W samochodach Mercedes-Benz klas C, E, S oraz ML zdarzają się usterki automatycznej skrzyni biegów EGS. Problemy objawiają się poprzez utratę biegów i nieprawidłowe przeniesienie momentu obrotowego. Jak zdiagnozować i usunąć tę awarię?
Problem dotyczy Mercedesów klasy C (203), E (210) (211), ML (163), S (220).
Kierowcy przyjeżdżający do warsztatów, najczęściej opisują problem w następujący sposób: podczas jazdy skrzynia traci biegi, szarpie, nie przekazuje mocy do kół, wydaje się w neutralnej pozycji lub zablokowana i nie zmienia biegu. W notowanych przypadkach możliwy jest też wyciek oleju ze skrzyni biegów.
Posługując się testerem diagnostycznym TEXA NanoDiag oraz oprogramowaniem TEXA IDC4 CAR PLUS można wykonać diagnostykę systemu sterowania skrzyni automatycznej. W wyniku diagnostyki możemy odczytać dwie kluczowe informacje:
- BŁĘDY – Bieg jest niezgodny lub skrzynia ślizga się
- STANY – praca w trybie awaryjnym
UWAGA: zanotowano przypadki, gdy w sterowniku skrzyni automatycznej nie było zapisanych kodów usterek.
Przyczyna awarii: wyciek oleju z automatycznej skrzyni biegów spowodowany przez uszkodzoną pompę olejową lub uszkodzoną uszczelkę konwertera momentu.
Rozwiązanie: przegląd skrzyni automatycznej z wymianą pompy oleju, uszczelkę konwertera momentu oraz zespołu konwertera momentu – sprzęgła (turbiny) i dzwonu.
Na zdjęciu widoczny jest odseparowany dzwon skrzyni biegów. Żółta strzałka wskazuje osłonę uszczelniacza oleju w konwerterze momentu oraz obudowę konwertera momentu (ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej wynosi około 4 bary). Czerwona strzałka wskazuje na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów umieszczony w zespole konwertera momentu.
Na zdjęciu powyżej widoczna jest osłona uszczelniacza oleju obudowy konwertera momentu. W tym miejscu widoczne jest uszkodzenie osłony, przez które wydostaje się olej. Powodem uszkodzenia osłony jest przemieszczenie się pompy oleju znajdującej się pod tą osłoną.
Na zdjęciu widoczna jest turbina konwertera momentu od strony pompy oleju. Żółta strzałka wskazuje na sprzęgło pompy oleju. Czerwona strzałka wskazuje na miejsce uszkodzenia turbiny spowodowane przez uszkodzoną obudowę pompy oleju. Podzespołem bardziej podatnym na moment obrotowy są wewnętrzne sprzęgła skrzyni automatycznej. Gdy pojawi się uszkodzenie i kierowca będzie kontynuował jazdę, istnieje duże prawdopodobieństwo szybkiego zużycia pompy, gdyż musi ona wówczas przetłaczać ogromne ilości oleju.
Miejsce montażu pompy oleju na wale dzwonu skrzyni automatycznej. Czerwona strzałka wskazuje wieloklin, na którym osadzony jest konwerter momentu.
Żółta podwójna strzałka wskazuje na miejsce montażu pompy oleju. Gładź została uszkodzona żłobieniami przez obracającą się pompę oleju. Dlatego też dzwon skrzyni biegów należy również wymienić. Czerwona strzałka wskazuje śruby montażowe obudowy konwertera momentu.
Pompa oleju. Żółte strzałki wskazują kanały olejowe wlotowe i wylotowe. Czerwona strzałka wskazuje miejsce uszkodzenia wewnętrznej zębatki olejowej.
Procedura montażu – demontażu pompy oleju:
- Odkręć śruby mocujące dzwon (15 śrub) – przekładnię (2 śruby)
- Ostrożnie oddziel dzwon od przekładni, zostaw wewnętrzny wałek wieloklinowy na swoim miejscu – zapobiegnie to opadnięciu sprzęgieł
- Odkręć śruby mocujące pompę oleju (8 śrub)
- Aby zdjąć pompę oleju należy wkręcić w otwory montażowe dwie śruby o długości 80mm. Dłuższe śruby pozwolą na „odklejenie” pompy od gładzi konwertera momentu.
- Lekko uderz gumowym młotkiem w dwie śruby, pozwoli to na „odklejenie” i zdjęcie pompy oleju.
Użytkownicy oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC4 CAR z wykupioną usługą Biuletynów Technicznych mają dostęp do tych i wielu innych gotowych rozwiązań często spotykanych problemów w różnych markach i modelach samochodów.
Komentarze