System DLC jest uznawany za innowacyjną technologię powłokową silników. Diamentopodobne powłoki węglowe (DLC = Diamond Like Carbon) mogą dzięki swoim redukującym zużycie i tarcie właściwościom znacznie zwiększać wydajność i żywotność części poddawanych dużym obciążeniom trybologicznym.
Właściwości DLC
W przypadku tłoków i korbowodów dzięki zastosowaniu sworzni tłokowych z powłokami DLC można zrezygnować z panewek łożysk. Można poza tym realizować problematyczne połączenia ślizgowe, gdzie oba elementy współpra cujące wykonane są ze stali. Rozwiązanie to stosuje się już z powodzeniem w tło kach stalowych albo bezpanewkowych korbowodach spiekowych.
Powłoki DLC odznaczają się ekstremalnie twardą powierzchnią, która jest znacznie twardsza od powierzchni wysokohartowanych gatunków stali. Poza tym powłoki DLC są bardzo elastyczne i mogą przyjmować siły deformujące w sposób odwracalny. Grubość powłoki wynosi do 2 μm przy niezwykle niskim współczynniku tarcia ślizgowego równym 0,1. Maksymalna dopuszczalna temperatura części wynosi ok. 450°C.
Powłokę DLC nanosi się metodą PVD (Physical Vapor Deposition). W konstrukcji silników metoda PVD stosowana jest od ponad 20 lat przy powlekaniu łożysk metalizowanych katodowo.
Seryjna powłoka DLC sworzni tłokowych jest teraz stosowana także w tłokach objętych programem dostaw Motor Service.
Komentarze