Volkswagen Passat – silnik zgasł podczas jazdy i nie uruchamia się ponownie – porada Texa

8 stycznia 2015, 15:01

Popularną awarię Volkswagena Passata 2.0 TDI 140 KM ([05>10](3C2), kod silnika BKP), zgłosił do infolinii technicznej Call Center TEXA Poland jeden z użytkowników urządzenia TEXA AXONE4. Silnik samochodu zgasł podczas jazdy i nie można go było już ponownie uruchomić.

Już w warsztacie, podczas kontroli i diagnostyki sterownika wtrysku pojazdu, odczytane zostały dwa kody usterki:

  • 17448 Zasilanie A wtryskiwacza/y – usterka elektryczna w obrębie obwodu
  • 17925 Główny przekaźnik

 

Zwrócono również uwagę na parametry obrotów silnika oraz ilość wtrysku paliwa – obydwa były poprawne podczas kilku prób rozruchu silnika. Sprawdzono główny przekaźnik ale nie on był przyczyną awarii. Po skasowaniu kodów usterek pozostał tylko błąd dotyczący wtryskiwaczy paliwa. W celu rozwiązania przyczyny usterki mechanicy sięgnęli do informacji zapisanych na podstawie zgłoszeń napływających do infolinii technicznej Call Center TEXA, nie tylko w Polsce, ale we wszystkich oddziałach firmy. Z przeprowadzonych testów i zebranych informacji wynika, że problem jest spowodowany usterką jednej z piezoelektrycznych pomp wtryskowych (PPD).

W pojazdach wyposażonych w sterownik wtrysku EDC Simos PPD1, może wystąpić awaria silnika objawiająca się niemożliwością jego uruchomienia. Anomalia ta sygnalizowana jest kontrolką usterki sterownia silnika.

Sterownik wtrysku silnika nie jest w stanie dokładnie rozpoznać wadliwego wtryskiwacza i przechodzi do strategii awaryjnej zabezpieczając przed uszkodzeniem silnika. W tym celu uniemożliwia zapłon poprzez blokowanie dopływu paliwa do wtryskiwaczy. Ponieważ mamy tu do czynienia z technologia wtryskiwaczy piezoelektrycznych, pomiar rezystancji obwodu uruchamiającego nie jest ważny dla określenia uszkodzonego wtryskiwacza.

Na podstawie zebranych informacji można było przystąpić do rozwiązania problemu.

Pompa wtryskowa z siłownikiem piezoelektrycznym (PPD)W celu ustalenia, który z wtryskiwaczy jest przyczyną problemu należy zdemontować pokrywę zaworów silnika. Następnie, chcąc zidentyfikować uszkodzony wtryskiwacz, należy po kolei, po jednym na raz, odłączać wtryskiwacze i próbować uruchomić silnik. Gdy odłączymy uszkodzony wtryskiwacz, silnik uruchomi się na trzech cylindrach.

Zakładając, że jeśli odłączymy wtryskiwacz będący przyczyną problemu, silnik uruchamia się na trzech cylindrach, celem określenia wadliwego wtryskiwacza należy postępować następująco:

  1. zakończ diagnostykę i wyłącz zapłon.
  2. zdejmij osłonę popychaczy.
  3. odłącz złącze elektryczne pierwszego wtryskiwacza.
  4. spróbuj uruchomić silnik
  5. jeśli przyczyna problemu jest wtryskiwacz, silnik uruchomi się na trzech cylindrach
  6. jeśli silnik nie uruchomi się, wyłącz zapłon.
  7. ponownie podłącz złącze elektryczne wtryskiwacza
  8. powtórz czynność od punktu 3 z kolejnym wtryskiwaczem.

 

UWAGA: pomiędzy kolejnymi próbami uruchomienia silnika należy wyłączyć zapłon na co najmniej 30 sekund.

Po zidentyfikowaniu obwodu wtryskiwacza powodującego problem (lub w przypadku negatywnego wyniku procedury), przed wymianą elementu zaleca się sprawdzenie złącza wtryskiwacza (ilustracja powyżej) oraz czy złącza elektryczne są nienaruszone. Jeśli status elektryczny obwodu we wtryskiwaczu jest w porządku, należy wymienić go zgodnie z wartościami regulacji określonymi przez producenta.

Po wymianie należy skasować pamięć usterek, przeprowadzić jazdę próbną na drodze i ponownie przeprowadzić diagnostykę. Strona błędów musi pozostać pusta, a wartość statusu 4 zaworów piezoelektrycznych, na pracującym silniku, musi wskazywać „0”.

 

Powyższy przypadek to jeden z przykładów gotowych rozwiązań zawartych w oprogramowaniu diagnostycznym TEXA IDC4 CAR.

Dowiedz się więcej

Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5
Błąd zaworu EGR w Volkswagenie Transporterze T5

Świecąca się kontrolka silnika może oznaczać błąd zaworu EGR. Przedstawiamy diagnostykę “nie wprost” i rozwiązanie tego problemu przez specjalistów firmy Texa na przykładzie Volkswagena Transportera T5 2.0 TDI 4Motion (CAAA). Urządzenia diagnostyczne, po które sięga większość mechaników podczas napraw samochodów, powinny być traktowane przede wszystkim jako narzędzia, a nie gotowy sposób naprawy samochodu. Niestety, nie […]

Utrata biegów skrzyni EGS w Mercedesach
Utrata biegów skrzyni EGS w Mercedesach

W samochodach Mercedes-Benz klas C, E, S oraz ML zdarzają się usterki automatycznej skrzyni biegów EGS. Problemy objawiają się poprzez utratę biegów i nieprawidłowe przeniesienie momentu obrotowego. Jak zdiagnozować i usunąć tę awarię? Problem dotyczy Mercedesów klasy C (203), E (210) (211), ML (163), S (220). Kierowcy przyjeżdżający do warsztatów, najczęściej opisują problem w następujący […]

Czym jest i jak działa Sensotronic Brake Control (SBC)?
Czym jest i jak działa Sensotronic Brake Control (SBC)?

System SBC spełnia funkcje ABS i z tego powodu używa tych samych komponentów do sterowania hamowaniem. Jest jednak o wiele bardziej zaawansowaną konstrukcją. Urządzenie sterujące SBC jest bezpośrednio zainstalowane na urządzeniu elektryczno-hydraulicznym. System SBC można przedstawić za pomocą poniższego schematu logicznego: BAS: system wspomagania hamowania (Brake Assistant System): system znany również, jako BDC – sterowanie […]

Najczęściej popełniane błędy podczas obsługi samochodowych układów klimatyzacji
Najczęściej popełniane błędy podczas obsługi samochodowych układów klimatyzacji

Zbliża się sezon letni i z pewnością wszyscy użytkownicy samochodów zaczną częściej korzystać z klimatyzacji. Wielu z nich pojawi się w warsztatach. Należy pamiętać, że sprawność układu klimatyzacji zależy od jego poprawnej obsługi oraz regularnej konserwacji. Firma Texa, producent szerokiej gamy stacji obsługi klimatyzacji oraz właściciel centrum Call Center przyjmującego codziennie od warsztatów zgłoszenia dotyczące […]

Afera z normami emisji to znacznie więcej niż Volkswagen
Afera z normami emisji to znacznie więcej niż Volkswagen

Od kilku tygodni świat motoryzacji żyje doniesieniami na temat działań Volkswagena. Od kiedy ujawniono, że niemiecki producent oszukiwał w testach emisji szkodliwych substancji musi borykać się z wielkim skandalem wizerunkowym, a także z kłopotami finansowymi. Jak się okazuje emisja spalin w modelach niemieckiego producenta znacznie odbiega od normy nie tylko w przypadku VW.   W […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mechanik, 15 stycznia 2015, 8:49 0 0

Odgrzewane kotlety.

Odpowiedz

Anonim, 16 stycznia 2015, 8:23 1 -1

Trzeba było jechać na akcję serwisową do autoryzowanej stacji VW wtedy Passat by nie zgasł na drodze i taki artykuł byłby zbyteczny.

Odpowiedz

Anonim, 22 stycznia 2015, 19:05 2 -2

Japończyk takiego" kabaretu" na drodze ci nie zagwarantuje ,natomiast po szjswagenie można się wszystkiego spodziewać.Przykre lecz prawdziwe !

Odpowiedz

tom, 5 stycznia 2017, 19:21 3 -2

tylko japonczyki bardzo brzydkie sa :( o srodku nie wspominam 15lat za niemieckimi samochodami . ale jak kto woli

Odpowiedz

mistrzriposty, 24 stycznia 2015, 19:59 1 0

Bardzo przydatny artykuł. Tylko spóźniony 10 lat!

Odpowiedz

Bobo, 31 stycznia 2015, 12:29 0 0

Jak nie macie nic mądrego do powiedzenia to się po prostu się nie odzywajcie .Zamiast siedzieć na fotelu z piwkiem albo kawusią napiszcie swój artykuł.

Odpowiedz

Anonim, 8 lutego 2015, 21:22 1 0

dokładnie 10lat temu i jeszcze jedno kazda dokumentacja tester mowi aby kategorycznie nie odłanczac wtryskiwaczy jaki banał

Odpowiedz