Koncepcyjna opona Goodyeara prezentowana w Genewie

, 7 marca 2014, 9:15

Podczas targów Geneva Motor Show 2014, Goodyear zaprezentował koncepcyjną oponę dla aut klasy SUV.

Goodyear na targach w Genewie

Koncepcyjna opona nie ma jeszcze nazwy, ale znana jest już jej konstrukcja. Powstała w oparciu o standardową oponę do samochodów klasy SUV z szerokim, centralnym rowkiem. Dzięki temu opona ma mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią, co zmniejsza opór toczenia i przekłada się na poprawę efektywności paliwowej oraz redukcję emisji dwutlenku węgla. Zmniejszenie oporów toczenia sprawia, że silnik samochodu nie musi wykonywać tak dużej pracy, by pokonać tarcie powstające w kontakcie z nawierzchnią. Zadaniem centralnego rowka jest także jeszcze bardziej efektywne usuwanie dużych ilości wody i błota spot opony podczas jazdy w deszczu. To daje możliwość poprawy ogólnej przyczepności na mokrej nawierzchni.

W odróżnieniu od wielu innych produktów koncepcyjnych, konstrukcja opony Goodyear nie polega na złożeniu razem dwóch małych opon na jednej obręczy, lecz na stworzeniu podwójnej powierzchni styku na pojedynczym korpusie opony dla SUV. Dzięki takiemu podejściu opona jest w stanie udźwignąć ciężar pojazdu SUV, zachowując jednocześnie zalety opony o podwójnej powierzchni styku. Dodatkowa korzyść polega na tym, iż usunięcie dużej ilości gumy z opony w miejscu rowka zmniejsza ciężar opony. Nowa koncepcja jest częścią działań Goodyeara na rzecz rozwoju zrównoważonych rozwiązań, które znajdą zastosowanie nawet w odległej przyszłości.

Dodatkowe właściwości opony to samooczyszczanie się, czyli usuwanie z bieżnika błota i innych zanieczyszczeń. Z kolei zaawansowana konstrukcja rowków bieżnika zmniejsza poziom hałasu podczas toczenia się opony.

– „Poszukiwanie potencjalnych przyszłych rozwiązań pomaga wdrażać wiele technologii już dziś. Prezentacja koncepcyjnej opony klasy AA w 2012 r. otworzyła drogę do rozwoju zupełnie nowej linii opon, osiągających wysokie oceny w europejskim systemie etykietowania ogumienia. W tej chwili opony Goodyear EfficientGrip Performance to jedne z najwyżej klasyfikowanych opon dostępnych na rynku. Opony koncepcyjne stanowią integralną część naszego procesu rozwoju, bowiem pomagają identyfikować i rozwijać nowe technologie, które poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, komfort prowadzenia i tworzą zrównoważone rozwiązania" – powiedział Jean-Pierre Jeusette, Dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.

Koncepcyjna opona zawiera również potencjalne rozwiązanie z zakresu mobilności w postaci podwójnych komór powietrznych (po jednej na każdą stronę) połączonych systemem zaworów, dzięki którym opona może się toczyć nawet po przebiciu jednej z komór.
Opona prezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Genewie jest produktem ściśle koncepcyjnym, powstałym w ramach prac badawczo-rozwojowych Goodyeara. Nie jest przeznaczona do montażu w samochodzie, a rzeźba jej bieżnika i ogólna konstrukcja ma jedynie stanowić inspirację. Koncepcyjna opona do SUV-ów, choć nie jest przeznaczona do wprowadzenia na rynek, zostanie zamontowana w koncepcyjnym modelu Hyundai Intrado.

Dowiedz się więcej

Nowe technologie i opony koncepcyjne na stoisku Goodyear Dunlop w Genewie
Nowe technologie i opony koncepcyjne na stoisku Goodyear Dunlop w Genewie

Uczestnicy tegorocznych Targów Motoryzacyjnych w Genewie będą mogli zobaczyć opony o wysokich osiągach marki Dunlop oraz ogumienie dla segmentu SUV i miejskich crossoverów. Podczas genewskich targów Goodyear przedstawi koncepcyjną opony przyszłości dla pojazdów klasy SUV, która ma charakteryzować się wysokimi osiągami w zakresie oporu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Ta opona ma wyznaczać jeden […]

Goodyear Dunlop z koncepcją inteligentnej opony
Goodyear Dunlop z koncepcją inteligentnej opony

Na Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował nową, koncepcyjną oponę, która ma poprawić właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększyć stabilność prowadzenia. Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu. System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz […]

Grupa Goodyear Polska z certyfikatem Top Employers
Grupa Goodyear Polska z certyfikatem Top Employers

Wyróżnienie przyznawane co roku przez międzynarodowy Top Employers Institute firmom, które prowadzą najlepszą politykę personalną, po raz kolejny trafiło do Grupy Goodyear Polska. Top Employers Institute poddał badaniu przedsiębiorstwa w krajach europejskich, w tym także w Polsce, pod względem polityki personalnej i stosowanych praktyk. W każdej organizacji zostały ocenione świadczenia podstawowe, świadczenia dodatkowe i warunki pracy, szkolenia […]

Dunlop prezentuje nowe opony do małych aut
Dunlop prezentuje nowe opony do małych aut

Dunlop wprowadza na europejski rynek model StreetResponse2, przeznaczony do małych pojazdów. Opony, dostępne w rozmiarach 13, 14 i 15 cali, osiągają lepsze rezultaty na mokrej i suchej nawierzchni: krótszą drogę hamowania i wydłużenie przebiegów o 10 proc. w porównaniu z poprzednim modelem. – „Projektując nową oponę przeznaczoną do małych samochodów dołożyliśmy wszelkich starań, aby posiadała […]

Ciche opony z technologią SoundComfort – nowy wynalazek Goodyeara
Ciche opony z technologią SoundComfort – nowy wynalazek Goodyeara

Technologia SoundComfort ma za zadanie zmniejszać hałas spowodowany rezonansem powietrza w oponie. Wynalazek oparty jest na piance poliuretanowej o otwartej strukturze komórek, umieszczonej na wewnętrznej powierzchni opony. Ciche opony Goodyeara już na wyposażeniu Audi A8 Rozwiązanie to tłumi ciśnienie akustyczne, powstające w efekcie rezonansu powietrza zamkniętego w oponie, generowanego, gdy toczy się ona po nawierzchni. […]

Komentarze

Brak komentarzy