Dlaczego oscyloskop?

, 3 października 2012, 15:39

W nowoczesnym warsztacie coraz częściej, oprócz testera diagnostycznego umożliwiającego odczyt danych ze złącza diagnostycznego takich jak kody usterek czy też parametry bieżące, pojawia się oscyloskop elektroniczny. W przypadku oscyloskopu analiza przebiegów wymaga jednak pewnej wiedzy dotyczącej zjawisk elektrycznych i informacja przekazywana przez oscyloskop nie jest wynikiem obliczeń wg jakiejś procedury diagnostycznej. Rezultat diagnozy wynika z doświadczenia obsługującego oscyloskop. W przypadku testera diagnostycznego sytuacja jest często prostsza – odczyt pamięci kodów usterek i wówczas wiadomo, czy kody się zapisały, czy też pamięć jest czysta.

Oscyloskop oscyloskopowi nierówny i wcale ten z największym pasmem przenoszenia nie okaże się najlepszym do zastosowań w technice motoryzacyjnej.  A można nawet stwierdzić, że oscyloskop ze zbyt dużym pasmem (powyżej 150MHz) może być niewygodny w użyciu, gdyż jeden z przełączników umożliwia ustawienie impedancji wejściowej toru Y na poziomie 50 omów i możliwość wyboru może   być przyczyną błędu obsługującego. Taki błąd może spowodować przepływ prądu w obwodzie pomiarowym, a nawet usterkę w mierzonym układzie.

Oscyloskopy, jako przyrządy pomiarowe, mają szerokie zastosowanie w każdej dziedzinie techniki związanej z elektroniką. Te do zastosowań w technice motoryzacyjnej mogą mieć mniejsze wymagania również co do ilości kanałów. Jakiś czas temu jeden z dystrybutorów sprzętu diagnostycznego „skarżył się”, że jego rewelacyjny wielokanałowy oscyloskop nie chce się sprzedawać w polskich serwisach. Ale po co diagnoście 12-kanałowy oscyloskop, gdy ma problemy z obsługą jednokanałowego i bardzo często ogranicza się do obserwacji tylko sygnału z sondy lambda, czyli tam, gdzie nie ma potrzeby ustawiania toru wyzwalania.

Na poprzednim Forum Warsztatowym podczas Targów Motoryzacyjnych w Poznaniu przedstawiałem temat „Czterokanałowy – niepotrzebny?” i poddawałem w wątpliwość zasadność zakupu oscyloskopu czterokanałowego do serwisu samochodowego, chociaż takie oscyloskopy są w ofercie wielu firm np. firmy Tektronix. Ta amerykańska firma produkuje oscyloskopy od kilkudziesięciu lat (dla wielu mniejszych firm jest wzorem do naśladowania), ale główną sprzedaż stanowią oscyloskopy dwukanałowe.

W tym roku przygotowywałem temat „Diagnozowanie systemu start/stop za pomocą oscyloskopu” i w celu zebrania dodatkowych informacji odwiedzałem autoryzowane serwisy. Nie ma już autoryzowanych serwisów, które by nie posiadały oscyloskopu. Oscyloskop bardzo często jest wbudowany w tester diagnostyczny i stanowi z nim integralną całość. Po transformacji systemu politycy zapowiadali budowanie w naszym kraju „drugiej Japonii” i mieli prawdopodobnie w podświadomości podziw dla japońskiej technologii związanej z elektroniką , czy też z samochodami.

Bardzo ciekawą rozmowę przeprowadziłem w autoryzowanym serwisie „Toyota Nowakowski”. Usłyszałem, że sprawdzanie czujnika hallotronowego powinno odbywać się tylko za pomocą oscyloskopu, gdyż tylko wtedy można zaobserwować zmiany termiczne jakie powstają w wyniku nagrzewania się silnika. W 2012r. sieć serwisowa Toyoty wprowadziła do użytku nową wersję oscyloskopu. Jakiego? Dwukanałowego. Czy można mieć wątpliwości co do słuszności wyboru, jeżeli ma się w ofercie, jak żadna inna marka, już tak długo samochód hybrydowy. Patrząc, w którym kierunku idzie rozwój oscyloskopów, to można zauważyć, że serwis Toyoty wybiera opcję oscyloskopu jako przystawki do komputera.

Z pewną satysfakcją zauważam, że publikowane w ubiegłych latach moje artykuły uzupełniane były oscylogramami zdjętymi za pomocą prostej jednokanałowej przystawki oscyloskopowej typu RH140 firmy HOMEK. Przykład sygnału czujnika indukcyjnego w Fiacie Punto przedstawia rys.1.

Gdy ostatnio rozmawiałem z Mariuszem Kilianem, zwycięzcą „Konkursu na najlepszego elektronika i diagnostę”, to okazało się, że w codziennej pracy posługuje się on oscyloskopem analogowym i dwukanałową przystawką oscyloskopową. Warto przypomnieć, że w tamtym konkursie organizowanym w hali Orbita we Wrocławiu, w jury zasiadali autorzy licznych artykułów: inżynierowie Józef Abram, Ryszard Kędzia, Marek Burdka, Mikołaj Słupski i autor tego artykułu. Tę dwukanałową przystawkę oscyloskopową opracował ten sam autor, który stworzył oprogramowanie dla RH140, czyli mgr inż. Marek Kopeć.

Koncepcją przystawki oscyloskopowej RH140 była maksymalna prostota obsługi i dlatego zrezygnowałem z analizy częstotliwościowej i drugiego kanału. Przyznaję jednak, że w pewnych przypadkach drugi kanał pomiarowy oscyloskopu jest bardzo przydatny. Przykładem może być jednoczesny pomiar sygnałów z czujnika wału korbowego i wałka rozrządu (rys.2), który Mariusz Kilian zapisał jako wzorcowy przy naprawie samochodu Peuget 206 HDI.

Dowiedz się więcej

Diagnostyka i usuwanie usterki cewki zapłonowej
Diagnostyka i usuwanie usterki cewki zapłonowej

Analizując statystyki prowadzone przez serwisy samochodowe lub organizacje pomocy drogowej można dojść do wniosku, że usterki układu zapłonowego są dość częstą przyczyną nieprawidłowej pracy lub całkowitego unieruchomienia pojazdu. Mimo powszechnego występowania, diagnozowanie usterek w tych układach jest dość trudne i może stwarzać problemy. Oto kilka wskazówek przygotowanych przez specjalistów firmy Janmor. Awarie układów zapłonowych możemy […]

Oscyloskop w warsztacie samochodowym
Oscyloskop w warsztacie samochodowym

Aby właściwie zdiagnozować, co jest w danym samochodzie uszkodzone, to powinniśmy zdawać sobie sprawę, że decydują o tym: doświadczenie, skaner i oscyloskop. Na pewno: bez skanera i bez doświadczenia nie możemy podchodzić do nowoczesnego samochodu. Gorzej bywa z oscyloskopem. Wydaje się, że problem tkwi: – w produktach, jakie oferuje nam rynek sprzętu diagnostycznego, –  po […]

Szkolenie „Oscyloskop w samochodowych zastosowaniach”
Szkolenie „Oscyloskop w samochodowych zastosowaniach”

Akademia Elektroniki i Diagnostyki Samochodowej we Wrocławiu wznawia działalność szkoleniem we Wrocławiu 13 października 2012 r. (sobota) w godz. 9.00-15.00. Samochody są coraz bardziej nasycone elektroniką, a dobrzy diagności twierdzą: „Nie wyobrażam sobie naprawy samochodu bez pomocy oscyloskopu”. Oscyloskopy ulegają ewolucji – tak, jak każda dziedzina techniki związana z elektroniką. Pomimo nowoczesnej techniki najważniejsi są […]

„Oscyloskop w samochodowych zastosowaniach”
„Oscyloskop w samochodowych zastosowaniach”

Akademia Elektroniki i Diagnostyki Samochodowej we Wrocławiu kontynuuje szkolenia. Najbliższe z nich, zatytułowane „Oscyloskop w samochodowych zastosowaniach”, odbędzie się 17 listopada 2012 r. Samochody są coraz bardziej nasycone elektroniką, a dobrzy diagności twierdzą: „Nie wyobrażam sobie naprawy samochodu bez pomocy oscyloskopu”. Oscyloskopy ulegają ewolucji – tak, jak każda dziedzina techniki związana z elektroniką. Pomimo nowoczesnej […]

Komentarze

Brak komentarzy