Utrata biegów skrzyni EGS w Mercedesach

, 9 grudnia 2014, 11:00

W samochodach Mercedes-Benz klas C, E, S oraz ML zdarzają się usterki automatycznej skrzyni biegów EGS. Problemy objawiają się poprzez utratę biegów i nieprawidłowe przeniesienie momentu obrotowego. Jak zdiagnozować i usunąć tę awarię?

Problem dotyczy Mercedesów klasy C (203), E (210) (211), ML (163), S (220).

Kierowcy przyjeżdżający do warsztatów, najczęściej opisują problem w następujący sposób: podczas jazdy skrzynia traci biegi, szarpie, nie przekazuje mocy do kół, wydaje się w neutralnej pozycji lub zablokowana i nie zmienia biegu. W notowanych przypadkach możliwy jest też wyciek oleju ze skrzyni biegów.

Posługując się testerem diagnostycznym TEXA NanoDiag oraz oprogramowaniem TEXA IDC4 CAR PLUS można wykonać diagnostykę systemu sterowania skrzyni automatycznej. W wyniku diagnostyki możemy odczytać dwie kluczowe informacje:

  • BŁĘDY – Bieg jest niezgodny lub skrzynia ślizga się
  • STANY – praca w trybie awaryjnym

UWAGA: zanotowano przypadki, gdy w sterowniku skrzyni automatycznej nie było zapisanych kodów usterek.

Przyczyna awarii: wyciek oleju z automatycznej skrzyni biegów spowodowany przez uszkodzoną pompę olejową lub uszkodzoną uszczelkę konwertera momentu.

Rozwiązanie: przegląd skrzyni automatycznej z wymianą pompy oleju, uszczelkę konwertera momentu oraz zespołu konwertera momentu – sprzęgła (turbiny) i dzwonu.

Na zdjęciu widoczny jest odseparowany dzwon skrzyni biegów. Żółta strzałka wskazuje osłonę uszczelniacza oleju w konwerterze momentu oraz obudowę konwertera momentu (ciśnienie oleju w skrzyni automatycznej wynosi około 4 bary). Czerwona strzałka wskazuje na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów umieszczony w zespole konwertera momentu.

Na zdjęciu powyżej widoczna jest osłona uszczelniacza oleju obudowy konwertera momentu. W tym miejscu widoczne jest uszkodzenie osłony, przez które wydostaje się olej. Powodem uszkodzenia osłony jest przemieszczenie się pompy oleju znajdującej się pod tą osłoną.

Na zdjęciu widoczna jest turbina konwertera momentu od strony pompy oleju. Żółta strzałka wskazuje na sprzęgło pompy oleju. Czerwona strzałka wskazuje na miejsce uszkodzenia turbiny spowodowane przez uszkodzoną obudowę pompy oleju. Podzespołem bardziej podatnym na moment obrotowy są wewnętrzne sprzęgła skrzyni automatycznej. Gdy pojawi się uszkodzenie i kierowca będzie kontynuował jazdę, istnieje duże prawdopodobieństwo szybkiego zużycia pompy, gdyż musi ona wówczas przetłaczać ogromne ilości oleju.

Miejsce montażu pompy oleju na wale dzwonu skrzyni automatycznej. Czerwona strzałka wskazuje wieloklin, na którym osadzony jest konwerter momentu.

Żółta podwójna strzałka wskazuje na miejsce montażu pompy oleju. Gładź została uszkodzona żłobieniami przez obracającą się pompę oleju. Dlatego też dzwon skrzyni biegów należy również wymienić. Czerwona strzałka wskazuje śruby montażowe obudowy konwertera momentu.

Pompa oleju. Żółte strzałki wskazują kanały olejowe wlotowe i wylotowe. Czerwona strzałka wskazuje miejsce uszkodzenia wewnętrznej zębatki olejowej.

 

Procedura montażu – demontażu pompy oleju:

  1. Odkręć śruby mocujące dzwon (15 śrub) – przekładnię (2 śruby)
  2. Ostrożnie oddziel dzwon od przekładni, zostaw wewnętrzny wałek wieloklinowy na swoim miejscu – zapobiegnie to opadnięciu sprzęgieł
  3. Odkręć śruby mocujące pompę oleju (8 śrub)
  4. Aby zdjąć pompę oleju należy wkręcić w otwory montażowe dwie śruby o długości 80mm. Dłuższe śruby pozwolą na „odklejenie” pompy od gładzi konwertera momentu.
  5. Lekko uderz gumowym młotkiem w dwie śruby, pozwoli to na „odklejenie” i zdjęcie pompy oleju.

 

Użytkownicy oprogramowania diagnostycznego TEXA IDC4 CAR z wykupioną usługą Biuletynów Technicznych mają dostęp do tych i wielu innych gotowych rozwiązań często spotykanych problemów w różnych markach i modelach samochodów.

Dowiedz się więcej

Czym jest i jak działa Sensotronic Brake Control (SBC)?
Czym jest i jak działa Sensotronic Brake Control (SBC)?

System SBC spełnia funkcje ABS i z tego powodu używa tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Jest jednak o wiele bardziej zaawansowaną konstrukcją. Urządzenie sterujące SBC jest bezpośrednio zainstalowane na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym. System SBC można przedstawić za pomocą poniższego schematu logicznego: BAS: system wspomagania hamowania (Brake Assistant System): system znany również, jako BDC – sterowanie […]

Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5
Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5

Świecąca się kontrolka silnika może oznaczać błąd zaworu EGR. Przedstawiamy diagnostykę „nie wprost” i rozwiązanie tego problemu przez specjalistów firmy Texa na przykładzie Volkswagena Transportera T5 2.0 TDI 4Motion (CAAA). Urządzenia diagnostyczne, po które sięga większość mechaników podczas napraw samochodów, powinny być traktowane przede wszystkim jako narzędzia, a nie gotowy sposób naprawy samochodu. Niestety, nie […]

Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa
Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa

Popularną awarię Volkswagena Passata 2.0 TDI 140 KM ([05>10](3C2), kod silnika BKP), zgłosił do infolinii technicznej Call Center TEXA Poland jeden z użytkowników urządzenia TEXA AXONE4. Silnik samochodu zgasł podczas jazdy i nie można go było już ponownie uruchomić. Już w warsztacie, podczas kontroli i diagnostyki sterownika wtrysku pojazdu, odczytane zostały dwa kody usterki: 17448 […]

Aktualizacja oprogramowania IDC4 CAR 57
Aktualizacja oprogramowania IDC4 CAR 57

Najnowsza aktualizacja oprogramowania IDC4 CAR 57, po raz kolejny, oferuje wiele nowości w zakresie diagnostyki, udostępnia mechanikom najnowocześniejsze narzędzia oraz informacje techniczne, niezbędne w codziennych czynnościach warsztatowych. Wersja IDC4 CAR 57 obejmuje ponad 18 000 nowych opcji diagnostycznych dla najważniejszych marek samochodów na rynku, wśród których znajdują się: ALFA ROMEO, AUDI, BENTLEY, CHEVROLET, CHRYSLER, DODGE, […]

Początki motoryzacji na zdjęciach z archiwum Mercedesa
Początki motoryzacji na zdjęciach z archiwum Mercedesa

Zdjęcia z udostępnionego niedawno archiwum marki Mercedes-Benz pokazują jak przez kolejne dekady zmieniała się technika motoryzacyjna, a także podejście do projektowania i budowy pojazdów. Zapraszamy w podroż do motoryzacji XIX wieku.

Komentarze

Brak komentarzy