Ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa nie ogranicza się tylko do przestrzeni handlowej lub innych miejsc skupiających większą liczbę ludzi. Zagrożone są również takie miejsca jak np. warsztaty samochodowe, w których często dochodzi do kontaktu z klientami. W związku z tym przygotowaliśmy listę z zaleceniami do zastosowania w warsztacie, aby chronić zarówno mechaników jak i klientów.
Warsztat samochodowy z samej istoty rzeczy to przeważnie zespół ludzi, więc tak jak w każdym zakładzie pracy, należy podjąć w nim działania prewencyjne, sprzyjające ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa – mówi Zbigniew Solarz, Rzecznik Prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Łodzi.
Na podstawie zaleceń Rzecznika oraz znajomości specyfiki pracy warsztatów, przygotowaliśmy poradnik dotyczący ograniczania rozprzestrzeniania się koronawirusa:
- Kiedy przychodzi klient, staramy się go powitać bez użycia dłoni,
- Postarajmy się zachować odległość od klienta (powyżej 1-1,5 metra),
- Dołóżmy wszelkich starań, aby miejsca pracy były czyste i higieniczne:
– powierzchnie dotykane: w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem,
– wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane, z użyciem wody z detergentem.
– warto w tej sytuacji znaleźć czas na przetarcie narzędzi, jeśli warsztat jest duży i z tego samego sprzętu korzysta większa liczba pracowników. - Dokładnie i często myjmy dłonie. Wywieśmy w widocznym miejscu informacje jak skutecznie myć ręce. Umieśćmy dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i regularnie uzupełniajmy. Upewnijmy się, że do miejsc, w których można umyć/zdezynfekować ręce mają dostęp nie tylko pracownicy, ale i klienci.
- W miarę możliwości ograniczmy wykonywanie jazd testowych samochodami klientów. W związku z koniecznością wprowadzenia pojazdu klienta do warsztatu, koniecznie wywietrzmy i zdezynfekujmy uprzednio wnętrze samochodu (informacje jak to zrobić, w dalszej części artykułu)
- Skoncentrujmy się na prawidłowym doborze części niezbędnych do przeprowadzanych napraw. Nie zamawiajmy części na zapas, wiedząc że niektóre z nich będziemy musieli odesłać. Uszanujemy w ten sposób pracę kierowców, którzy wykonując wiele kursów są bardziej zagrożeni zarażeniem.
- Zamówień części dokonujmy przez Internet lub drogą telefoniczną. Zalecamy czasowe powstrzymanie się od wizyt w oddziałach dystrybutorów i sklepach motoryzacyjnych.
- Jeżeli posiadamy terminal płatniczy, płatność za usługi przyjmujmy wyłącznie za pośrednictwem karty płatniczej. Jeżeli zmuszeni jesteśmy do przyjęcia gotówki, zachowajmy szczególną ostrożność podczas kontaktu z banknotami oraz wydawania reszty. Po zakończeniu transakcji umyjmy ręce i zachęćmy klienta do zrobienia tego samego.
- Udostępnijmy pracownikom i klientom informacje: np. ulotki inspekcji sanitarnej, przedstawiające sposoby na zachowanie ostrożności.
- Zwróćmy szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas pracy NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu, a także przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
Mechanicy mają kontakt zarówno z klientem ale też z jego samochodem, a jak wiadomo bakterie i wirusy utrzymują się na powierzchniach. Co w tej sytuacji może zrobić mechanik?
– To też bardzo ważny aspekt. W tej sytuacji właściciel warsztatu może poprosić klienta lub sam może wyczyścić przy użyciu płynu dezynfekującego w sprayu/aerozolu i ręczników papierowych, elementy samochodu, których najczęściej dotyka się dłonią, czyli kierownicę, gałkę zmiany biegów, hamulec ręczny, klamkę wewnętrzną i zewnętrzną samochodu – mówi Zbigniew Solarz, Rzecznik Prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Łodzi.
Miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem SARS-CoV-2 i nie jesteś pewny, czy mogłeś się zarazić? Po pierwsze przemyśl, czy:
- pozostawałeś z osobą chorą w bezpośrednim kontakcie w odległości mniejszej niż 2 metry przez ponad 15 minut;
- prowadziłeś rozmowę z osobą z objawami choroby twarzą w twarz przez dłuższy czas;
- osoba zakażona należy do grupy najbliższych przyjaciół lub kolegów;
- miałeś kontakt z osobami mieszkającymi w tym samym gospodarstwie domowym, co osoba chora lub w tym samym pokoju hotelowym.
Personelowi sprzątającemu miejsca, gdzie przebywał pracownik zakażony koronawriusem zaleca się zachować dodatkowe środki ostrożności:
- założenie rękawiczek jednorazowych i jednorazowej maseczki na nos i usta,
- umycie i dezynfekcje rąk po zakończeniu czynności i zdjęciu rękawiczek
i maseczki, - usunięcie maseczki i rękawiczek bezpośrednio do worka z odpadami.
Warsztaty samochodowe powinny bezwzględnie zadbać o maksymalne ograniczenie kontaktów z klientami. Szczególnie na baczności powinni mieć się pracownicy warsztatów, którzy przebywali w ostatnim czasie za granicą. Należy rozważyć czasowe zaprzestanie wykonywania pracy takich osób w warsztacie.
Jeżeli macie swoje sugestie dotyczące bezpieczeństwa pracy warsztatów samochodowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, napiszcie nam je w komentarzach pod artykułem.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Fawo, 16 marca 2020, 11:46 26 -5
Najlepszą sugestią jest chyba zamknięcie warsztatu na jakieś dwa tygodnie ..
Odpowiedz
Anonim, 17 marca 2020, 21:30 9 -26
Słuszna propozycja tylko nie dla chytrych i skąpych pracodawców
Odpowiedz
Kama, 18 marca 2020, 23:42 20 -2
Tylko z pytanie? Za co mają żyć pracownicy i właściciel???? ZUS i US czekają na kasę
Odpowiedz
aga1, 25 marca 2020, 9:35 3 0
wyobraź sobie,że są pracownicy którzy na pytanie szefa o zamknięcie warsztatu nie wyrazili zgody i chcą pracować .Wspólnie pilnujemy by klienci przestrzegali rygorów przez nas wyznaczonych,plus ozonowanie kabin samochodów i kilkukrotne biura
decyzje u mnie podejmowano wspólnie z pracownikami
Odpowiedz
Michał Moś, 18 marca 2020, 20:06 14 -1
Aleś głupi, a jak ktoś będzie potrzebował akurat naprawić pilnie auto...np. jakiś kurier czy choćby policja?
Odpowiedz
zuul, 9 kwietnia 2020, 17:19 0 -1
Kurierzy nie powinni pracować, bo wirus może się szybciej rozprzestrzeniać. A policja i inne służby mają swoje warsztaty, które na pewno nie zostaną zamknięte.
Odpowiedz
ADIK, 16 marca 2020, 13:17 9 -3
Tu trzeba konkretnych działań rządu, zamykamy wszystko , musimy to przeczekać. Będzie ciężko po czymś takim się pozbierać wszystkim, tym co prowadzą działalność gospodarczą i tym co pracują na etacie też nie będzie lekko.
Proszę wziąć przykład z HART-a, zawiesili działalność, liczy się dla nich człowiek, a nie tylko słupki ze wzrostami. Inni zamykają i tym samym zmuszają nas do siedzenia w domu.
Odpowiedz
Michal, 17 marca 2020, 10:16 11 -3
Znasz przyczyny decyzji Pana Siłki?
Odpowiedz
Termometr, 17 marca 2020, 22:20 6 -7
Przyczyną jest PREWENCYJNE działanie w trosce o zdrowie i życie Klientów i Pracowników firmy Hart.
Odpowiedz
Kadi, 16 marca 2020, 19:48 12 -5
U nas podczas przyjęcia samochodu odrazu wkładamy do wnętrza ozonator i ustawiany czas na 60minut.
Odpowiedz
Serwis, 24 marca 2020, 19:59 1 0
Wiele osób zastanawia się dziś, czy ozonowanie pomga pozbyć się koronawirusa z pomieszczeń. Lekarz apeluje również o rozsądek w obawie przed wirusami. W wielu przypadkach nie mamy pewności, czy ozonowanie jest skuteczną metodą walki. Są wirusy, na których nikt nie przeprowadzał badań pod tym kątem
Odpowiedz
Piotr, 25 marca 2020, 17:29 1 0
Nic ci nie da ozonowanie
Odpowiedz
Jaku, 16 marca 2020, 20:50 12 -13
Najlepiej po prostu zamknąć warsztat. Ale to musiała by wyjść ustawa z góry bo prywatni sami tego nie zrobią.
Odpowiedz
Kama, 18 marca 2020, 23:39 9 -4
A z czego zapłacić rachunki????
Odpowiedz
Anonim, 24 marca 2020, 20:58 0 0
O to teraz powinien się martwić nasz rząd bo nie tylko my mamy taki problem
Odpowiedz
zuul, 9 kwietnia 2020, 17:10 1 -1
Skoro kogoś nie stać na opłacenia rachunków to powinien szukać innej pracy a nie ciągnąć własną nieopłacającą się działalność .
Odpowiedz
Tomek, 16 marca 2020, 21:30 18 -12
Ludzie opamiętajcie się zamykajcie warsztaty nie czekajcie na ustawę bo pewnie takiej nie będzie. Pieniądze które zrobicie nie zwrócą wam zdrowia a co więcej życia najbliższych ja też prowadzę warsztat samochodowy postanowiłem to zamknąć na czas tej epidemii wiem że będzie ciężko się pozbierać. Polecam zrobić to samo .
Odpowiedz
Piotr, 19 marca 2020, 8:49 6 0
A kiedy skończy się epidemia?
Odpowiedz
Normalny, 20 marca 2020, 20:48 0 0
Aleś ty jest głupi, zamknąłeś warsztat bo ci nie szło, a wykręcasz się pierdołami.
Zamknąłeś to bardzo dobrze, więc się zamknij i piepsz głupot, jednego cymbała mniej
Odpowiedz
Grisza GREMETECH AUTO SERWIS, 16 marca 2020, 22:27 11 -5
Prowadzę warsztat i wpadłem na pomysł żeby klient po wjeździe na plac postawił auto w wyznaczonym miejscu, z odpalonym silnikiem włączonym nadmuchem i obiegiem wewnętrznym, po opuszczeniu auta przez klienta wrzucam ozonator na15 min. Poczekalnia od dziś nie działa, nie odwozimy klientów, nie witamy się przez uścisk dłoni, klient ma zakaz wejścia na warsztat, czaly czas nosimy rękawiczki nitrylowe, chlopaki nie mają wogóle styczności z klientami, ja rozliczam się na zewnącz przy wydaniu auta szybko i sprawnie jak klient rozlicza sie gotówką kase wrzucam do kartonu i odpalam w nim na chwile ozonator. A jak wiemy ozon niszczy wirusy i bakterie.
Odpowiedz
Qbas, 17 marca 2020, 8:27 9 -5
A jak wkładacie ten ozonator do samochodu , to na bezdechu i w kombinezonie + masce przeciwwirusowej ???? Bo inaczej to i tak jesteście narażeni ...
Odpowiedz
Kama, 18 marca 2020, 23:47 2 -5
Kto wkłada ozonator do środka.....nie ośmieszaj się jak nie znasz jego zasady działania
Odpowiedz
Tomek, 25 marca 2020, 17:37 0 0
Oni granaty wrzucaja i mowia ze odgrzybione ?
Odpowiedz
Warsztatowy, 22 marca 2020, 13:18 5 -2
Ozon nie niszczy wirusów!! - wprowadzacie siebie i ludzi w błąd!
Zastanówcie się co piszecie, a nie piszecie bzdury i ozonujecie kasę w kartonach!
Odpowiedz
Radek, 25 marca 2020, 17:31 0 0
Brawo wkoncu to jest wlasnie ta wspaniała wiedza na temat ozonowania naszych wspaniały wlasciecieli wspaniałych warsztatow bez pojęcia ktoś im sprzeda powie co.i jak i lecimy z koksem
Odpowiedz
DaroWars., 17 marca 2020, 20:42 2 -1
Witam.
Wydaje się iż powinno się ograniczyć jazdy testowe z klientami w kontekście poszukiwania prawdopodobnych usterek. Jeśli jest to konieczne to ok ale bez klienta.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
Anonim, 18 marca 2020, 22:41 9 -2
Witam jestem właścicielem serwisu szybkich napraw nie wyobrażam sobie naprawy samochodów nie narażając siebie pracowników i właścicieli pojazdów kiedy mamy do czynienia z naprawą i do tego wymiany opon tym bardziej że teraz przyjeżdżają auta z zagranicy dlatego postanowiłem zamknąć warsztat pozdrawiam
Odpowiedz
Kama, 18 marca 2020, 23:38 2 -3
Przed wjazdem na warsztat ozonujemy kabinę,po naprawie jeździe próbnej, ponownie jest ozonowa na
Odpowiedz
Radek, 25 marca 2020, 17:47 2 -4
wszystkie działania ozonu dotyczą przede wszystkim komórek bakteryjnych, a nie patogenów wirusowych. Z tego względu ozonator nie będzie miał żadnego zastosowania w przypadku mieszkań, pieniędzy czy samochodów. Tę metodę można wykorzystać do dezynfekcji po kwarantannie, tak aby oczyścić powietrze.
Odpowiedz
Donie, 21 marca 2020, 17:12 0 -1
Jest jeszcze inne rozwiązanie Takie rozwiązanie się taką usługę już od roku stosuje olsztyński warsztat dzięki programowi dla warsztatów Service View kontakt z klientem jest bardzo ograniczony. Emailem wysyła się film z naprawy wraz z kosztami naprawy. i Zastosować usługę Door to Door. Takie rozwiązanie to powinien mieć każdy szanujący warsztat który dba o klienta i o rozwój.
Odpowiedz
Pracownik, 22 marca 2020, 12:08 1 -1
Pracuje w warsztacie i staram się unikać kontaktu z klientem, chciałabym zostać w domu na czas Kwarantanny ale muszę chodzić do pracy by zarobić na Rodzinę. Najbardziej obawiam się o moich bliskich, jak złapie coś w pracy to moja rodzina też się zarazi o dmnie. Co mogl bym zrobić? Zależy mi na pracy i chce tam pracować ale boję się o zdrowie mich bliskich...
Odpowiedz
Blacharstwo, 22 marca 2020, 14:00 6 0
Prowadzę serwis. W związku z panującą sytuacją zamknąłem działalności. Myślący wiedzą dlaczego.
Odpowiedz
Wulkanizator, 24 marca 2020, 15:29 1 0
Prowadzę zakład wulkanizacji. Przyjeżdża do mnie klient, mogę się z nim nie witać i "trzymać go" na dwa metry od siebie, ale mam inne pytanie. Czy wirus może być na oponie czy kole samochodowym, z którym muszę mieć kontakt?
Odpowiedz
Serwis, 24 marca 2020, 18:41 0 0
Na oponach jak wiesz jest najwięcej zarazy ale czy ta zaraza się uczepi to nikt nie jest wstanie ci powiedzieć ale do wymiany opon i tak musisz przyjąć auto żeby wjechać na podnośnik i wyjechać jeśli chciałbyś żeby klient sam wyjeżdżał to wiesz że nie wszyscy klienci a najbardziej starsze kobiety same nie wiadomo bo się boją a auta przecież nie odkazisz pozdrawiam
Odpowiedz
Allicja, 24 marca 2020, 17:12 1 0
Czy w związku z dzisiejszymi(24.03) decyzjami rządu należy zamknąć zakład wymiany opon do 11 kwietnia
?
Odpowiedz
Martin, 24 marca 2020, 18:13 0 0
https://motofocus.pl/informacje/nowosci/83549/apel-do-rzadu-o-zapewnienie-dalszego-funkcjonowania-warsztatow-motoryzacyjnych
Odpowiedz
Błazej, 25 marca 2020, 9:31 0 0
Alicjo, dlaczego? Skąd ten pomysł?
Odpowiedz
Jacek, 25 marca 2020, 13:13 0 0
nie sądzę aby znaczyło to, ze trzeba zamykać, tyle że bedzie mniej klientów
Odpowiedz
Pracownik, 30 marca 2020, 19:16 0 0
Witam jak się ma prawo do ręcznych myjni samochodowych, gdzie trzeba sprzątać wnętrze samochodu klienta A nie przestrzegane są normy sanepidu w kwestii korona wirusa.
Odpowiedz
Anna, 31 marca 2020, 19:20 0 0
Proszę mi powiedzieć a co w przypadku myjni samochodowych? Trzeba zamknąć w obecnej sytuacji?
Odpowiedz
Maks, 1 kwietnia 2020, 1:41 1 0
Opiszę jak jest u mnie może komuś pomogę. Prowadzę wulkanizację, jestem sam. Klienci zapisują się przez telefon na wymianę opon, od razu po zakończeniu rozmowy wysyłam każdemu smsa o treści : Prosze podjechac pod brame i zaczekac w samochodzie, jak bedzie wolny warsztat ja poprosze o wjechanie do warsztatu i na czas wymiany opon trzeba pozostac w samochodzie. Ja sam wyjme opony i zaladuje. Przyjezdzamy sami bez osob towarzyszacych. To wszystko dla wspolnego bezpieczenstwa. Do zobaczenia.
Uwierzcie ze to klienci sobie chwalą i do tego się stosują. Trzeba sobie radzić i podpowiadać bo zamykanie nie jest dobre dla nikogo, musimy zarabiać aby żyć i wolę zarobić mniej niż nic.
Co do ozonowania, zajmuję się tym 6lat, jest super, ale koronawirusa nie zabija więc uważajcie na siebie lepiej spsikać alkoholem 70%, klamki wewnątrz i na zewnątrz, kierownicę lewarek zmiany biegów i co jeszcze chcecie tylko nie wycierajcie szmatką bo zabierzecie alkohol który ma działać a co gorsze przy okazji wirusa, alkohol sam odparuje.
Życzę Ci zdrówka. ?
Odpowiedz
Kris, 9 kwietnia 2020, 16:57 0 0
Najlepiej zamknąć warsztat. Odpocząć psychicznie od wszystkich natrętnych klientów i mądrali co się szkolą na internecie jak to się naprawia samochody. Niestety dzisiaj najważniejsza jest kasa a nie zdrowie.
Odpowiedz
nosto, 9 kwietnia 2020, 18:42 0 0
Jestem pracownikiem warsztatu i mój pracodawca nie zapewnił żadnych środków ochrony ani dla mnie jako pracownika ani dla klientów. Co mam zrobić w takiej sytuacji?
Odpowiedz
Janusz, 13 kwietnia 2020, 18:06 0 0
Kto zapłaci za dezynfekcję samochodu klienta ? Ja do interesu nie będę dokładał.
Odpowiedz