Na Targach Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował nową, koncepcyjną oponę, która ma poprawić właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększyć stabilność prowadzenia. Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu.
System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Mikroprocesor przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera pojazdu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli jazdy wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.
Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony. Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).
W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem, będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.
Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach Dunlop Sport Maxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac nie jest jeszcze znany termin wprowadzenia tej opony do sprzedaży.
System został opracowany we współpracy z Huf, wiodącym światowym producentem zabezpieczeń mechanicznych i elektrycznych, systemów monitorowania ciśnienia w oponach i systemów telematyki dla branży motoryzacyjnej.
Komentarze