Żółty Anioł dla nowego systemu ABS do motocykli

10 maja 2010, 0:00

Pierwszy na świecie system ABS dla motocykli firmy Bosch został nagrodzony przez ADAC nagrodą Żółty Anioł 2010. Według ekspertów wyposażenie jednośladów w system ABS pozwoliłoby na obniżenie liczby ofiar śmiertelnych w przypadku osób kierujących motocyklami o 12 proc.

Niemiecki Automobilklub ADAC przyznał firmie Bosch wyróżnienie Żółty Anioł 2010 („Gelber Engel”) za opracowanie nowego systemu ABS dla motocykli. Pierwszym miejscem w kategorii „Innowacje i środowisko” jurorzy uhonorowali potencjał poprawy bezpieczeństwa, jaki oferuje ten system.

– „Nowa konstrukcja sprawiła, że system stał się dostępny dla motocykli wszystkich klas” – tłumaczy Struth – „Ma to na celu pomoc w możliwie jak najszybszym upowszechnieniu techniki, która ratuje życie. W tym roku Bosch po raz trzeci otrzymał prestiżową nagrodę, przyznawaną od 2005 roku za opracowanie innowacyjnych produktów.” – powiedział prezes działu Chassis Systems Control.

Bosch produkuje systemy bezpieczeństwa aktywnego do motocykli już od roku 1994. Dotychczasowe systemy ABS wszystkich producentów bazowały na rozwiązaniach dla samochodów osobowych. Konstruktorzy Bosch opracowali nową generację ABS dedykowaną wyłącznie motocyklom. Nowy system „ABS 9 base“ ma mniejsze wymiary i jest lżejszy, waży zaledwie 0,7 kg, a to oznacza, że jest o połowę mniejszy i lżejszy od systemów poprzedniej generacji. Koszty produkcji zostały obniżone, co stanowi ważny argument dla szybkiego upowszechnienia się systemu we wszystkich motocyklach z hydraulicznym układem hamulcowym. System ABS do motocykli jest elementem modułowej generacji Bosch, której pierwszy wariant wszedł do produkcji seryjnej w listopadzie 2009.

Badania przeprowadzone w Niemczech wykazują, że liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach samochodowych zmniejszyła się od roku 1970 o ponad 80 proc., natomiast liczba ofiar wśród kierowców motocykli utrzymuje się od wielu lat na niezmienionym poziomie. W 2008 roku wynosiła 822 osoby. Ryzyko utraty życia podczas kierowania motocyklem jest przy takim samym dystansie kilometrów o 20 razy większe niż podczas kierowania samochodem osobowym.

System ABS jest w opinii ekspertów bardzo ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo jazdy. Badanie opublikowane przez Federalny Urząd Nadzoru Autostrad (BASt) w 2008 roku dowodzi, że przy wyposażeniu wszystkich motocykli w system ABS liczba ofiar śmiertelnych w przypadku kierujących motocyklami mogłaby zostać obniżona o 12 procent. Zaprezentowane w październiku 2009 badanie szwedzkiego urzędu dróg Vägverket wykazuje jeszcze większą skuteczność systemu: zastosowanie ABS mogłoby zmniejszyć ilość wszystkich kolizji z udziałem rannych o 38 proc., zaś ilość wszystkich ciężkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym o 48 procent.

Dzięki aktywnemu systemowi bezpieczeństwa kierowcy motocykli mogą w sytuacjach krytycznych łatwiej zahamować, a przede wszystkim uniknąć zablokowania kół i wywrócenia motocykla. Znacznemu skróceniu ulega droga hamowania. Jednak dotychczas system ABS posiadał tylko co dziesiąty nowo wyprodukowany motocykl w Europie, a na świecie nawet co setny, zaś w autach osobowych ABS występuje w 4/5 aut.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!