Czym jest i jak działa Sensotronic Brake Control (SBC)?

4 listopada 2014, 14:58

System SBC spełnia funkcje ABS i z tego powodu używa tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Jest jednak o wiele bardziej zaawansowaną konstrukcją. Urządzenie sterujące SBC jest bezpośrednio zainstalowane na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym.

System SBC można przedstawić za pomocą poniższego schematu logicznego:

BAS: system wspomagania hamowania (Brake Assistant System): system znany również, jako BDC – sterowanie dynamiczne hamulcem (BrakeDynamic Control)
SAM: moduł bezpieczników i przekaźników. Pojazd posiada trzy moduły SAM. Jeden z przodu, obok sterownika wtrysku. Jeden w przedziale pasażera, za podnóżkiem. Jeden w bagażniku obok zmieniarki CD/DVD.
ESP: moduł sterujący stabilnością zazwyczaj mieści się w grodzi pomiędzy komorą silnika a przedziałem pasażera. Łączy funkcje PML sterowania parametrycznego.

 

Komponenty systemu SBC, urządzenie sterujące zintegrowane jest z pompą i łączy funkcje ABSZadania wykonywane przez urządzenie sterujące SBC to:

  • Wykrywanie, kiedy kierowca naciska na hamulce poprzez przetwornik pedału hamulca i czujnik ciśnienia
  • Dostarczanie ESP informacji dotyczących intensywności zamierzonego hamowania oraz ciśnienia hamulców na każdym kole, jak również prędkości (poprzez CAN)
  • Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji podczas zwykłego hamowania
  • Wykonywanie wszystkich funkcji regulacji ciśnienia, aby sterować ABS, ASR, ESP oraz BAS
  • Transmitowanie sygnału świateł stopu do urządzenia sterującego SAM (detekcja sygnału i modułu aktywacji) za pomocą modułu bezpiecznika i przekaźnika tylnego przedziału w celu bezpośredniej aktywacji świateł stopu i za pomocą magistrali CAN poprzez urządzenia sterujące ESP, PML i BAS lub ESP.

 

System SBC aktywowany jest, gdy:

  • Podłączony jest zacisk 15
  • Włącznik świateł hamowania jest aktywny
  • Aktywna jest dźwignia blokująca hamulec parkowania
  • Otwarte są drzwi przednie lewe/prawe
  • Pojazd jest otwierany za pomocą pilota

 

Ostrzeżenie: wszystkie te operacje dotyczą wzrostu ciśnienia systemu oraz zbliżających się klocków oraz płytek hamulcowych

Po aktywacji sterownik SBC wykonuje autotest. Sprawdzane jest ciśnienie akumulatora i w razie konieczności wykonywana jest regulacja. Co więcej sprawdzane są również czujniki ciśnienia oraz zawory regulacyjne. Ten sam test jest wykonywany na bieżąco podczas jazdy. Podczas fazy samokontroli w układzie hamulcowym wytwarzane jest ciśnienie.

Jak działa SBC?

Gdy kierowca wciska pedał hamulca, informacja ta jest transmitowana elektronicznie do urządzenia sterującego SBC za pomocą czujnika położenia pedału hamulca. Wartości ciśnienia hamowania obliczone przez urządzenia sterujące ESP, PML oraz BAS są przypisywane osobno do każdego hamulca koła za pomocą urządzenia hydraulicznego SBC. Wymagana energia hydrauliczna pochodzi z akumulatora wysokiego ciśnienia zasilanego przez pompę wysokiego ciśnienia.

Urządzenia sterujące ESP oraz BAS znajdują się w pozycji priorytetowej w odniesieniu do SBC. Dwa urządzenia sterujące są wzajemnie połączone za pomocą magistrali danych CAN. Urządzenie sterujące SBC do urządzeń sterujących ESP/PML oraz BAS transmituje dane dotyczące zamiarów kierowcy odnośnie hamowania i wartości ciśnienia w systemie. Urządzenie sterujące ESP/PML oraz BAS wyliczają wymagane oszacowane wartości ciśnienia.

W przypadku sytuacji zagrożenia przeciętny kierowca nie przyciska zwykle pedału hamulca z wystarczającą siłą. W konsekwencji nie jest możliwe wkroczenie w zakres roboczy ABS. Wynikiem tego jest dłuższa droga hamowania. Z tego powodu, jeśli w razie niebezpieczeństwa kierowca szybko wciśnie pedał hamulca, ale z niewystarczającą siłą, system wykrywa intencję kierowcy i interweniuje dostarczając maksimum ciśnienia do systemu hamulcowego.

Informacja o usterce SBC przekazywana jest kierowcy za pomocą komunikatu wyświetlonego na wskaźnikach: „STOP” oraz „uszkodzenie hamulca – zatrzymaj samochód”. Ten sam komunikat wyświetla się po nawiązaniu komunikacji z urządzeniem sterującym poprzez tester diagnostyczny.

Diagnostyka SBC

Do diagnozowania systemu SBC niezbędny jest tester diagnostyczny, za pomocą, którego możliwe jest wykonywanie operacji serwisowych:

  • Montaż i demontaż klocków hamulcowych
  • Wymiana zacisków hamulcowych
  • Wymiana tarcz hamulcowych
  • Wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego
  • Wymiana komponentów urządzeń hydraulicznych włącznie z centralka SBC
  • Wymiana jednostki drogi hamowania
  • Wymiana jednego lub wielu przetworników obrotów koła

 

Przed wykonaniem aktywacji bądź regulacji należy sprawdzić stan naładowania akumulatora 12.5V. Wskazane jest naładowanie akumulatora przed przystąpieniem do aktywacji bądź regulacji.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie wywierać ciśnienia na hamulce podczas obsługi zacisków hamulcowych. Aby zapobiec nagłemu zamknięciu klocków hamulcowych, konieczne jest zablokowanie pompy hamulcowej. Co więcej, w zbiorniku rośnie poziom płynu hamulcowego, powodując ryzyko wypływu.

Automatyczny wzrost ciśnienia może pojawić się podczas:

  • Otwarcia drzwi
  • Aktywacji zamka centralnego
  • Naciśnięcia na pedał hamulca

 

Aby zapobiec wzrostowi ciśnienia w systemie SBC podczas naprawy, należy za pomocą testera diagnostycznego wykonać „regulację” „dezaktywację systemu SBC”.

Parametry

Lista parametrów jest dostępna, gdy SBC pracuje i nie jest aktywny, a pojazd jest nieruchomy
Uwaga: poniższe wartości odnoszą się do samochodu Mercedes SL (230) i należy traktować je, jako przykładowe. Parametry systemu SBC odczytane z pojazdu mogą różnić się w zależności od stanu bieżącego pojazdu.

Parametr „ciśnienie akumulacji” w warunkach idealnych wynosi 133 bar, ale jego wartość maleje wraz ze starzeniem się instalacji. Podczas normalnej pracy ciśnienie wzrasta, ale nie może przekroczyć wartości 160 bar.

Stany pracy 0/1

Wyświetlany jest tylko jeden status: „włącznik światła hamulca”, który jest pomocny podczas oceny pracy włącznika przy pedale hamulca.

Aktywacje możliwe do wykonania:

  • Sprawdzenie, czy złącza przewodów hydraulicznych nie są zamienione: po rozpoczęciu aktywacji tester wykonuje test wartości ciśnienia oraz ich odczyt z systemu. Następnie umożliwia aktywację każdego zacisku hamulcowego z osobna na każdym kole, pozwalając na weryfikację pracy.
  • Akumulator ciśnienia, wstępna kontrola ciśnienia: funkcja może być wykonywana, co najmniej 6 minut. Umożliwia weryfikację utrzymania prawidłowego ciśnienia wstępnego. Poprawna wartość wynosi około 95 bar. Dużo niższe ciśnienie wykrywane jest przez tester, jako błąd.
  • Kontrola ciśnienia w systemie hamulcowym: umożliwia weryfikację szczelności całego systemu: w pompie hydraulicznej i w zaciskach hamulców. Wykryte nieszczelności muszą być potwierdzone przez oględziny systemu.
  • Wymiana płynu w układzie hamulcowym: funkcja umożliwia odessanie płynu hamulcowego i jednocześnie jego wymianę na nowy.
  • Odpowietrzanie układu hamulcowego

 

Regulacje możliwe do wykonania:

  • Wyłączenie systemu SBC
  • Włączenie systemu SBC
  • Wartość przetwornika obrotów

 

Wyłączenie systemu SBC – regulacja uniemożliwia pracę SBC i co za tym idzie wzrost ciśnienia w systemie podczas naprawy. Regulacja musi być wykonana przed przeprowadzeniem poniższych interwencji:

  • Otwarcie lub wymiana co najmniej jednego przewodu hamulcowego
  • Otwarcie lub wymiana co najmniej jednego giętkiego przewodu hamulcowego
  • Demontaż i montaż szczęk hamulca ręcznego
  • Demontaż i montaż klocków hamulcowych
  • Wymiana tarcz hamulcowych
  • Wymiana akumulatora ciśnieniowego systemu hamulcowego
  • Wymiana zacisków hamulcowych
  • Wymiana jednostki drogi hamowania
  • Wymiana jednostki hydraulicznej

 

Na stronie regulacji, poprzez wybór jednej z powyższych regulacji, uzyskujemy wyjaśnienie ciągu operacji do wykonania w celu przeprowadzenia procedur serwisowych

Po dokonaniu regulacji:

  • System hamulcowy nie jest pod ciśnieniem, można zatem zdemontować klocki hamulcowe
  • Rozruch pompy hydraulicznej jest zablokowany
  • System SBC jest cały czas nieaktywny nawet po wyłączeniu i ponownym włączeniu zapłonu
  • System SBC musi być reaktywowany poprzez wykonanie regulacji „włączenie systemu SBC”

 

1.	Przewód przetwornika liczby obrotów 2.	Przewód hydrauliczny zacisku hamulcaWłączenie systemu SBC – operacja umożliwia ponowne włączenie systemu. Należy ją wykonać zawsze po wyłączeniu systemu SBC. Regulację należy wykonać z fotela kierowcy. Na tym etapie tester wyświetla wartości ciśnienia w układzie hamulcowym i wymaga, aby operator nacisną pedał hamulca uzyskując ciśnienie ponad 50 bar.

Wartość przetwornika obrotów – podczas wykonywania tej regulacji kierunek obrotów przetwornika liczby obrotów każdego z czterech kół zostaje wykasowany z pamięci sterownika i uruchomiony zostaje na nowo automatyczny odczyt wartości. Funkcja wymaga wykonania jazdy próbnej z prędkością co najmniej 15 km/h z utrzymaniem jazdy na wprost następnie należy lekko nacisnąć na hamulec i zatrzymać pojazd. Ostrzeżenie: podczas tej fazy siła hamowania jest zredukowana. Regulacja jest konieczna, gdy centralka SBC lub gdy przetwornik liczby obrotów są wymieniane lub gdy w przetworniku pojawia się błąd, lub gdy wyświetla się błąd C2134. W razie pojawienia się problemów podczas wykonywania procedury, należy sprawdzić zamocowanie i położenie przetwornika liczby obrotów.

 

Zobacz schemat elektryczny SBC

Porada techniczna Texa

Dowiedz się więcej

Naprawiamy z Texą – Peugeot 206
Naprawiamy z Texą – Peugeot 206

Peugeot 206 z silnikiem 1.4 (Kat KFW) miał usterkę układu klimatyzacji. Podczas jazdy klimatyzacja działała prawidłowo, natomiast po zatrzymaniu się np. na światłach, przestawała funkcjonować, a z nadmuchów płynęło ciepłe powietrze. Klimatyzacja Peugeot grzeje na postoju Ponad 90 proc. obecnie produkowanych samochodów jest fabrycznie wyposażonych w klimatyzację, która zapewnia o wiele większy komfort podróży, zwłaszcza […]

Utrata biegów skrzyni EGS w Mercedesach
Utrata biegów skrzyni EGS w Mercedesach

W samochodach Mercedes-Benz klas C, E, S oraz ML zdarzają się usterki automatycznej skrzyni biegów EGS. Problemy objawiają się poprzez utratę biegów i nieprawidłowe przeniesienie momentu obrotowego. Jak zdiagnozować i usunąć tę awarię? Problem dotyczy Mercedesów klasy C (203), E (210) (211), ML (163), S (220). Kierowcy przyjeżdżający do warsztatów, najczęściej opisują problem w następujący […]

Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5
Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5

Świecąca się kontrolka silnika może oznaczać błąd zaworu EGR. Przedstawiamy diagnostykę “nie wprost” i rozwiązanie tego problemu przez specjalistów firmy Texa na przykładzie Volkswagena Transportera T5 2.0 TDI 4Motion (CAAA). Urządzenia diagnostyczne, po które sięga większość mechaników podczas napraw samochodów, powinny być traktowane przede wszystkim jako narzędzia, a nie gotowy sposób naprawy samochodu. Niestety, nie […]

Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa
Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa

Popularną awarię Volkswagena Passata 2.0 TDI 140 KM ([05>10](3C2), kod silnika BKP), zgłosił do infolinii technicznej Call Center TEXA Poland jeden z użytkowników urządzenia TEXA AXONE4. Silnik samochodu zgasł podczas jazdy i nie można go było już ponownie uruchomić. Już w warsztacie, podczas kontroli i diagnostyki sterownika wtrysku pojazdu, odczytane zostały dwa kody usterki: 17448 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!