Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu

14 marca 2014, 11:42

Sygnały analogowe można mierzyć każdym standardowym miernikiem wielofunkcyjnym (multimetrem). Pomiar sygnałów taktowanych wymaga jednak oscyloskopu albo testera diagnostycznego wyposażonego w odpowiednią funkcję.

W technice motoryzacyjnej coraz częściej stosuje się sygnały składające się z taktowanego okresowo napięcia prądu elektrycznego. Multimetr mierzy jednak tylko średnią wartość napięcia w jednym okresie.

MAby obejrzeć film, zeskanuj kod QRodulacja szerokości impulsów (PWM) (patrz Rys. 1 i Wideo 1)

  • Częstotliwość jest stała.
  • Zmienia się współczynnik trwania (wypełnienia) impulsu, czyli jego szerokość. Funkcję modulacji szerokości impulsów można stosować jako sygnał wejściowy albo sygnał sterujący mocą, na przykład zaworów recyrkulacji spalin, przepustnicy, zaworów elektropneumatycznych, nastawników biegu jałowego czy sterowanych zapotrzebowaniem pomp paliwowych.

 

Aby obejrzeć film, zeskanuj kod QRModulacja częstotliwości impulsów (PFM) (patrz Rys. 2 i Wideo 2)

  • Tutaj zmienia się częstotliwość, tzn. wykres sygnału jest skracany lub wydłużany.
  • Współczynnik trwania impulsu pozostaje stały.

 

W niektórych czujnikach przepływu powietrza marki PIERBURG postać sygnału PFM ma np. wartość wyjściowa pomiaru.

Sygnały taktowane na wykresie oscyloskopowym

Parametry:
(1) Napięcie U, w V
(2) Czas trwania impulsu wzgl. aktywacji
(3) Czas dezaktywacji
(4) Czas trwania okresu T
(5) Oś czasu, w s
(6) Częstotliwość jest odwrotnością czasu trwania okresu: f = 1/T
(7) „Współczynnik trwania impulsu“


Definicja pojęcia „współczynnik trwania impulsu“ nie jest jednolita. Generalnie rozumie się pod nim stosunek czasu aktywacji impulsu (2) do czasu trwania okresu (4). Współczynnik trwania impulsu podaje się jako liczbę w przedziale od 0 do 1 albo jako wartość procentową w przedziale od 0% do 100%. Niektóre oscyloskopy, jak na przykładzie obok, pokazują współczynnik trwania impulsu „odwrotnie“, tzn. jako czas dezaktywacji impulsu (3) w odniesienia do czasu trwania okresu (4).

Sygnały taktowane są dość odporne na zakłócenia. Zakłócenia przepływu sygnału, spowodowane np. korozją styków czy wodą na stykach, mogą zmieniać wysokość napięcia (8). Nie ma to jednak wpływu na wartość przekazywanej informacji, czyli „współczynnika trwania impulsu“ czy „częstotliwości".

W technice motoryzacyjnej stosuje się typowo częstotliwość 100 Hz. Odpowiada to 100 okresom na sekundę. Charakterystyki sygnałów o tak wysokiej częstotliwości można przedstawić tylko na wykresie oscyloskopowym.

Artykuł przygotowany na bazie materiałów firmy MS Motor Service

Dowiedz się więcej

Luz stykowy pierścieni tłokowych a zużycie oleju
Luz stykowy pierścieni tłokowych a zużycie oleju

W przypadku niektórych pierścieni uszczelniających, przyczyną reklamacji jest luz stykowy nowego pierścienia tłokowego. Typowe luzy stykowe pierścieni tłokowych wynoszą około 0,3 do 0,6 mm. W niektórych przypadkach, luzy wynosić mogą nawet 1 do 2 mm i są często uznawane za zbyt duże. Z tej właśnie przyczyny stwierdza się, przede wszystkim w przypadku drugiego pierścienia uszczelniającego, […]

Deformacja plastyczna tłoka w fazie docierania
Deformacja plastyczna tłoka w fazie docierania

W czasie pierwszych godzin eksploatacji nowe tłoki ulegają trwałej deformacji plastycznej. Średnica większości tłoków zmniejsza się o kilka setnych milimetra. Proces ten określa się jako deformację promieniową tłoka. Tło techniczne Deformację promieniową tłoka powodują termiczne i mechaniczne obciążenia tłoka w fazie pierwszego rozgrzewania silnika. Redukcja średnicy tłoka (D max) jest różna w zależności od kształtu […]

Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa
Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa

Brak mocy, niedziałające klapy, złamany mechanizm sterujący, lampka kontrolna błędu to możliwe opisy usterki badanego w warsztacie Mercedesa-Benz W211. Źródłem problemu może być przełączany kolektor dolotowy. Przyczyną uszkodzenia nie jest kolektor wlotowy, lecz nieszczelny przewód układu odpowietrzania silnika. Przewód układu odpowietrzania silnika biegnie obok kolektora wlotowego nad mechanizmem sterującym. Oryginalny przewód układu odpowietrzania silnika może […]

Korbowody łamane – wskazówki dotyczące napraw
Korbowody łamane – wskazówki dotyczące napraw

Korbowody łączą wał korbowy z tłokami i przenoszą na wał korbowy siły nacisku gazów oraz siły masowe. Warunkiem montażu korbowodu do wału korbowego jest podział dużej główki korbowodu. Jedną z form tego podziału jest "łamanie": korbowody łamane wytwarzane są początkowo jako elementy jednoczęściowe. Następnie duża główka korbowodu przełamywana jest celowo na dwie części. Przy montażu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!