRZEBA ZAPOMINAĆ O PIENIĄDZACH DLA BUDŻETU :)
JEDEN PROSTY POSTULAT ZAŁATWI WSZELKĄ KORUPCJE NA STACJACH :
- DIAGNOSTA POWINIEN BYĆ PRACOWNIKIEM URZĘDU , NP. STAROSTWA I BYĆ ODDELEGOWANYM NA STACJE NA KTÓREJ MA PRACOWAĆ JAK TO JEST NA WĘGRZECH .

Odpowiedz

Anonim, 26 kwietnia 2013, 22:12 0 0

W tej chwili diagnosta jest pomiędzy młotem a kowadłem. Jak będziesz robił uczciwie badania to możesz stracić pracę. Wszyscy o tym wiedzą. Myślę też, że pełny monitoring byłby dla nas korzystny, pod warunkiem że na SKP będzie się robiło tylko badania techniczne. Popieram również postulat, że diagnosta podobnie jak policjant czy inny człowiek dbający o bezpieczeństwo na drogach powinien być pracownikiem państwowym. Wówczas wyniki badań technicznych będą odzwierciedlały rzeczywisty stan techniczny pojazdów w naszym kraju.

Odpowiedz

Anonim, 28 kwietnia 2013, 12:27 0 0

Ograniczenia powstawania nowych stacji? a co z konkurencja na rynku, deregulacja i całą resztą.
Z rok posypią się odszkodowania dla tych którym odmówiono na podstawie przepisu nie zgodnego z konstytucja. Stado debili.

Odpowiedz

Anonim, 9 maja 2013, 12:09 0 0

Od kiedy zdrożeją przeglądy rejestracyjne? Minęło już 10 lat od ostatniej podwyżki...prąd, gaz i węgiel podrożał prawie 300%, ale minister kolejny ma w du...ie przedsiębiorców. Wymyślają tylko idiotyczne przepisy, które nikomu nie służą, a już na pewno właścicielom samochodów.

Odpowiedz

Anonim, 9 maja 2013, 17:17 0 0

ach te urzędasy gdzie jest Brunon zrobiłby z nimi wszystkimi porządek raz na zawsze ;)

Odpowiedz

Anonim, 5 września 2013, 9:08 0 0

DOKUMENTACJI FOTOGRAFICZNEJ KAŻDEGO POJAZDU??????? to na to wychodzi że każdy diagnosta będzie równocześnie fotografem, odnośnie zmian powinni porozmawiać z diagnostami co proponują a nie powoływać komisję która hu.....a wiena ten temat z tego co czytam powyżej.

Odpowiedz

Anonim, 8 listopada 2013, 18:34 0 0

przedewszystkim sprawnie dzialajacy CEPIK !!!!!!!!! za ktorego placimy 1zł od badania okresowego musi zaczac skutecznie działać CEPIK NA SKP!!! chodzi mi ze jak wpisuje przeglad z gazem np audi i okaze sie ze za pół roku przyjedzie samochod marki ford z ta sama butla gazowa i juz wtedy system powinien to wykryc ze nr butli I BUTLA nalezy do samochodu marki AUDI CZYLI BUTLA UZYWANA BADANIE NEGATYWNE !!!!

Odpowiedz

Anonim, 8 listopada 2013, 18:35 0 0

przedewszystkim sprawnie dzialajacy CEPIK !!!!!!!!! za ktorego placimy 1zł od badania okresowego musi zaczac skutecznie działać CEPIK NA SKP!!! chodzi mi ze jak wpisuje przeglad z gazem np audi i okaze sie ze za pół roku przyjedzie samochod marki ford z ta sama butla gazowa i juz wtedy system powinien to wykryc ze nr butli I BUTLA nalezy do samochodu marki AUDI CZYLI BUTLA UZYWANA BADANIE NEGATYWNE !!!!

Odpowiedz

Anonim, 19 lutego 2014, 17:58 0 0

Nie trzeba powoływać żadnych komisji, montowania monitoringu, wykonywania zdjęć pojazdu itd., itp. Proste sposoby są najskuteczniejsze i bez kombinowania niczym przysłowiowy koń pod górę. Wystarczy tylko zapis w ustawie, iż z dniem np. 1 stycznia 2015 diagnosta staje się etatowym pracownikiem starostwa, ITS-u czy TDT i jest delegowany do pracy na SKP. Staję się więc pracownikiem niezależnym od właściciela stacji i ma wykonywać rzetelnie swój zawód. Szkolenia będzie więc przechodził u nowego pracodawcy, bo tak szczerze powiedzmy sobie - który prywaciarz wyda kasę na szkolenie dla pracownika. On najchętniej jeszcze wziąłby od pracownika. Może nie dotyczy to wszystkich pracodawców, ale na pewno znaczną większość.

Odpowiedz

Anonim, 8 kwietnia 2014, 18:49 0 0

I co z tego jak znowu zostaną wprowadzone zmiany, które będą istniały tylko i wyłącznie na papierze i nie będą miały nic wspólnego z rzeczywistością. Na chwilę obecną uprawiony diagnosta zatrudniony w stacji kontroli pojazdów jest pod bardzo dużą presją właściciela stacji. Właściciel stacji wychodzi z założenia że jak diagnosta nie będzie stemplował dowodów rej., to straci klientów. Diagnosta który chce poprawnie przeprowadzać badania, siłą rzeczy daje negatywy i traci pracę. We wprowadzonych zmianach powinno być wprowadzone coś takiego aby uwolnić diagnostów spod presji właścicieli skp. Właściciele skp powinni być karani za zatrudnianie diagnostów, którzy źle przeprowadzają badania. Wtedy badania będzie można przeprowadzać zgodnie z obowiązującym prawem. Skończcie z tym zaostrzaniem prawa DAJCIE DIAGNOSTĄ MOŻLIWOŚĆ PRZEPROWADZANIA BADAŃ ZGODNIE Z PRAWEM. WEŚCIE SIĘ ZA WŁAŚCICIELI SKP, KTÓRZY POWODUJĄ ŻE DIAGNOSTA JEST ZMUSZANY DO POŚWIADCZANIA NIEPRAWDY.

Odpowiedz

Anonim, 22 grudnia 2014, 15:05 0 0

a dlaczego diagnosta nie zostanie pracownikiem państwowym i wszystkie te rozwiązłe problemy co ten pan wymyśla a i tak są do bani znikną bo nikt z diagnostów nie będzie patrzył na szefa tylko tak jak literatura a ten artykuł stawia w złym swietle tylko diagnostów i co łyso ale lepiej zatrudnić kuzyna czy brata na stanowisko kontrolera to niech bilety w tramwaju sprawdza a nie stacje

Odpowiedz

Anonim, 28 lipca 2015, 14:33 0 0

Proponuje wprowadzenie przepisu który by wykluczył możliwość korzystania co rocznie z tej samej SKP.

Odpowiedz

1302, 12 października 2015, 13:23 0 0

wprowadzić płacę minimalną 1000 Euro i Polacy będą jeździć nowymi VW , które potrafią fałszować wyniki . Fukc EU i twoje przepisy

Odpowiedz