Wyniki finansowe Grupy Auto Partner po I półroczu 2019 r.

, 17 września 2019, 12:49

Grupa Auto Partner po I półroczu 2019 roku utrzymała dwucyfrową dynamikę sprzedaży i wypracowała przychody na poziomie 719,6 mln zł. Wpłynęła na to głównie sprzedaż zagraniczna, która wzrosła o 53% r/r, a także 18-proc. wzrost sprzedaży w kraju. Poziom sprzedaży w II kwartale 2019 r. wyniósł 392,9 mln zł.

Grupa odnotowała w I półroczu 2019 wzrost zysku brutto ze sprzedaży (+25% r/r). Wskaźniki rentowności Grupy były niższe na wszystkich poziomach r/r, na co wpływ miały przejściowo wyższe koszty związane z rozwojem Grupy (rozbudowa sieci sprzedaży, pozyskiwanie nowych rynków) oraz presja płacowa i wzrost zatrudnienia w II kwartale 2019. Zysk netto Grupy po 6 miesiącach 2019 roku wyniósł blisko 29 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu (29,6 mln zł.). W samym II kwartale zysk wyniósł 13,5 mln zł.

Auto Partner rozbudowuje ofertę produktową oraz rozszerza sieć dystrybucji otwierając nowe filie. W I półroczu spółka uruchomiła 5 nowych filii oraz rozpoczęła dystrybucję części na nowych rynkach zbytu. Grupa realizuje obecnie sprzedaż w większości krajów europejskich. 62% przychodów Grupa wypracowała w Polsce, z kolei 38% na rynkach zagranicznych.

W I półroczu 2019 roku wzrósł udział (o 5 pp.) sprzedaży eksportowej w łącznych przychodach Grupy charakteryzującej się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami stałymi. Dynamiczny rozwój, działania związane z pozyskiwaniem nowych rynków zbytu i odbiorców, w połączeniu z widocznymi już wcześniej czynnikami rynkowymi (presja płacowa, rosnące stawki w transporcie) skutkowały niższą rentownością w II kwartale
i I półroczu br.

Utrzymujemy szybkie, dwucyfrowe tempo rozwoju dostosowując się do popytu rynkowego. Liczba rejestracji aut utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie zarówno w kraju jak i w Europie. Silna dywersyfikacja produktowa i geograficzna pozwala nam na wzrost skali działania i większą elastyczność na stale zmieniającym się rynku. II kwartał obarczony czynnikami związanymi z rozwojem jak i rynkowymi był słabszy rok do roku pod względem rentowności, niemniej jednak wypracowaliśmy solidny zysk netto w wysokości 13,5 mln zł. Pracujemy nie tylko nad skalą, ale także dobrą rentownością. Chcemy ją poprawić w kolejnych okresach. Nowe filie oraz nowe rynki zbytu stopniowo będą pozytywnie przekładały się na nasze wyniki. Inwestujemy w dalszą informatyzację procesów, co jest naszą silną przewagą – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner SA.

Zdobywamy wiele nowych rynków zbytu, pozyskujemy kolejnych klientów. Mamy dobre perspektywy rozwoju. Sprzyja nam rosnąca siła nabywcza zarówno w Polsce jak i Europie oraz stale rosnący park samochodowy. Właściciele aut, niezależnie od koniunktury, będą sięgać po nowe części samochodowe, a my chcemy być jednym z największych beneficjentów rosnącego rynku części samochodowych w Polsce i Europie – dodaje Aleksander Górecki.

WYNIKI FINANSOWE GRUPY PO I PÓŁROCZU 2019

PLN’000 1H 2019 1H 2018 Zmiana% 2Q 2019 2Q 2018 Zmiana%
Przychody ze sprzedaży 719 574 557 350 +29% 392 893 303 420 +29%
Sprzedaż w Polsce 446 448 378 335 +18% 242 395 200 305 +21%
Sprzedaż zagraniczna 273 126 179 015 +53% 150 498 103 115 +46%
Zysk brutto ze sprzedaży 183 141 146 117 +25% 96 290 78 761 +22%
Marża brutto na sprzedaży 25,45% 26,22% -0,77 pp. 24,51% 25,96% -1,45 pp.
EBITDA 49 545 44 926 +10% 23 921 23 868 0%
Marża EBITDA 6,89% 8,06% -1,18 pp. 6,09% 7,87% -1,78 pp.
EBIT 40 647 40 728 0% 19 199 21 740 -12%
Marża EBIT 5,65% 7,31% -1,66 pp. 4,89% 7,16% -2,28 pp.
Zysk brutto 36 129 37 079 -3% 16 833 20 707 -19%
Zysk netto 28 954 29 569 -2% 13 466 16 674 -19%
Marża netto 4,02% 5,31% -1,28 pp. 3,43% 5,50% 2,07 pp.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 września 2019, 15:17 5 -6

W centralnej Polsce w filii AP oferują kierowcy 1800 na rękę, co chwila są nowe łepki, ciekawe jaka rentowność będzie za 2 lata jak będą musieli płacić 3000, bo na razie widać, że jest to kosztem pracownika.

Odpowiedz

Prezes, 17 września 2019, 20:25 6 -1

A ile będą kosztować bułki w piekarni, jeśli Mariolka przy kasie będzie zarabiał 3000 zł, ile będą kosztować pietruszka, jeśli pani Krysia z warzywniaka również zarobi 3000zł ? Jaka będzie wtedy rentowność tysiąca firm w PL?

Odpowiedz

Jogi, 17 września 2019, 19:51 4 0

Nie dawno na weselu poznałem kilka osób ze stolicy Meksyku. W dużym serwisie sprzedawca części przy ladzie zarabia równowartość 800 USD. Niby niewiele więcej lub podobnie jak w AP. Tylko jaka jest siła nabywcza 800USD w Meksyku a jaka w Wwie??? Gdzie my się znajdujemy po 30 latach tzw przekształceń ustrojowych??

Odpowiedz

morty, 18 września 2019, 10:46 11 -1

Nie licząc sprzedawców pracujących u ajenciarzy/franczyzowców/kierowników kontraktowych - czyli goła podstawa + nienajgorsza premia pod stołem - gwarantuję ci, że mało kto w AP na stanowisku sprzedawcy zarabia 3200zł (ok 800$). Dla ph ugrać 3200zł to również ciężki kawałek chleba.
A teraz sie zastanówcie, jaka odpowiedzialność leży codzień na sprzedawcy części samochodowych i w jakim stresie pracują te chłopaczki.
Porozmawiajcie po godzinach pracy z jakimkolwiek sprzedawcą mającym staż nie krótszy niż 2 lata. 90% z nich to przepracowani, nieświadomi młodzi ludzie, którym szefostwo funduje pranie mózgu coachingowymi motywacjami. Garstka z nich zostaje na dłużej. Ja wytrzymałem 11 lat, zmarnowane przynajmniej 8 lat życia. Wyniki miałem bardziej niż zadowalające - przez cały staż pracy miałem wybór między 3 wiodącymi hurtowniami - o brak pracy nie mogłem się martwić.
Kolejna ważna rzecz - nawet jeśli jakimś cudem jesteś tytanem pracy wyrabiającym każdy narzucony target - firmy nie pozwolą ci ich wyrabiać cały czas. Targety premiowe i oddziałowe konstruowane są tak, abyś cały rok pracował na pełnych obrotach. Oczywiście bez błędów w doborze części ; ) Po kilku latach wyrwany w środku nocy będziesz umiał wyrecytować numer klienta i jego ostatnie zamówienie. Zdobyte zaufanie, gratisy w postaci czapeczek i długopisów, prezentowe 'flaszki', klimat w pracy czy relacje z klientami nie są w stanie zrekompensować zszarganych nerwów i straconego honoru. Bo tak jak pracowników traktuje szefostwo, to chyba tylko gorzej jest w "warszafskich korpo-kotłach". Temat rzeka, zbyt wiele do ujęcia. Faktem jest, że firmy te mają bardzo złe opinie na rynku pracy. Dlatego koledzy.... uczcie się, aby omijać te stanowiska z daleka ; )

Odpowiedz

mr x & my y, 18 września 2019, 14:28 8 -1

10 lat pracy na stanowisku PH. Nic dodać nie trzeba. Omijać, dla nich jesteś tylko numerem w tabeli. Pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz, 19 września 2019, 12:19 2 -5

Zastanawia mnie dlaczego rzekomo były pracownik - czyli nie mający już nic do stracenia, ukrywa się pod nickiem nie podając oddziału dla którego pracował. Niech ktoś po drugiej stronie ma szansę odpowiedzieć na zarzuty. Z każdej strony zalewa nas żałosny, często nieuzasadniony hejt, a frustraci wylewają żal z powodu swych niezrealizowanych ambicji. Do diabła ludzie; jesteśmy kowalami własnego losu!! Jeśli gdzieś Wam źle, to nikt Was przecież do niczego nie zmusza, podejmuje decyzje, zmieniajcie pracę, rozwijajcie się - ale nie obrzucajcie błotem!! Lepszego nastawienia do życia życzę!!

Odpowiedz

mr x & mr y, 19 września 2019, 13:50 3 0

Łukasz.Ty chyba nie wiesz o co prosisz. jak, ludzie którzy odeszli z hurtowni mają przedstawić się z imienia i nazwiska? Pomyśl.

Odpowiedz

Łukasz, 23 września 2019, 9:36 0 -4

A co im się kończy ważność imienia i nazwiska jak odchodzą? I nie napisałem "z imienia i nazwiska". Imię, filia Kozia Wólka i wystarczy.

Odpowiedz

mr x & mr y, 23 września 2019, 10:05 4 0

Jasne. Do tego okres zatrudnienia, warunki zatrudnienia, imię i nazwisko oraz oddział.

Odpowiedz

rick, 19 września 2019, 15:54 3 0

Zapomniałeś dodać, że hurtownie żerują na niewiedzy i braku doświadczenia zazwyczaj bardzo młodych sprzedawców. Ambicje tu nie mają znaczenia, gdyż są skutecznie tłumione przez takich jak ty.

Odpowiedz

Anonim, 22 września 2019, 13:45 3 0

Problem z takimi firmami jak AP i inne duże hurtownie polega na tym, że co kwartał prześcigają się w publikowaniu wyników o dwucyfrowych wzrostach i o niebotycznych zyskach, a czytający to ich kierowca pyta zara zara o co tu chodzi. Nie chodzi tu o to, że jak ktoś tu powiedział jesteś kowalem swojego losu idź gdzie indziej tylko, że taka firma nie widzi problemu oferując kierowcy taką stawkę.

Odpowiedz

RealMarket, 25 października 2019, 16:51 0 0

Rozumiem, że Prezes Górecki musi być pod publiczkę niepoprawnym optymistą, ale czytajmy publikowane dane ze zrozumieniem. Przyzwoitość dziennikarska wymaga zaznaczenia, że zysk netto za pierwsze półrocze spadł o ponad 2%. Natomiast w drugim kwartale 2019 r. Auto Partner zarobił na czysto o ponad 19% mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej!
Czytając powyższy artykuł odnosi się wrażenie, że wszystko jest w AP najlepszym porządku. Jak odbiera to rynek widać w tym tekście z "Parkietu": [LINK]

Odpowiedz