Inteligentne opony przyszłości okiem Goodyear’a – relacja

, 20 czerwca 2018, 15:04

Firma Goodyear zaprezentowała, po raz pierwszy w Polsce, koncepcyjne opony z sensorami pozwalającymi na zbieranie i analizowanie danych przez koła. Przedstawiono również koło z możliwością przeprowadzania fotosyntezy, czyli zamieniania dwutlenku węgla w tlen.

Opony EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive oraz inteligentnej Eagle F1 Asymetric 3, a także koncepcyjne koło Oxygene przyjazne środowisku miały swoją premierę na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie. Premiera w Polsce odbyła się na konferencji Goodyear w Warszawie.

Kompletny system składa się z opon, czujników i algorytmów pracujących w chmurze. Komunikacja między użytkownikiem, właścicielem pojazdu bądź operatorem floty odbywa się w czasie rzeczywistym przy pomocy specjalnej aplikacji. Takie rozwiązanie stały dostęp do informacji o stanie ogumienia.

Schemat działania jest następujący. Dane o aktualnym stanie ogumienia są zbierane przez sensory umieszczone w oponie i w czasie rzeczywistym analizowane przez algorytm opracowany przez inżynierów. Przesortowane dane są udostępniane w aplikacji, w postaci informacji o stopniu zużycia opon, ich temperaturze oraz ciśnieniu.

Opona z systemem filtrującym powietrze

Koncepcyjna opona Goodyear Oxygene wyróżnia się budową – w jej skład wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.

Bieżnik opony Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.

– Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) pozwala na łączenie różnych dziedzin w jedną całość. Można powiedzieć, że sztuczna inteligencja nabiera holistycznego charakteru, tzn. coraz więcej modułów – jak sensoryka, uczenie maszynowe – jest łączonych w jednym projekcie w systemy kontekstowe, które pozwalają na lepsze dostosowanie się produktu do warunków zewnętrznych. Ten trend jest coraz bardziej widoczny w medycynie, finansach, ale prym w tym wiedzie motoryzacja. Opona Goodyear Oxygene doskonale wpisuje się w cykl tych przemian – komentuje dr Aleksandra Przegalińska, futurolog, ekspert ds. sztucznej inteligencji.

Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Absorbująca wstrząsy konstrukcja wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą Opona posiada otwartą strukturę, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.

Oxygene wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.

Oxygene wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

Komentarze

Brak komentarzy