Diagnostyka i usuwanie usterki cewki zapłonowej

24 kwietnia 2012, 12:59

Analizując statystyki prowadzone przez serwisy samochodowe lub organizacje pomocy drogowej można dojść do wniosku, że usterki układu zapłonowego są dość częstą przyczyną nieprawidłowej pracy lub całkowitego unieruchomienia pojazdu. Mimo powszechnego występowania, diagnozowanie usterek w tych układach jest dość trudne i może stwarzać problemy. Oto kilka wskazówek przygotowanych przez specjalistów firmy Janmor.

Awarie układów zapłonowych możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza obejmuje sytuacje gdy nastąpił całkowity zanik iskry, natomiast druga wszelkie nieprawidłowości związane z okresowym „wypadaniem” zapłonów czy utrudnionym rozruchem. Jak pokazuje praktyka, większe trudności w diagnozowaniu zazwyczaj stwarza ta druga grupa usterek.

Cewki zapłonoweUkład zapłonowy składa się z kilku połączonych ze sobą elementów, a jego „sercem” jest cewka. Zadaniem cewki jest wytworzenie i zmagazynowanie energii umożliwiającej przeskok iskry i zapłon mieszanki. Przystępując do diagnostyki układu zapłonowego warto posiadać dokumentację w postaci schematu elektrycznego i podstawowych danych (np. oporność uzwojeń cewki). Niezbędne jest też odpowiednie wyposażenie warsztatowe. Podstawowe narzędzia to oscyloskop, miernik uniwersalny oraz w niektórych przypadkach skaner diagnostyczny. Wspomniane wcześniej trudności w diagnozowaniu usterek wiążą się z brakiem umiejętności lub niechęcią do korzystania z oscyloskopu.

Podstawowe czynności, jakie należy wykonać podczas sprawdzania układu zapłonowego, to pomiar rezystancji uzwojeń (pierwotnego i wtórnego) cewki oraz sprawdzenie oscyloskopem przebiegów napięciowych na obu tych uzwojeniach. Rezystancja uzwojenia pierwotnego może wynosić kilka omów (starsze rozwiązania) lub poniżej jednego oma w nowszych samochodach. Odpowiednio rezystancje uzwojenia wtórnego mogą wynosić od 800 Ω do kilkunastu kΩ. (Podane wartości mają charakter orientacyjny i po dokonaniu pomiarów omomierzem należy ich wyniki porównać z danymi fabrycznymi.)

Cewka zapłonowa JanmorPomiar rezystancji cewki jest pierwszym krokiem mającym na celu wykrycie przerw w uzwojeniu oraz poprawność doboru cewki do danego pojazdu. Sprawdzenie poprawności doboru jest bardzo istotne, ponieważ sprawna lecz źle dobrana cewka może również być przyczyną nieprawidłowej pracy układu. Problem ten dotyczy zwłaszcza pojazdów po wypadkach, naprawianych przy pomocy części pochodzących z demontażu.

Zastosowanie cewki o większej oporności uzwojenia pierwotnego spowoduje spadek energii iskry, a w konsekwencji spadek mocy lub wzrost zużycia paliwa. Z kolei zastosowanie cewki o mniejszej rezystancji spowoduje przepływ zbyt dużego prądu i w konsekwencji uszkodzenie modułu lub samej cewki.

Mierząc rezystancję uzwojenia wtórnego należy mieć na uwadze, że w niektórych rozwiązaniach cewek na końcu tego uzwojenia znajduje się dioda wysokonapięciowa. Pomiar omomierzem wykaże w tym przypadku przerwę w obwodzie. Dokonując pomiarów oporności uzwojeń należy mieć świadomość, że wynik tego badania nie da nam informacji o istnieniu zwarć międzyzwojowych, ponieważ zmiany rezystancji występujące w takiej sytuacji są bardzo małe i mieszczą się w granicach błędu pomiarowego. Istnienie zwarcia międzyzwojowego może spowodować okresowe wypadanie zapłonów zwłaszcza pod obciążeniem. Usterka ta może występować po nagrzaniu się cewki do pewnej temperatury, zaś po jej ostygnięciu sytuacja wraca do normy. Powoduje to dodatkową trudność w ustaleniu elementu odpowiadającego za niewłaściwą pracę.

Jak już wspomniano, podstawową metodą badania układów zapłonowych są pomiary oscyloskopowe. W tym celu podłączamy oscyloskop do uzwojenia pierwotnego i obserwujemy przebieg napięcia w czasie ładowania cewki i przeskoku iskry. Istotny jest zwłaszcza kształt krzywej drgań tłumionych po zakończeniu iskry. Brak oscylacji może świadczyć o zwarciu międzyzwojowym cewki. Pomocne może być tutaj porównanie otrzymanego oscylogramu z odpowiednim przebiegiem wzorcowym.

Cewki zapłonoweNastępnym krokiem jest pomiar oscyloskopowy wysokiego napięcia. Dokonujemy go przy pomocy sondy indukcyjnej lub pojemnościowej podłączonej do przewodu wysokiego napięcia. Tutaj również należy dokonać porównania otrzymanego wyniku z odpowiednim przebiegiem wzorcowym. Pomiar po stronie wysokiego napięcia może być utrudniony lub niemożliwy w przypadku pojedynczych cewek nakładanych bezpośrednio na świece. Pomocne może być w tym przypadku skorzystanie ze specjalnej sondy przykładanej do obudowy cewki. Można też tymczasowo połączyć przewodem zapłonowym cewkę ze świecą. Na taki tymczasowy przewód zakładamy odpowiednią sondę i dokonujemy pomiaru. Należy jednak mieć na uwadze, że cewka wyjęta z głowicy może nie wykazywać przebicia występującego w jej normalnym miejscu pracy.

Nowsze systemy sterowania silników posiadają układy monitorowania wypadania zapłonów. W tym przypadku pomocnym narzędziem może być skaner diagnostyczny. Odczyt pamięci błędów da nam informację, na którym cylindrze ma miejsce wypadanie zapłonów. Skaner informuje nas o samym fakcie występowania tego zjawiska, nie mówi natomiast nic o przyczynach takiego stanu rzeczy.

Cewki zapłonowe JanmorPrzyczynami mogą być zarówno usterki mechaniczne (uszkodzony zawór, nieszczelny kolektor dolotowy) jak i elektryczne (uszkodzona cewka,  przewód zapłonowy, świeca). Jeśli pojazd wyposażony jest w indywidualne cewki, to możemy je zamienić miejscami. Jeśli usterka „przesunie” się razem z cewką, świadczy to o jej uszkodzeniu.

Uszkodzoną cewkę zapłonową należy wymienić na nową. Jednocześnie należy przeanalizować przyczyny jej awarii. Zdarza się, że przebicie pojawiające się na przewodach zapłonowych powoduje wtórne uszkodzenie elementu.
Warto również pamiętać, że tylko nowe elementy układu zapłonowego pochodzące od sprawdzonego producenta dają gwarancję poprawnej pracy.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Dlaczego oscyloskop?
Dlaczego oscyloskop?

W nowoczesnym warsztacie coraz częściej, oprócz testera diagnostycznego umożliwiającego odczyt danych ze złącza diagnostycznego takich jak kody usterek czy też parametry bieżące, pojawia się oscyloskop elektroniczny. W przypadku oscyloskopu analiza przebiegów wymaga jednak pewnej wiedzy dotyczącej zjawisk elektrycznych i informacja przekazywana przez oscyloskop nie jest wynikiem obliczeń wg jakiejś procedury diagnostycznej. Rezultat diagnozy wynika z […]

Czujnik temperatury spalin Q7
Czujnik temperatury spalin Q7

Przemysł motoryzacyjny obserwuje znaczące zaangażowanie w produkcję pojazdów o niewielkim wpływie na środowisko i niskim zużyciu energii w kontekście ogólnej redukcji emisji zanieczyszczeń i zużycia energii. Wysiłki te zaowocowały zatwierdzeniem na poziomie Wspólnoty różnego rodzaju przepisów dotyczących ograniczania emisji zanieczyszczeń; ciągły rozwój spowodował przejście od pojazdów w standardzie Euro 0 do Euro 4, w przyszłości do […]

Co jest przyczyną zjawiska “backfire”
Co jest przyczyną zjawiska “backfire”

Wysokie ceny benzyny skłaniają wielu kierowców do poszukiwania tańszych paliw mogących służyć do napędzania silników spalinowych. W silnikach z zapłonem iskrowym takimi alternatywnymi paliwami mogą być LPG i CNG. Obydwa te paliwa wymagają wprowadzenia pewnych modyfikacji w układach zasilania silników przeznaczonych do spalania benzyny. Z racji łatwości transportu, przechowywania i tankowania bardziej rozpowszechniło się modyfikowanie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 26 kwietnia 2012, 8:57 0 0

mimo prób ,janmor nieda się sprawdzić jako producent.:)

Odpowiedz

Anonim, 16 maja 2012, 13:46 0 0

36523

Odpowiedz

Anonim, 16 maja 2012, 13:46 0 0

kjhnj

Odpowiedz

Anonim, 16 maja 2012, 13:49 0 -2

koko koko tusk idioto ;d

Odpowiedz

Anonim, 16 maja 2012, 14:48 0 0

lipa

Odpowiedz

Anonim, 16 maja 2012, 14:48 0 0

gowno holerne i tyle powiem

Odpowiedz

Anonim, 6 października 2012, 19:22 0 0

witam,
od wielu lat zakładam instalacje gazowe i niestety Janmor się nie sprawdza.Pozdrawiam Przemek

Odpowiedz

Tesla w203, 18 kwietnia 2022, 22:45 0 0

Kupilem zestaw 4 cewek zaplonowych marki Meat & Doria rok temu. Jedna po roku zaczyna wariować i czasami mam wypadanie zaplonu na jednym cylindrze. Cewka ma prawdopodobnie wade fabryczna, poniewaz po przelozeniu na inny cylinder jest to samo. Wlasnie staram sie o zwrot pieniedzy. Awaria tej cewki dostarczyla mi troche stresu i zmarnowala kilka godzin na diagnostyke calego ukladu. Cewki to zlo.

Odpowiedz