Części zasypują dziurę po jabłkach

, 15 września 2014, 13:03

Produkcja, sprzedaż krajowa i eksport części samochodowych z roku na rok dynamicznie rosną. To niezwykle istotne w kontekście kłopotów innych branż, spowodowanych napiętą sytuacją międzynarodową. Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to 900 firm zatrudniających ponad 116 tysięcy osób. Ich przychody ze sprzedaży sięgają 60 mld zł, eksportują towary o wartości 30 mld zł.

Zdjęcie: MGTe optymistyczne dane zostały zaprezentowane na konferencji prasowej wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego oraz Alfreda Franke, prezesa Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, poświęconej prezentacji raportu „Branża motoryzacyjna w Polsce. Liczby, podsumowania, analizy”.

– „Polski przemysł motoryzacyjny to setki niezależnych firm zajmujących się produkcją części i akcesoriów motoryzacyjnych. Tworzą one. 75 proc. miejsc pracy, dzięki którym przemysł motoryzacyjny dynamicznie się rozwija i zwiększa swój potencjał eksportowy" – powiedział wicepremier Janusz Piechociński.

Wielkość eksportu części samochodowych jest aż trzy razy większa, niż w przypadku tradycyjnie postrzeganego jako narodowy skarb węgla, koksu i brykietów. Przez ostatnie 10 lat eksport produkowanych w Polsce części i akcesoriów wzrósł dwukrotnie. Co więcej, jego wartość ciągle rośnie – z 27,5 mld zł w 2012 roku do 29,9 mld zł w 2013 r. To aż o 7,8 mld zł  więcej niż wartość eksportu pojazdów, która wyniosła 22,1 mld zł.

– „Z naszego kraju eksportuje się ponad 1 mln ton części motoryzacyjnych. To 90 razy tyle, ile waży konstrukcja Stadionu Narodowego." – obrazowo przedstawił temat Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

– „Korzystna tendencja w zakresie produkcji części i akcesoriów utrzymuje się  także w 2014 roku. W pierwszym kwartale przychody producentów ze sprzedaży części wyniosły 16,1 mld zł, co stanowi 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego" – zauważył Franke.

Zdjęcie: MGW magazynach największych dystrybutorów znajduje się asortyment dochodzący do 250 tysięcy części i akcesoriów (w liczbie proporcjonalnej do popularności danej części). Całkowita powierzchnia hal magazynowych wynosi ponad 600 tysięcy metrów kwadratowych, czyli tyle co pięć Pałaców Kultury i Nauki. Polscy dystrybutorzy części są doskonale zorganizowani logistycznie. W ciągu godziny roboczej z ich magazynów wydawanych jest ponad 90 tys.części. Samochody dostarczające je do warsztatów pokonują w ciągu doby odległość równą 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Dynamika wzrostu sprzedaży części wyniosła w 2013 roku 12,6 proc. w segmencie osobowym i 10,5 proc. w segmencie ciężarowym. Udział eksportu w przychodach dystrybutorów sięga 14,7 proc. W pierwszym kwartale tego roku niemal 100 proc. pytanych producentów i dystrybutorów części zadeklarowało wzrost przychodów w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Obecnie odsetek ten oscyluje w granicach około 70 proc.

W Polsce działa około 19,5 tys. warsztatów niezależnych obsługujących samochody osobowe i ciężarowe. 13,5 tysiąca z nich świadczy pełen zakres napraw, 6 tysięcy to firmy wyspecjalizowane. Zatrudnienie w segmencie warsztatów osobowych i ciężarowych przekracza 106 tys. osób. W ciągu minionego roku w warsztatach niezależnych odnotowano 32,1 mln wizyt klientów.

To, jak niezwykle istotnym elementem polskiej gospodarki jest niezależny rynek motoryzacyjny najlepiej obrazują przychody budżetowe i wysokość składek odprowadzanych do ZUS, które wg szacunków łącznie wyniosły 12 mld zł. Wartość podatków dochodowych wyniosła w 2013 r. 1,8 mld zł. Znacznie wyższa była wartość podatku VAT – wyniosła  5,5 mld zł. Na konta ZUS trafiły z tego sektora 4,7 mld zł.

Dowiedz się więcej

Już wkrótce IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego
Już wkrótce IX Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego

Po raz dziewiąty Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych organizuje konferencję niezależnego rynku motoryzacyjnego. Tym razem odbędzie się ona w budynku Ministerstwa Gospodarki. Konferencja odbędzie się 27 listopada 2014 r. w Sali pod Kopułą Ministerstwa Gospodarki, przy Placu Trzech Krzyży 3/5 w Warszawie. Została objęta Patronatem Honorowym Ministra Gospodarki oraz patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju […]

Pozyskiwanie nowych kadr – wyzwanie dla branży motoryzacyjnej
Pozyskiwanie nowych kadr – wyzwanie dla branży motoryzacyjnej

Pierwszy kwartał tego roku przyniósł 12-procentowy wzrost produkcji części samochodowych. Jej wartość w skali roku to aż 30 mld zł. Znaczna część podzespołów trafia za granicę. Produkcja części napędza inwestycje w nowe miejsca pracy, choć przedstawiciele branży podkreślają, że system szkolenia nowych pracowników nie nadąża za rozwojem sektora produkcji. Polski rynek części motoryzacyjnych już od […]

Wykaz zakazanych części samochodowych do ponownego użycia
Wykaz zakazanych części samochodowych do ponownego użycia

Jednym z najczęstszych pytań zadawanych mechanikowi jest: „Czy nie da się kupić tej części taniej?”. Pomimo iż jest lista części, które można regenerować i kupić używane, istnieje również lista tych podzespołów, których ponowne użycie jest nielegalne i regulowane rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Ministerstwo nie bez powodu stworzyło "Wykaz przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 września 2014, 21:08 0 0

Byłoby więcej Vat-u gdyby 90% nie szło na paragony!!!!!!!!

Odpowiedz

Anonim, 18 września 2014, 8:44 0 0

I cała branża funkcjonuje tak dobrze dzięki największej szarej strefie w całej gospodarce narodowej. I to jest specjalność made in Poland, niestety.... Może nawet większej od tej nielegalnej, typu narkotyki,prostytucja,alkohol,papierosy itp. Nie każdy bierze, nie każdy korzysta z panienek,nie każdy pije i pali , ale każdy furę musi mieć, na złość sąsiadowi, a co... Rzeczpospolita samochodowa. "Obyś chciał tu żyć..."

Odpowiedz