Luz stykowy pierścieni tłokowych a zużycie oleju

, 26 lutego 2014, 12:58

W przypadku niektórych pierścieni uszczelniających, przyczyną reklamacji jest luz stykowy nowego pierścienia tłokowego. Typowe luzy stykowe pierścieni tłokowych wynoszą około 0,3 do 0,6 mm. W niektórych przypadkach, luzy wynosić mogą nawet 1 do 2 mm i są często uznawane za zbyt duże.

Z tej właśnie przyczyny stwierdza się, przede wszystkim w przypadku drugiego pierścienia uszczelniającego, że został dostarczony nieprawidłowy lub wadliwy produkt.

Tło techniczne problemu

Nawet 90% całkowitej siły docisku pierścieni uszczelniających generowanych jest w czasie suwu roboczego przez ciśnienie spalania (Rys. 1). Gazy spalinowe dostają się do rowków pierścieni, a stąd na tylne strony pierścieni tłokowych. Tutaj ciśnienie spalania zwiększa siłę docisku pierścieni tłokowych do ścianki cylindra. Siła ta działa na pierwszy i, nieco słabiej, na drugi pierścień uszczelniający.

Na biegu jałowym i w zakresie obciążeń częściowych ciśnienie spalania jest niższe niż w trybie pełnego obciążenia. Wskutek tego pierścienie uszczelniające są dociskane do ścianki cylindra z mniejszą siłą. Ma to przede wszystkim wpływ na skuteczność zbierania oleju przez drugi pierścień uszczelniający. W niektórych silnikach powoduje to podwyższone zużycie oleju.

Środek zaradczy

Właśnie dlatego luz stykowy pierścieni tłokowych jest odpowiednio zwiększany konstrukcyjnie. Dzięki powiększonej szczelinie ciśnienie spalania szybciej dostaje się do rowka, a więc i na tylną stronę pierścienia tłokowego (Rys. 2). Poprawia to skuteczność zbierania oleju i uszczelniania, a więc zmniejsza zużycie oleju na biegu jałowym i w zakresie obciążeń częściowych.

Bardzo powszechne jest przekonanie, że duże luzy stykowe pierścieni tłokowych powodują zwiększone zużycie oleju. Nie jest to jednak prawda. Większe luzy stykowe pierścieni tłokowych prowadzą do podwyższonych wartości przedmuchu, ale nie do zwiększenia zużycia oleju. Prawidłowa interpretacja: wraz z postępem zużycia pierścieni tłokowych rośnie też ich luz stykowy. Pierścień tłokowy o zredukowanym przekroju zostaje osłabiony i nie zapewnia prawidłowego uszczelnienia. Zarówno zwiększony luz stykowy, jak i podwyższone zużycie oleju są skutkami zużycia pierścienia tłokowego na przekroju.

 

Wszystkie pierścienie tłokowe dostarczane przez firmę Motor Service są zgodne ze specyfikacjami producentów silników. Zapewnia to dokładne zachowanie parametrów funkcyjnych.

Dowiedz się więcej

Deformacja plastyczna tłoka w fazie docierania
Deformacja plastyczna tłoka w fazie docierania

W czasie pierwszych godzin eksploatacji nowe tłoki ulegają trwałej deformacji plastycznej. Średnica większości tłoków zmniejsza się o kilka setnych milimetra. Proces ten określa się jako deformację promieniową tłoka. Tło techniczne Deformację promieniową tłoka powodują termiczne i mechaniczne obciążenia tłoka w fazie pierwszego rozgrzewania silnika. Redukcja średnicy tłoka (D max) jest różna w zależności od kształtu […]

Moduły doprowadzania paliwa – wskazówka montażowa
Moduły doprowadzania paliwa – wskazówka montażowa

W wielu pojazdach wskaźnik poziomu paliwa wskazuje błędne wartości lub zatrzymał się i nie zmienia położenia niezależnie od ilości paliwa w baku. Powodem usterki mogą być błędy montażowe. Awaria wskaźnika paliwa Dzisiejsze zbiorniki paliwa są skonstruowane tak, aby optymalnie wykorzystana była przestrzeń zabudowy (rys. 1). Aby spełnić ustawowe wymogi dotyczące szczelności zbiorników paliwowych, coraz więcej […]

Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu
Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu

Sygnały analogowe można mierzyć każdym standardowym miernikiem wielofunkcyjnym (multimetrem). Pomiar sygnałów taktowanych wymaga jednak oscyloskopu albo testera diagnostycznego wyposażonego w odpowiednią funkcję. W technice motoryzacyjnej coraz częściej stosuje się sygnały składające się z taktowanego okresowo napięcia prądu elektrycznego. Multimetr mierzy jednak tylko średnią wartość napięcia w jednym okresie. Modulacja szerokości impulsów (PWM) (patrz Rys. 1 […]

Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa
Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa

Brak mocy, niedziałające klapy, złamany mechanizm sterujący, lampka kontrolna błędu to możliwe opisy usterki badanego w warsztacie Mercedesa-Benz W211. Źródłem problemu może być przełączany kolektor dolotowy. Przyczyną uszkodzenia nie jest kolektor wlotowy, lecz nieszczelny przewód układu odpowietrzania silnika. Przewód układu odpowietrzania silnika biegnie obok kolektora wlotowego nad mechanizmem sterującym. Oryginalny przewód układu odpowietrzania silnika może […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 sierpnia 2015, 21:30 0 0

juz wiem czeu potrafia sie tloki stopic z boku plaszcza

Odpowiedz