Koronawirus: 5 usług warsztatu, na których możesz zarabiać w czasie kryzysu

, 2 kwietnia 2020, 8:18

Niektóre warsztaty zawiesiły działalność, inne notują spadek liczby klientów. Pandemia koronawirusa, zgodnie z wynikami naszej ankiety, dotknęła już co najmniej 93% warsztatów. Nie mamy złotej rady na to, jak przetrwać ten trudny czas bez szkód dla biznesu. Przedstawiamy jednak pięć warsztatowych usług, które mogą okazać się popularne w najbliższych tygodniach, a może nawet miesiącach.

Poniżej przedstawimy 5 usług warsztatowych, które szczególnie często w ostatnich dniach przewijają się w dyskusjach na forach motoryzacyjnych, w mediach społecznościowych oraz wynikach wyszukiwania w najbardziej znanej wyszukiwarce. Opisane poniżej usługi wiele warsztatów ma w swojej stałej ofercie. Nadszedł czas, by zastanowić się nad zaproponowaniem ich swoim klientom.

1. Serwis układu klimatyzacji – w tym dezynfekcja

Prawdopodobny wzrost popularności tej usługi to nie tylko efekt wirusowej pandemii, ale także zbliżających się cieplejszych dni. Nawet w trudnym czasie kryzysu, właściciele pojazdów będą nadal chętnie korzystali z klimatyzacji. Serwis układu, sprawdzenie jego szczelności i wydajności powinny być połączone także z dezynfekcją. W ostatnich tygodniach, ze względu na liczne kampanie informacyjne w mediach, świadomość społeczeństwa odnośnie szkodliwości mikroorganizmów (także bakterii, wirusów, grzybów czy pleśni) jest wyższa niż kiedykolwiek wcześniej. Oczywiście nie powinniśmy zapewniać klientów warsztatu, że chemiczne czyszczenie czy ozonowanie kanałów wentylacyjnych w pojeździe uchroni ich przed wirusem. Z pewnością jednak w pozytywny sposób wpłynie na komfort i bezpieczeństwo korzystania z pojazdu.

2. Wymiana filtra kabinowego

To usługa, która może, a nawet powinna być elementem serwisu układu klimatyzacji. Warto jednak omówić ją osobno, ponieważ filtry kabinowe występują także w autach nie wyposażonych w klimatyzację. W obecnym czasie tym bardziej warto sprawdzić stan „kabinówki” w pojazdach klientów, np. przy okazji wykonywania bieżących napraw lub okresowej wymiany oleju. Większość klientów, z powodów opisanych w punkcie 1. powinna być obecnie świadoma konieczności wymiany zabrudzonego filtra, niemniej nie należy sugerować, że nowy filtr pomoże uchronić kierowcę przed zakażeniem koronawirusem. Pamiętajmy, że koronawirus przenosi się przede wszystkim drogą kropelkową, potrafi także długo utrzymać się na powierzchniach płaskich. Nowy filtr kabinowy odpowiedniej jakości uchroni kierowcę i pasażerów przed szkodliwymi cząstkami stałymi, grzybem pleśnią czy pyłkami roślin. Nie roztaczajmy jednak przed klientem wizji unoszącego się w powietrzu wirusa, wyłapywanego przez filtr.

3. Czyszczenie i dezynfekcja wnętrza pojazdu

Osoby szczególnie obawiające się zarażenia koronawirusem mogą spojrzeć przychylnie na warsztaty, które oferują usługę dezynfekcji wnętrz pojazdów. Jej oferowanie wymaga jednak od warsztatów zachowania szczególnych środków bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że zgodnie z zaleceniami GIS, powierzchnie płaskie w samochodzie najlepiej czyścić przy użyciu płynu dezynfekującego w sprayu/aerozolu i ręczników papierowych. Należy skupić się przede wszystkim na elementach samochodu, które najczęściej dotyka się dłonią, czyli kierownicy, gałce zmiany biegów, hamulcu ręcznym czy klamkach. Przed rozpoczęciem pracy wnętrze pojazdu należy wywietrzyć. Standardowe czyszczenie wnętrza ogólnodostępnymi preparatami do plastików, tapicerki czy elementów skórzanych powinno być traktowane wyłącznie jako uzupełnienie dezynfekcji.

W przypadku tej usługi koniecznie należy zadbać o bezpieczeństwo pracownika, wykonującego czyszczenie. Środki ochronne takie jak maseczka, specjalne okulary oraz rękawiczki to absolutne minimum. Dla warsztatu często wykonującego usługę dezynfekcji koniecznym wydatkiem powinien być zakup kombinezonu ochronnego.

4. Ozonowanie wnętrza pojazdu

Jest to kolejna usługa, której popularność w czasie pandemii koronawirusa znacząco wzrasta. Włączając ją do oferty swojego warsztatu warto jednak zachować ostrożność. Ozon często wykorzystywany jest w serwisach klimatyzacji lub firmach świadczących usługi w zakresie dezynfekcji. Ten silnie utleniający gaz bez udziału dodatkowych środków chemicznych pozwala zwalczyć mikroorganizmy, grzyby czy pleśnie. Badania kilku instytutów naukowych dowiodły także, że ozonowanie wykonywane w odpowiednich warunkach oraz przy odpowiednim stężeniu gazu jest w stanie zwalczać wirusy, w tym wirusy z grupy SARS, podobne w budowie do koronawirusa COVID-19. Dotychczas jednak na świecie nie ukazały się oficjalne wyniki badań potwierdzające, że ozonowanie jest w stanie zwalczać ten typ koronawirusa. Nawet jeżeli takowe by przeprowadzono, pamiętajmy, że w badaniach bierze się pod uwagę odpowiednie stężenie ozonu oraz warunki, które mogą być trudne do odtworzenia w realiach warsztatu oraz przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych ozonatorów.

Pamiętajmy zatem, by zachować szczególną ostrożność oraz przekazywać pełną informację klientom. Co więcej, przed wykonaniem usługi ozonowania, polecamy przeprowadzić dezynfekcję wnętrza pojazdu – zgodnie z zaleceniami z pkt. 3.

5. Door to door

W czasach, gdy klienci warsztatów – co zrozumiałe – wolą pozostać w domach niż załatwiać mniej pilne sprawy na zewnątrz, rozsądną opcją dla warsztatu wydaje się wprowadzenie usługi napraw w systemie door to door. Usługa ta polega na odbiorze auta spod domu klienta i odstawieniu go tam po wykonaniu naprawy. Dotychczas ta wygodna dla klientów usługa uchodziła za trudną do wdrożenia, zwłaszcza dla mniejszych warsztatów, przede wszystkim ze względu na to, iż wymaga ona dyspozycyjności osoby jeżdżącej po auta i odprowadzającej je na miejsce. Nie każdy warsztat mógł pozwolić sobie na to, by te czynności wykonywali mechanicy (mający wiele innej pracy) lub na zatrudnienie w tym celu dodatkowej osoby. W obecnych, kryzysowych czasach, wprowadzenie usługi może stać się jednak nieodzownym wyborem dla „być albo nie być” warsztatu, do którego z powodu pandemii przyjeżdża coraz mniej klientów. Więcej o usłudze door to door oraz zasadach bezpieczeństwa, o których trzeba pamiętać przy jej wykonywaniu przeczytacie tutaj.

Zapotrzebowanie na jakie usługi w dobie kryzysu zgłaszają klienci Waszych warsztatów? Podzielcie się informacją w komentarzach pod artykułem.  

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Ryszard, 2 kwietnia 2020, 8:49 3 -1

To prawda, filtry kabinowe ostatnio schodzą na pniu. Ludzie się boją.

Odpowiedz

Jack, 2 kwietnia 2020, 11:56 3 0

Od tygodnia nikt nie zadzwonił, kończymy zaległe roboty to można ozonować, chyba siebie...

Odpowiedz

twoja stara, 2 kwietnia 2020, 21:54 10 0

ozonowanie zabija bakterie, ale nie wirusy!!! dziękuje dobranoc

Odpowiedz

Aaaaaa, 4 kwietnia 2020, 9:03 3 0

Pięć usług z tego cztery to ozonowanie, które i tak wszyscy robią za darmo że względów bezpieczeństwa ;)

Odpowiedz

ktryk, 9 kwietnia 2020, 21:04 1 0

Mechanik też człowiek jak zejdzie na korono wirusa, to se pieniądze przeznaczy na opiekę nad swoim grobem. Na przykład po wymianie filtra w kabinie chorego klienta na którym zarobi 50 zł plus koszt filtra.

Odpowiedz