Deformacja plastyczna tłoka w fazie docierania

, 18 listopada 2013, 14:47

W czasie pierwszych godzin eksploatacji nowe tłoki ulegają trwałej deformacji plastycznej. Średnica większości tłoków zmniejsza się o kilka setnych milimetra. Proces ten określa się jako deformację promieniową tłoka.

Tło techniczne

Deformację promieniową tłoka powodują termiczne i mechaniczne obciążenia tłoka w fazie pierwszego rozgrzewania silnika. Redukcja średnicy tłoka (D max) jest różna w zależności od kształtu konstrukcyjnego, składu materiałowego i obciążenia tłoka.

Przed montażem średnicę nowego tłoka należy zmierzyć i udokumentować. Jeżeli wartość różni się od wyrytej na tłoku, tłoka nie wolno użyć. Wskutek deformacji plastycznej po dotarciu nie będzie już możliwe stwierdzenie pierwotnej średnicy tłoka, który pracował już w silniku. W przypadku tłoków, które już pracowały, nie będą więc możliwe reklamacje związane ze średnicami tłoków.

Pomiar średnicy tłoka

Maksymalna średnica tłoka (D max) występuje w dolnej jednej trzeciej trzonka. Tłoki z powlekanymi trzonkami posiadają często w powłoce tak zwane okna. Maksymalną średnicę tłoka można zmierzyć w dolnym oknie (Rys. 1).

Wskazówka:

W celu zapewnienia bezbłędnego pomiaru powierzchnie przyrządu pomiarowego (mikrometru kabłąkowego) nie mogą być większe od okien w powłoce. Jeżeli powlekany trzonek tłoka nie dysponuje oknami, średnicę tłoka należy zmierzyć na powłoce. Aby uzyskać dokładny wynik pomiaru średnicy tłoka, należy odjąć od zmierzonej wartości podwójną grubość powłoki (ok. 2 × 0,015 mm). Jeżeli miejsce, w którym średnica tłoka jest największa, nie jest znane (powłoka tłoka bez okien, tłoki niepowlekane), dokładną pozycję należy określić przed dokonanie odpowiedniej ilości pomiarów (pod kątem 90° względem osi sworznia tłokowego).

Dowiedz się więcej

Czujniki przepływu powietrza w samochodach BMW, Fiat, Opel, Volvo
Czujniki przepływu powietrza w samochodach BMW, Fiat, Opel, Volvo

Utrata mocy, ciemny dym, szarpanie, tryb awaryjny, włączenie lampki kontrolnej błędu, kod błędu P0100 – te wszystkie sytuacje mogą być wynikiem zastosowania niewłaściwego czujnika przepływu powietrza. Przyczyną wymienionych usterek, które mogą wystąpić po wymianie urządzenia, może być zamontowanie czujnika przepływu powietrza, który nie jest przystosowany do danego typu pojazdu. Wtykowe czujniki przepływu powietrza niewiele różnią […]

Moduły doprowadzania paliwa – wskazówka montażowa
Moduły doprowadzania paliwa – wskazówka montażowa

W wielu pojazdach wskaźnik poziomu paliwa wskazuje błędne wartości lub zatrzymał się i nie zmienia położenia niezależnie od ilości paliwa w baku. Powodem usterki mogą być błędy montażowe. Awaria wskaźnika paliwa Dzisiejsze zbiorniki paliwa są skonstruowane tak, aby optymalnie wykorzystana była przestrzeń zabudowy (rys. 1). Aby spełnić ustawowe wymogi dotyczące szczelności zbiorników paliwowych, coraz więcej […]

Sworznie tłokowe powlekane DLC
Sworznie tłokowe powlekane DLC

System DLC jest uznawany za innowacyjną technologię powłokową silników. Diamentopodobne powłoki węglowe (DLC = Diamond Like Carbon) mogą dzięki swoim redukującym zużycie i tarcie właściwościom znacznie zwiększać wydajność i żywotność części poddawanych dużym obciążeniom trybologicznym. Właściwości DLC W przypadku tłoków i korbowodów dzięki zastosowaniu sworzni tłokowych z powłokami DLC można zrezygnować z panewek łożysk. Można […]

Luz stykowy pierścieni tłokowych a zużycie oleju
Luz stykowy pierścieni tłokowych a zużycie oleju

W przypadku niektórych pierścieni uszczelniających, przyczyną reklamacji jest luz stykowy nowego pierścienia tłokowego. Typowe luzy stykowe pierścieni tłokowych wynoszą około 0,3 do 0,6 mm. W niektórych przypadkach, luzy wynosić mogą nawet 1 do 2 mm i są często uznawane za zbyt duże. Z tej właśnie przyczyny stwierdza się, przede wszystkim w przypadku drugiego pierścienia uszczelniającego, […]

Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu
Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu

Sygnały analogowe można mierzyć każdym standardowym miernikiem wielofunkcyjnym (multimetrem). Pomiar sygnałów taktowanych wymaga jednak oscyloskopu albo testera diagnostycznego wyposażonego w odpowiednią funkcję. W technice motoryzacyjnej coraz częściej stosuje się sygnały składające się z taktowanego okresowo napięcia prądu elektrycznego. Multimetr mierzy jednak tylko średnią wartość napięcia w jednym okresie. Modulacja szerokości impulsów (PWM) (patrz Rys. 1 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!