Pedał gazu zaoszczędzi paliwo

, 27 stycznia 2016, 11:14

Wszystkie technologie oszczędzające paliwo są niewiele warte, jeśli styl jazdy kierowcy nie będzie optymalny. Bosch stworzył technologię, która potrafi zredukować spalanie nawet o 7 procent.

Noga kierowcy jest odpowiedzialna za jedną czwartą poziomu zużycia paliwa. By zwiększyć oszczędności, część kierowców decydowała się na kursy ekonomicznej jazdy. Bosch opracował aktywny pedał przyspieszenia, który drganiem informuje o przekroczeniu granicy między lekkim dotknięciem pedału a nadmiernym wciśnięciem.

– Aktywny pedał przyspieszenia Bosch pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, a także ostrzega go o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach – mówi Stefan Seiberth, dyrektor działu Gasoline Systems w Robert Bosch GmbH.

Pedał podpowie, kiedy zwolnić

Jeśli pojazd posiada system wspomagania kierowcy, to pedał przyspieszenia staje się wskaźnikiem ostrzegawczym: w połączeniu z systemem nawigacji lub kamerą, która rozpoznaje znaki drogowe, pedał przyspieszenia przekazuje kierowcy w sposób dotykowy ostrzeżenie, jeśli na przykład zbliża się on do niebezpiecznego zakrętu ze zbyt dużą prędkością.

Informacje zwrotne, które kierowca otrzymuje z pedału, pozwalają mu uzyskać zmniejszenie zużycia paliwa na poziomie nawet 7 procent. Niesie to za sobą również redukcję emisji CO2. Jest to możliwe dlatego, że pedał przyspieszenia może być sprzężony z innymi funkcjami samochodowymi, np. z układem przełączania biegów. Do tej pory jedynym sygnałem wskazującym na konieczność zmiany biegu, jaki mieli kierowcy, były małe strzałki znajdujące się w zestawie wskaźników.

Aktywny pedał przyspieszenia posiada opcję wyczuwalnego sygnalizowania najlepszego momentu do zmiany biegów. – Pedał informuje kierowcę w momencie, gdy krzywe przyspieszenia i zużycia paliwa przecinają się – mówi Stefan Seiberth. Jeśli jednak kierowca nadal będzie chciał przyspieszać, to wyczuje niewielki opór na pedale.

Hybrydy: wcześniejsze ostrzeżenie o ponownym uruchomieniu silnika spalinowego

Dodatkowy potencjał dla oszczędzania paliwa daje połączenie z systemami Start-Stop i „żeglowania” – sytuacji w której silnik jest wyłączany w trakcie jazdy w celu zmniejszenia spalania. Bosch szacuje, że dzięki temu rozwiązaniu okres wstrzymywania pracy silnika może obejmować 30 procent całej podróży. Pedał przyspieszenia może być tak ustawiony, aby przekazywać niezwłocznie informację zwrotną, gdy tylko tryb „żeglowania” będzie możliwy do realizacji. Pedał daje również wiele możliwości do oszczędzania paliwa w hybrydach, ponieważ przekazuje kierowcy informację, kiedy silnik elektryczny może zastąpić w przekazywaniu napędu silnik spalinowy, dzięki czemu kierowca może zmniejszyć nacisk na pedał przyspieszenia.

Aktywny pedał przyspieszenia wpływa nie tylko na oszczędzanie paliwa przez pojazd. Może także zapewnić samochodom większe bezpieczeństwo, bowiem może się łączyć z całym szeregiem systemów wspomagania kierowcy. Na przykład w połączeniu z systemami ostrzegania o kolizji pedał może emitować wibracje ostrzegające kierowcę, aby dalej nie przyspieszał. Prosta zmiana ustawień oprogramowania pozwala dopasować rodzaj i siłę odczuwanych informacji zwrotnych indywidualnie do specyfikacji samochodu.

Pedał ostrzeże o jadących pod prąd i o korkach

Pedał przyspieszenia Bosch może być połączony z kamerą, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości. Jeśli kierowca przekracza dozwoloną prędkość, pedał przyspieszenia będzie ostrzegał go o tym poprzez wibrowanie lub wywieranie nacisku przeciwnego. Łączność internetowa otwiera jeszcze więcej możliwości. Poprzez wibrujący pedał, samochód podłączony do internetu przekaże kierowcy ostrzeżenia o niebezpiecznych sytuacjach – o pojazdach jadących pod prąd, nieoczekiwanym korku, skrzyżowaniu i innych zagrożeniach występujących wzdłuż planowanej trasy.

Dowiedz się więcej

Bosch coraz bliżej autonomicznych samochodów
Bosch coraz bliżej autonomicznych samochodów

Japonia, to po Niemczech i USA trzecie państwo, w którym Bosch testuje zautomatyzowaną jazdę samochodem. Bardzo możliwe, że technologia ta, niedługo uzyska pozwolenie do poruszania się po drogach. Po Niemczech i Stanach Zjednoczonych, Bosch testuje technologię automatyzacji jazdy samochodem w Japonii. W pierwszej kolejności inżynierowie z Boscha pracują nad wprowadzeniem funkcji pilota autostradowego (highway pilot), która umożliwi, począwszy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

rew, 28 stycznia 2016, 21:05 0 0

a później naprawa silnika po zbyt niskich prędkościach obrotowych z za dużym obciążeniem.

Odpowiedz

jacykow, 3 lutego 2016, 13:20 0 0

Pedał podpowie, kiedy zwolnić?

Odpowiedz